"Za državu po mjeri svih građana": Pročitajte prijedlog principa za novi Ustav BiH
Predloženi Principi novog ustava Bosne i Hercegovine bii su tema današnje, 21. septembra, sesije Asocijacije Kruga 99.
Uvodničari su bili članovi asocijacije: Azra Zornić, apelantica pred Europskim sudom za ljudska prava, dr.sci. Amir Šelo, pravni ekspert, te prof. dr. Šukrija Bakšić.
"Principi su nastavak započetog definisanja od 1. juna ove godine kada smo donijeli dokument 'Nacrt reforme Ustava na građanskim demokratskim principima'. U međuvremenu smo na konvenciji 'Bosna je Bosanska' održanoj 21. juna u Bihaću, predstavili Nacrt i obavili raspravu, te tokom ljetne pauze nastavili u daljim međusobnim razmjenama mišljenja i došli do dokumenta koji vam prezentiramo u vidu današnjeg Prijedloga principa novog Ustava.
Sarajevo "prodisalo", vjetar rastjerao smog: Pogledajte očaravajuće prizore decembarske noći
U posljednje vrijeme pažnju naše političke javnosti i medija su okupirali događaji u i oko bjelodanog udara na postojeći ustavni poredak sa ciljem daljeg obesmišljavanja države Bosne i Hercegovine. Vidljivo, sa posebnim fokusom na destrukciju vladavine prava i legalnih i legitimnih državnih zakona. Sudstva i tužilaštva posebno. Konačno je jasno da agonija koja traje neće biti okončana pukim odlaskom sa dosadašnje političke pozicije Milorada Dodika i njegovih lokalnih trabanata. Niti domaćih strateških saveznika koje personificira Dragan Čović i strukture betonianja postojećeg neprirodnog državnog stanja već trideset godina. Naprotiv, kolaboranti unutar nestabilnog internacionalnog poretka, rastuća pošast evropskog i etnonacionalizma u svijetu, pad uzora demokracije koje se ubrzano pretvaraju u demokrature, činiće i dalje važne faktore opasnosti i prijetnji za demokratske perspektive kako malih zemalja tako i puno većih. Čak i onih koje su do juče slovile kao perjanice demokratskog svijeta. Paradne prijetnje silom viđene juče u Beogradu hoće se u narativu predstaviti kao da su za unutrašnju upotrebu u aktuelnim zbivanjima u Srbiji. Dok istovremeno njihov format i poruke ukorijenjene na mitovima o historijskoj nepogrešivosti i 'herojskim bitkama', razotkrivaju agresivni karakter i ekspanzionističke namjere u budućnosti", navode iz Asocijacije.
Priskakanje Dodika iz rezerve na tron u posljednji čas, rječitiji su od svakog narativa, dodaju.
"Generator bosanske državne agonije nisu njeni ljudi. Ali oni jesu odgovorni za nastavak stanja koje vodi u historijsku stranputicu, produciranja permanentnih konflikata, međusobnog nepovjerenja, poticanja etničkih distanci i nezainteresovanost za izgradnju prosperitetne zemlju u interesu svih ljudi. Postojeći politički sistem jeste dominantno u interesu etničkih oligarhija ali još
više je ključni generator razaranja stabilnog društva i države, mira i oslobođenja kreativnih
potencijala svakog pojedinca u svim oblastima života. Na žalost, ti naši potencijali danas se uspješno dokazuju u brojnim državama izvan matične zemlje. (...)
Naše nuđenje novog ustava na građanskim demokratskim principima nije puka suprotnost
tome, nije utopija kao mjesto kojeg nema. Prijedlog samo sumira i uvažava vrijednosti na kojem je
zasnovan prosperitetni i stabilni demokratski svijet, kao realne vizije za budućnost moderne i
slobodne bosanske demokratske države slobodnih građana. Ono što većinske političke strukture
neće da prihvate jasno je svakom čovjeku u našoj zemlji. Naime da bez sloboda i jednakih prava
svakog pojedinca, i političkih i pravnih, i ekonomskih, i drugih, ne može biti stabilne i mirne
budućnosti ni za kojeg čovjeka naše zemlje. Takvo željeno mjesto za Bosnu i Hercegovinu većinskog stanovništva jeste najveći potencijal i materijalna snaga koje moderne političke elite moraju pretočiti u jasne političke programe."
