Od jutros gorivo u Njemačkoj znatno jeftinije: Evo za koliko
Smanjeni porezi na gorivo u Njemačkoj na snazi su od ponoći. Suprotno očekivanjima, to je već jutros dovelo do znatno nižih cijena goriva na pumpama. Od 6 do 7 sati cijene su bile primetno niže na velikoj većini benzinskih pumpi koje je provjerila agencija dpa.
Na oko 350 pumpi cijena za litar Super E10 bila je ispod 1,90 eura, dok je samo dan ranije u isto vrijeme bila između 2,10 i 2,30 eura. Većina cijena dizela također je pala ispod dva eura. Skoro polovina svih benzinskih stanica u utorak je naplaćivala više od 2,10 eura po litru.
Ovo brzo smanjenje cijena na pumpama je neočekivano, jer se niži porez ne odnosi na kupovinu goriva na pumpi, već u skladištima i rafinerijama, a zalihe na benzinskim pumpama koje su isporučene prije ponoći i dalje su bile oporezovane uobičajenom poreskom stopom. To što cijene već padaju moglo bi biti posljedica i većeg pritiska konkurencije na benzinskim pumpama zbog visokog nivoa pažnje koja se poklanja porezu na energiju.
Važna obavijest iz GRAS-a: Provjerite kako će danas saobraćati javni prijevoz
Vlada će pratiti razvoj cijena
Poslije najave nižeg poreza gruba računica izgledala je ovako: benzin će koštati 35 centi manje, dizel skoro 17 centi manje. No, cijene na benzinskim pumpama u Njemačkoj prilično su netransparentne. Koliko naplaćuju naftne kompanije, a kolika je marža benzinskih pumpi – to je dobro čuvana tajna.
Nije slučajno da su u Njemačkoj naftne kompanije ponovo pod strožim nadzorom Savezne kartelske agencije. Jer, cijena nafta, koja je naglo porasla početkom rata u Ukrajini, brzo se ponovo normalizovala na svjetskim tržištima, dok su se na benzinskim pumpama u Njemačkoj povećane cijene zadržale mnogo duže.
"Veoma kontraproduktivno"
Ministar finansija Chistian Lindner (FDP) smanjenje poreza hvali kao mjeru solidarnosti za stanovništvo koje pati od visokih cijena. "Ne ostavljamo same ljude koji zavise od automobila", tvitovao je Lindner. Međutim, većina ekonomista to vidi drugačije.
"Nikada nisam smatrao da to ima smisla. S obzirom na trenutni klimatski problem, ovo je izuzetno kontraproduktivno", kaže za DW Manuel Frondel, ekonomista energetike i profesor.
Cijene koje uzimaju u obzir CO2 su u Njemačkoj na snazi tek od 2021. godine kako bi se malo smanjile emisije gasova staklene bašte. Popust za gorivo kontrira ovoj neophodnoj borbi u klimatskoj krizi.
Ministar finansija naglašava da bi svi koji imaju automobil trebalo da profitiraju od ove mjere. Međutim, Frondel navodi da će najbolje proći domaćinstva s visokim prihodima: "Zato što se obično više voze automobilom, imaju veću kilometražu i nekoliko automobila."
S druge strane, domaćinstva s niskim prihodima uglavnom ne voze automobile ili voze manja vozila koja također troše manje goriva. Do sličnih zaključaka u svojim studijama dolazi i Njemački institut za ekonomska istraživanja u Berlinu (DIW).
"Smanjenje poreza na gorivo je problematično, jer smanjuje podsticaj za štednju i rasterećuje vozače sa velikim automobilima, velikom kilometražom i visokim prihodima", rekao je Stefan Bach iz DIW.
Kritike sa svih strana
Pored toga, smanjenje poreza dovodi do gubitka prihoda u budžetu i dodatno povećava državni dug – koji će morati da vraćaju, odnosno finansiraju svi poreski obveznici.
Kelnski institut za ekonomska istraživanja (IW) takođe je kritičan prema ovim subvencijama. "Popust na gorivo se dobro prima u narodu, ali ne pomaže", napisali su ekonomisti IW Martin Beznoska i Christof Schreder u svojoj analizi.
Šef IW, Michael Hitter, takođe je kritikovao tu mjeru i to s regulatorne tačke gledišta: "Politika bi trebalo da interveniše na tržištu samo ako je povećanje cijena posljedica zloupotrebe tržišne moći. Intervencija u određivanju cijena uvijek treba da bude posljednje sredstvo politike."
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.