Naučnici uočili nepoznat fenomen - svemirski uragan

Naučnici uočili nepoznat fenomen - svemirski uragan
Foto: Pixabay.com / Ilustracija

Naučnici uočili nepoznat fenomen - golemu masu plazme široku gotovo 1000 kilometara koja se satima rotirala u višim slojevima Zemljine atmosfere.

Umjesto vode, iz nje su izlijetali elektroni, subatomske čestice negativnog električnog naboja.

Naučnici su ovu pojavu nazvali "svemirskim uraganom" jer se ponašala slično rotirajućim olujama koje se redovito pojavljuju iznad oceana širom Zemlje. Dosad se uopće nije znalo da "svemirski uragani" postoje.

"Stvarno nismo ovo očekivali", rekao je za NBC News Larry Lyons, profesor atmosferskih i oceanskih znanosti na Sveučilištu Kalifornije iz Los Angelesa, pa dodao: "Ovakav fenomen nije bio poznat čak ni u teoriji."

Lyons je jedan od autora naučnog rada o otkriću "svemirskog uragana", koji je objavljen krajem februara u Nature Communications.

Naučnici iz Kine, Sjedinjenih Država, Norveške i Ujedinjenog Kraljevstva otkrili su "svemirski uragan" pregledavajući satelitske podatke iz augusta 2014. godine.

Sateliti koji su prelazili preko Sjevernog pola Zemlje uočili su golemi poremećaj u višim slojevima atmosfere.

"Svemirski uragan" spiralnog oblika rotirao je oko svoje osi 200 kilometara iznad Sjevernog pola gotovo osam sati, objavili su naučnici.

"Mogli smo vidjeti rotirajuće tokove plazme, koji su nas odmah podsjetili na vjetrove uragana. Bili su najjači na rubovima, a snaga im je padala što bliže su bili središtu rotacije. Na isti način ponaša se zrak u uraganu", pojasnio je Lyons.

No tu prestaju sve sličnosti s uraganima na zemlji. Naime, dok iz običnih uragana padaju ogromne količine kiše, znanstvenici su opazili kako iz "svemirskog uragana" u gornje slojeve atmosfere izlaze elektroni.

"Svemirske uragane" uzrokuje plazma koju oslobađa Sunce kroz tzv. solarne vjetrove. Kad električki nabijene čestice prolaze kroz više slojeve atmosfere, mogu izazvati magnetske oluje i fenomen poznat kao polarna svjetlost.

"Tropske oluje su povezane s ogromnim količinama energije, a svemirske uragane očito stvaraju neobično veliki i brzi transferi solarne energije u više slojeve Zemljine atmosfere", rekao je za NBC Michael Lockwood, profesor astrofizike na Sveučilištu Reading u Ujedinjenom Kraljevstvu.