"Prijedlog Kruga 99
Reforme Ustava na građanskim demokratskim principima
Polazeći od principa i ciljeva Povelje Ujedinjenih nacija;
Posvećeni liberalnoj demokraciji, miru, pravdi, solidarnosti i međusobnom razumijevanju;
Smatrajući da Bosna i Hercegovina treba biti sekularna država republikanske forme vlasti, na temeljima parlamentarne demokracije, vladavine prava i sa slobodnim i demokratskim izborima;
Opredijeljeni za suverenitet, teritorijalni integritet i političku nezavisnost Bosne i Hercegovine u skladu sa internacionalnim pravom;
Vođeni principima, vrijednostima i standardima Univerzalne Deklaracije o ljudskim pravima, Internacionalnog pakta o građanskim i političkim pravima, Internacionalnog pakta o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima, Europske konvencije o ljudskim pravima i temeljnim slobodama, Deklaracijom o pravima lica koja pripadaju etničkim, vjerskim i jezičkim manjinama, kao i drugim instrumentima zaštite individualnih ljudskih prava, te činom prijema Republike BiH u Ujedinjene nacije 22. maja 1992. godine;
Smatrajući da jednakopravnost, sloboda i prava građana Bosne i Hercegovine, kao nositelja državnog suvereniteta, treba biti garantirana, obezbjeđena i implementirana u svim aspektima društva;
Posebno smatrajući kako je Bosna i Hercegovina, država svih njenih građana, koji zajedno uz puno uvažavanje etničkih, vjerskih i kulturnih raznolikosti, tvore bosanskohercegovačku/bosansku naciju, koja je potvrđena prijemom u Ujedinjene nacije;
Uvažavajući sva dosadašnja mišljenja Venecijanske komisije o političkom, društvenom, izbornom i pravosudnom sistemu u Bosni i Hercegovini;
Uvidjevši kako sadašnji društveno-politički sistem urušava kulturu zajedničkog života, proizvodi etničke distance i konflikte među političkim elitama na štetu individualnih ljudskih prava;
Primjećujući vidan zastoj Bosne i Hercegovine na njenom putu ka punopravnom članstvu u Europsku uniju i NATO, tako što se svjesno koče reformski procesi, uključujući ispunjavanje 14 ključnih prioriteta iz Mišljenja Evropske komisije, kao i blokada u definisanju svakog Programa reformi Bosne i Hercegovine;
Naglašavajući potrebu da se politički, društveni i ekonomski sistem mora uskladiti sa normama, vrijednostima i standardima europske pravne stečevine (acquis communautaire) na kojima je temeljena Europska unija;
Svjesni kako aktuelni Ustav BiH sadrži utvrđenu sistemsku diskriminaciju građana na temelju njihove etničke pripadnosti i mjesta prebivališta, koja je posebno utvrđena presudama Europskog suda za ljudska prava iz Strazbura u predmetima: Sejdić-Finci, Zornić, Pilav, Šlaku, Pudarić i Kovačević;
Imajući u vidu viševjekovnu etnoteritorijalnu nepodijeljenost državnog prostora Bosne i Hercegovine, život u raznolikostima i jednakosti, Deklaraciju o pravima građana sa Drugog zasjedanja ZAVNOBIH-a, (1. jula 1944. godine u Sanskom Mostu), Ustav Republike BiH, rezultate građanskog Referenduma (1992.) organizovanog na cijelom prostoru BiH i pod internacionalnim nadzorom i inicijativom;
Ubijeđeni da građanski konstituirani organi vlasti i pravične procedure najbolje stvaraju inkluzivne odnose unutar pluralističkog društva u kojem postoje jednake šanse za sve građane;
Uvažavajući sve presude Internacionalnog krivičnog suda u Hagu (ICTY) u kojima je utvrđeno počinjene zločina genocida, ratnih zločina, zločina protiv čovječnosti i udruženih zločinačkih poduhvata koji su za cilj imali stvaranje mono-etničkih dijelova teritorija u Bosni i Hercegovini kroz etničko čišćenje, te naglašavajući da je u tim okolnostima oktroisan postojeći Ustav;
Odlučni da izborno zakonodavstvo BiH ne smije da odstupa od europskih izbornih principa i standarda, niti da se uvode dodatne diskriminacije građana u njihovom aktivnom i pasivnom izbornom pravu, niti da se stvara nejednaka vrijednost glasa građana temeljem etničke pripadnosti i mjesta prebivališta;
Ističući potrebu da ekonomski sistem Bosne i Hercegovine funkcioniše na jedinstvenom tržištu u korist svih građana ove zemlje;
Nastojeći stvoriti pretpostavke za reformu sadašnjeg ustavnog uređenja ove zemlje i njegovo usaglašavanje sa zahtjevima europske pravne stečevine kao i temeljnim principima vladavine prava i liberalne demokracije, Asocijacija nezavisnih intelektualaca Krug 99 predlaže
s l j e d e ć e:
PRINCIPE
za donošenje novog ustava Bosne i Hercegovine
1. Bosna i Hercegovina je suverena, jedinstvena, nedjeljiva, demokratska, pravna, sekularna država sa svojim teritorijalnim integritetom što proizlazi iz njenog hiljadugodišnjeg kontinuiteta postojanja i internacionalnog priznanja.
2. Naziv države Bosne i Hercegovine biće – Republika Bosna i Hercegovina.
3. Glavni grad Republike Bosne i Hercegovine je Sarajevo. Republika Bosna i Hercegovina ima himnu i zastavu koji predstavljaju identitet, historiju, vrijednosti i suverenitet države.
4. Nositelj suvereniteta je građanin – državljanin Republike Bosne i Hercegovine. Suverenitet građana je neotuđiv, neprenosiv i nepodjeljiv.
