Istraga avionske nesreće Air India: Konfuzija u pilotskoj kabini neposredno prije katastrofe
Preliminarni izvještaj otkrio je konfuziju u pilotskoj kabini neposredno prije nego što se avion kompanije Air India srušio prošlog mjeseca, pri čemu je poginulo 260 osoba, nakon što su se prekidači za prekid dovoda goriva gotovo istovremeno isključili i time prekinuli dovod goriva u motore.
Boeing 787 Dreamliner, koji je letio iz indijskog grada Ahmedabada za London, počeo je gubiti potisak i naglo padati ubrzo nakon polijetanja, navodi se u izvještaju o najtežoj avionskoj nesreći u posljednjoj deceniji, koji su u subotu, 12. jula, objavili indijski istražitelji iz Ureda za istragu avionskih nesreća (AAIB).
Skoro odmah nakon što je avion poletio, snimci sigurnosnih kamera pokazali su da se aktivirao pomoćni izvor energije nazvan ram-air turbina (RAT), što je ukazivalo na gubitak pogona iz motora, piše Reuters.
Danas isplata penzija u FBiH za mjesec novembar
U posljednjim trenucima leta, na snimku iz pilotske kabine čuje se jedan pilot kako pita drugog zašto je isključio dovod goriva.
"Drugi pilot je odgovorio da to nije učinio", navodi se u izvještaju.
Nije precizirano koji pilot je izgovorio koju rečenicu, niti koji je od njih poslao poziv u pomoć: „Mayday, Mayday, Mayday“ neposredno prije nesreće.
Iskusni kapetan i mlađi kopilot
Kapetan aviona bio je Sumeet Sabharwal (56), s ukupno 15.638 sati letenja i, prema podacima indijske vlade, instruktor u kompaniji Air India. Njegov kopilot bio je Clive Kunder (32), s 3.403 sata letačkog iskustva.
Prekidači za dovod goriva prebačeni su iz pozicije "rad" u poziciju "isključeno" gotovo istovremeno, odmah nakon polijetanja. Preliminarni izvještaj ne navodi kako je moglo doći do toga da se prekidači prebace tokom leta.
Pitanja o prekidačima za gorivo
Nesreća predstavlja ozbiljan izazov za Tata Group, koja je preuzela Air India od države 2022. godine s ciljem obnove reputacije i modernizacije flote.
Air India je u izjavi potvrdila da je upoznata s izvještajem, te da sarađuje s indijskim vlastima, ali je odbila dalje komentarisati.
Stručnjaci tvrde da pilot ne bi mogao slučajno prebaciti te prekidače.
"Ako ih je pomjerio pilot, zašto?", pita se američki stručnjak za avio-sigurnost Anthony Brickhouse.
Letio za London: Srušio se avion Air Indije s 242 osobe
Prema izvještaju, prekidači su se prebacili s razmakom od jedne sekunde — taman koliko bi vremenski trebalo da se jedan po jedan pomakne, pojašnjava američki stručnjak John Nance. Dodaje kako piloti u pravilu nikada ne bi ugasili motore tokom uspinjanja aviona.
Prebacivanje prekidača u poziciju "isključeno" trenutno isključuje motore, što se u pravilu koristi tek nakon slijetanja, kada je avion već na zemlji, ili u hitnim slučajevima, poput požara u motoru. Izvještaj ne navodi da je postojala bilo kakva nužda koja bi zahtijevala isključenje motora.
Motore pokušali ponovo upaliti
Na mjestu nesreće, oba prekidača su pronađena u poziciji "rad", a izvještaj ukazuje na to da je postojao pokušaj ponovnog paljenja oba motora prije udara u niskoj visini.
Na pitanje o izvještaju, otac kopilota Kundera rekao je novinarima:
"Nisam iz avio-kompanije", te je odbio dalje komentirati dok je u Mumbaiju održavana molitva u čast poginule posade. Tom prilikom su zabilježene snažne emocije i tuga među rodbinom.
Tok istrage i detalji pada
Istragu vodi AAIB, institucija pri indijskom Ministarstvu civilnog zrakoplovstva. U nesreći je poginulo 241 od 242 putnika i članova posade u avionu, kao i 19 osoba na tlu.
Većina avionskih nesreća ima više uzroka. Preliminarni izvještaj se objavljuje 30 dana nakon nesreće, prema međunarodnim pravilima, a konačni izvještaj se očekuje u roku od godinu.
Crne kutije - kombinirani snimači glasova iz kokpita i podataka o letu - pronađene su ubrzo nakon nesreće i podaci su preuzeti u Indiji.
Preživio pad aviona u Indiji? Ovo je njegova prva izjava: 'Tijela su bila svuda oko mene'
U izvještaju se navodi da su svi važeći propisi i sigurnosne preporuke u vezi s održavanjem i avionom i motorima bili ispunjeni.
Sigurnosne kamere aerodroma u Ahmedabadu pokazale su da se avion popeo do visine od 650 stopa (oko 200 metara), a zatim naglo izgubio visinu i srušio se u vatrenoj eksploziji na obližnju zgradu.
Prema izvještaju, avion je pri padu zakačio nekoliko stabala i dimnjak spalionice, prije nego što je udario u zgradu.
Šira pitanja sigurnosti u Air Indiji
Air India se nakon nesreće suočava s dodatnim istragama.
Evropska agencija za sigurnost avijacije najavila je prošle sedmice istragu o njihovoj niskobudžetnoj kompaniji Air India Express, nakon što je Reuters otkrio da kompanija nije na vrijeme zamijenila dijelove motora na Airbusu A320, te da je lažirala dokumentaciju o izvršenju radova.
Indija polaže velike nade u razvoj zrakoplovnog sektora kao dijela šireg plana ekonomskog rasta, pri čemu je New Delhi najavio da želi da Indija postane globalno avijacijsko čvorište poput Dubaija.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.