Tunel Prenj skratit će putovanje od Mostara do Sarajeva za sat vremena
Tunel je lociran u središnjem masivu planine Prenj i s dužinom od 10,45 kilometara (sa svim pristupima oko 12 kilometara), bit će deveti najduži cestovni tunel u Europi, a prvi je ovakav tunel u Bosni i Hercegovini koji prelazi granicu od šest kilometara.
Tunel Prenj, generacijski poduhvat koji će zbog svoje kompleksnosti uslijed iznimne geografske zahtjevnosti predstavljati tehnički najsofisticiraniji projekt u povijesti građevinarstva na ovim prostorima, a iz kuta struke priliku za pokazati najbolje u svladavanju planinskog masiva, trebao bi biti ugovoren do kraja godine, piše Večernji list BiH.
U prijevodu, još nas vrlo malo vremena dijeli od početka radova na najzahtjevnijoj dionici koridora Vc, a svakako jednog od tehnički najizazovnijih i u svjetskim okvirima, što pak i ne čudi ako se pogleda konfiguracija terena koja pred građevinsku struku postavlja iznimno zahtjevnu zadaću.
V. d. direktora JP Autoceste Federacije BiH Denis Lasić nedavno je dao osvrt na planirane aktivnosti koje će u mjesecima koji dolaze predstavljati početak historijski značajnih investicija, potvrdivši kako bi do kraja 2023. godine trebale biti ugovorene dionice Mostar sjever – Mostar jug, tunel Prenj, kao i tunel Kvanj, dok bi u prvoj polovini iduće godine trebala biti ugovorena i dionica Mostar jug – tunel Kvanj.
Neće se igrati u Bijeljini: Odgođena utakmica Radnik - Zrinjski
Tehničke karakteristike
Poseban značaj pritom predstavlja tunel Prenj, a koji svojom dužinom i kompleksnošću nadmašuje sve do sada izgrađene objekte u regiji, pa i šire. Tunel je lociran u središnjem masivu planine Prenj i s dužinom od 10,45 kilometara (sa svim pristupima oko 12 kilometara), bit će deveti najduži cestovni tunel u Europi, a prvi je ovakav tunel u Bosni i Hercegovini koji prelazi granicu od šest kilometara, piše Večernji list.
Poznato kada kreće izgradnja najsloženije građevine u BiH
Konceptualni idejni projekt za tunel Prenj je završen. Izgradnja i opremanje obiju tunelskih cijevi radit će se paralelno. Kako bi se rizik investitora sveo na minimum u pogledu cijene izgradnje te odabrani izvođač mogao što prije započeti s radovima, u dogovoru s vanjskim suradnicima urađen je niz priprema koje uključuju sveobuhvatne geološko-geotehničke i geofizičke podloge.
Lasić je nedavno za Fenu objasnio i kako će se gradnja tunela financirati iz međunarodnih kreditnih sredstava Europske banke za obnovu i razvoj i Europske investicijske banke te bespovratnih sredstava Europske unije. I na ovom projektu potvrđuje se značaj potpore koju financijske institucije Europske unije pružaju u realizaciji projekata koji će izravno voditi daljnjem ekonomskom razvoju BiH - procesu koji traži mrežu suvremenih prometnih pravaca spojenih na međunarodne cestovne koridore.
U pogledu benefita koji se mogu očekivati u kontekstu prometne uvezanosti i protoka ljudi i roba, sigurnosti i učinkovitosti, izgradnjom tunela Prenj vrijeme putovanja na relaciji Sarajevo – Mostar skratit će se s dosadašnja dva sata na nešto manje od jednog sata, što u konačnici dovodi do skraćenja puta za 31 km i značajno ubrzava prijevoz ljudi, roba i usluga. Osim tunela Prenj, u smislu tehničkih karakteristika iznimno zahtjevna bit će i dionica kojom će se svladati brdski teren istočno od gradske jezgre Mostara. Radi se o dionici Mostar sjever – Mostar jug, dužine 14,2 kilometra, na kojoj će se, u skladu s projektnom dokumentacijom, graditi pet tunela ukupne dužine oko šest kilometara i deset vijadukata/mostova ukupne dužine oko dva kilometra.
Jedan od najvećih projekata u Bosni i Hercegovini: Završen ključni dio Koridora Vc
Radovi na sjeveru
Dužina otvorene trase bit će oko šest kilometra. I za ovu dionicu očekuje se skorašnje ugovaranje, a za potpuno zaokruživanje mozaika prometnog povezivanja regije Hercegovine bit će potrebno ugraditi još jednu - Mostar jug – tunel Kvanj, s čijim će početkom gradnje prostor juga države biti područje realizacije strateški značajnih infrastrukturnih projekata koji će, osim simboličnog primicanja Europskoj uniji, donijeti i konkretne blagodati kroz ubrzanje prometa ljudi i roba, a samim tim i otvaranja potencijala za daljnje unapređenje ekonomske situacije.
Kada je riječ o radovima na sjevernom dijelu autoceste, svakako treba uputiti na najveći investicijski ugovor u posljednjih 30 godina u BiH, koji se odnosi na dionicu autoceste na koridoru Vc Medakovo – Ozimice, ukupne dužine 21,3 kilometra, a na kojoj radi Cengiz İnşaat Sanayi ve Ticaret A. Ş. Projekt je to kojim će se na višu razinu podignuti gospodarski potencijali ovoga dijela BiH, ali i stvoriti pretpostavke za povezivanje sjevernog dijela koridora.
Takvo što zasigurno će dovesti do snažnijeg prometnog pozicioniranja, ali i otvoriti nove perspektive razvoja. Inače, u smislu dinamike ugovaranja za ostale dionice, planovi Uprave JP Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine su imati u 2024. godini ugovorene sve preostale dionice koridora Vc.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.