5. Republika Bosna i Hercegovina je jedinstvena država sa unitarnim oblikom državnog uređenja, koja posjeduje centralnu vlast i nivo jedinica lokalne samouprave organizovane u skladu sa Evropskom Poveljom o lokalnoj samoupravi. Oblast lokalne samouprave se organizuje u općinama, gradovima. Regionalna povezanost općina i gradova moguća je isključivo na osnovu prirodnih karakteristika i ekonomskih interesa, što će se urediti posebnim zakonom.
6. Izvršnu vlast čine Predsjednik Republike Bosne i Hercegovine i Vlada, svaki organ u okviru svojih nadležnosti. Predsjednik Republike Bosne i Hercegovine se bira na neposrednim izborima u okviru jedne izborne jedinice, uvažavajući princip narodne raznolikosti.
7. Republika Bosna i Hercegovina imaće Parlament, kao njen zakonodavni organ vlasti, koji se sastoji od broja zastupnika proporcionalno broju stanovnika a biraju se na neposrednim izborima u izbornim jedinicama određenim Izbornima zakonom. Nadležnost Parlamenta Republike Bosne i Hercegovine je donošenje svih propisa: ustav, zakoni i drugi akti, kojima se reguliraju različiti aspekti društvenog života u Republici Bosni i Hercegovini. Pored Parlamenta Republike Bosne i Hercegovine, postojaće i Vijeće zaštite etničkog interesa, kao poseban organ bez zakonodavnih ovlaštenja, čija isključiva nadležnost će biti da razmatra i ocjenjuje samo one propise koji ulaze u prostor tri (3) identitetska elementa: jezik, pismo i religija. Vijeće zaštite etničkog interesa imenuje Parlament Republike Bosne i Hercegovine iz reda izabranih zastupnika, a na način utvrđen Poslovnikom Parlamenta.
8. Republika Bosna i Hercegovina imaće Vladu koja se sastoji od premijera i ministara: ministarstva vanjskih poslova, ministarstva financija i trezora, ministarstva industrije i energetike, ministarstva poljoprivrede i šumarstva, ministarstva komunikacija i prometa, ministarstva zdravstva, ministarstva obrazovanja i nauke, ministarstva kulture i sporta, ministarstva trgovine, ministarstva dijaspore, ministarstva pravde, ministarstva unutrašnjih poslova, ministarstva odbrane, ministarstva rada i socijalne politike, ministarstva ugostiteljstva, turizma i okoliša. Vladu Republike Bosne i Hercegovine imenuje Parlament Republike Bosne i Hercegovine, na prijedlog mandatara. Mandatara imenuje Predsjednik Republike Bosne i Hercegovine.
9. Ustav će utemeljiti sudsku vlast koju će vršiti prvostepeni sudovi opšte nadležnosti, specijalizirani sudovi i Vrhovni sud, kao i tužilaštvo i pravobranilaštvo, te Visoko sudsko i tužilačko vijeće koji će biti uređeni zakonom. Ustavni sud vrši ocjenu usklađenosti svih zakona i pravnih akata sa Ustavom, uvažavajući Evropsku Konvenciju o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda zajedno sa svim Protokolima.
10. Republika Bosna i Hercegovina će imati svoju Centralnu banku Bosne, čije formiranje, sastav, djelokrug rada i način funkcioniranja će se regulirati posebnim zakonom.
11. Republika Bosna i Hercegovina je titular državne imovine. Opća dobra kao što su more, jezera, rijeke, obale, šume, zrak, voda, frekvencije i javna dobra kao što su autoputevi, ceste, trgovi, parkovi, ne mogu biti u vlasništvu niti jednog fizičkog ili pravnog lica, već će država imati pravo raspolaganja i upravljanja ovim dobrima, koje može prenijeti na niže nivoe vlasti. Svi aspekti državne imovine, prava na njeno vlasništvo, raspolaganje i upravljanje regulisaće se posebnim zakonom.
12. Cjelokupan sadržaj ustava mora bit usklađen sa Evropskom Konvencijom o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda zajedno sa svim Protokolima, preporukama Venecijanske komisije i kriterijima iz Kopenhagena i Madrida koji reguliraju pristupanje Europskoj uniji, te će u svim aspektima biti usklađen sa europskom pravnom stečevinom.
13. Usvojeni ustav sadržavaće norme o tranzicijskom periodu, koji će biti vremenski ograničen i predstavljaće period u kojem se treba izvršiti potrebna tranzicija i usklađivanje svih važećih propisa i transformiranje postojećih državnih institucija i agencija u skladu sa novim Ustavom Republike Bosne i Hercegovine.
14. Izmjene na ovaj način usvojenog Ustava će se vršiti se 2/3 većinom u Parlamentu Republike Bosne i Hercegovine. Izmjena na ovaj način Ustava Republike Bosne i Hercegovine ne može sadržavati bilo koji element kojim se umanjuju ili ograničavaju ljudska prava utvrđena ovim Ustavom."
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.