Rudarsko srce Banovića: Parna lokomotiva iz 1948. i danas vozi ugalj

0
Radiosarajevo.ba
Rudarsko srce Banovića: Parna lokomotiva iz 1948. i danas vozi ugalj
Foto: Tuzlanski.ba / Parna lokomotiva u RMU Banovići i Nermin Husanović

Dan rudara, koji se obilježava 21. decembra, simbol je svih onih koji su svoj životni i radni vijek posvetili teškom, ali časnom poslu - kopanju crnog zlata.

U Rudniku mrkog uglja Banovići već od 1948. godine vozi parna lokomotiva koja i danas učestvuje u direktnom proizvodnom procesu. Ovaj jedinstveni simbol rudarske tradicije smatra se jedinom ili jednom od posljednjih aktivnih parnih lokomotiva na svijetu koja još svakodnevno prevozi tone mrkog uglja, karakterističnog upravo za banovićki kraj.

O njenom radu, specifičnostima, održavanju i dugoj historiji za Tuzlanski.ba govorio je Nermin Husanović, koji već 14 godina radi kao mašinovođa parne lokomotive u Rudniku mrkog uglja Banovići.

Inela Nogić: Ne želim biti simbol, nego istina iza titule Miss opkoljenog Sarajeva

Inela Nogić: Ne želim biti simbol, nego istina iza titule Miss opkoljenog Sarajeva

Parne lokomotive serije 83-158 i 83-159 jedine su te vrste koje se i danas nalaze u direktnoj proizvodnji. Rade naizmjenično - dok se jedna gasi i prolazi kroz neophodne provjere i pripreme, druga se pali i nastavlja s prevozom uglja.

"Lokomotiva serije 83-158 je lokomotiva uzanog kolosijeka. Ova lokomotiva koristi se u direktnoj proizvodnji u RMU Banovići. Zapremina tendera je sedam kubika vode, a zapremina uglja je tri kubika. Ova lokomotiva je proizvedena 1948. godine i tada je došla u ovaj rudnik", kazao je Nermin.

Dan rudara u BiH: Kako je štrajk 1920. godine promijenio život radnika i ostavio traga u historiji

Dan rudara u BiH: Kako je štrajk 1920. godine promijenio život radnika i ostavio traga u historiji

Kako je naveo, svaki radnik koji je došao u RMU Banovići, u postrojenje željeznice, svoj radni vijek započinjao je upravo na parnoj lokomotivi.

"Radni vijek i mene i svakog mog kolege koji danas radi, kao i onih koji su otišli u penziju, počinje upravo na ovoj lokomotivi. Prva lokomotiva na kojoj se radi je parna lokomotiva. Jer na parnoj lokomotivi radiš, stičeš znanje, učiš i hraniš porodicu. Ona je prva odskočna daska", kazao je on.

S obzirom na to da parna lokomotiva ovog tipa jedino u Banovićima još radi u direktnoj proizvodnji, Nermin s ponosom ističe da se osjećaj rada na parnoj lokomotivi, od trenutka pokretanja i loženja, do samog kretanja, riječima teško može opisati.

"Ko to ne doživi, teško može razumjeti. Teško je objasniti emociju i adrenalin koji čovjeka prožmu prilikom pokretanja lokomotive, prilikom sviranja pištaljkom, koja nama godinama probija uši, a ljudima sa strane, pištaljka i para lokomotive daju toliku emociju", kazao je Nermin dodajući da upravo ta para koja je karakteristična za ovu lokomotivu nastaje prilikom pokretanja.

Ova lokomotiva funkcioniše po principu loženja uglja - sagorijevanjem uglja stvara se para, a upravo ta para pokreće lokomotivu.

"To je sistem koji, kada gledate sa strane, izgleda nevjerovatno i gotovo nemoguće. A kada uđete u lokomotivu i počnete raditi, tek tada vidite svrhu svega, način na koji funkcioniše i kako se sve pokreće", dodao je on.

Radni vijek parne lokomotive - svjedok jednog vremena i rudarske upornosti

Govoreći o tome koliko će lokomotiva još biti u funkciji, Nermin ističe da razloga za brigu nema te da će ona raditi još dugi niz godina.

Parna lokomotiva u RMU Banovići i Nermin Husanović
Foto: Tuzlanski.ba: Parna lokomotiva u RMU Banovići i Nermin Husanović

Kako naglašava, riječ je o jedinstvenoj lokomotivi, ali i o izuzetno izdržljivoj mašini koju narod s pravom opisuje kao "nepoderivu". Njena pouzdanost leži u jednostavnoj, ali snažnoj konstrukciji - bez savremene elektronike i složenih motora koji mogu lako otkazati. Lokomotivu pokreću dvije parne mašine, smještene s lijeve i desne strane, koje predstavljaju njeno srce i glavni pogonski mehanizam.

Kada je riječ o održavanju i rezervnim dijelovima, Nermin pojašnjava da starost lokomotive ne predstavlja prepreku njenom redovnom radu. Održavanje se u potpunosti obavlja na licu mjesta, u vlastitoj radionici RMU Banovići gdje rade iskusni majstori specijalizirani upravo za parne lokomotive. Dijelovi koji se više ne mogu pronaći na tržištu izrađuju se ručno - od lijevanja do završne obrade, čime se osigurava da lokomotiva i dalje ostane u ispravnom stanju i spremna za vožnju.

Radni dan mašinovođe parne lokomotive – između tradicije i odgovornosti

Nermin je detaljno dočarao kako izgleda jedan uobičajan radni dan mašinovođe - od ranih jutarnjih sati, kada počinje priprema lokomotive za pokretanje, pa sve do trenutka kada para i ugalj postanu jedno u svakodnevnom rudarskom ritmu.

"Kada dođem u prvu smjenu, prvo ulazim u lokomotivu i pregledam olovnjake jer to je osnovna naprava nas mašinovođa. Nakon toga provjerava se nivo vode u staklu, jesu li olovnjaci uredu i onda pristupiš poslu sa pomoćnim kolegom - ložačem. Čisti se vatra, uzima se voda, ugljari se lokomotiva, pregledaju se kretni mehanizmi i kada ustanoviš da je sve uredu, obratiš se otpravniku i prijaviš da je lokomotiva spremna i onda se kreće u rad", kazao je on.

Kako je istakao, tokom jedne smjene parna lokomotiva kroz stanicu prođe i do sedam ili osam puta. Tom prilikom vagone natovarene ugljem prevozi do postrojenja za separaciju, gdje se vagoni istovare, ugalj se pere i separiše, nakon čega se dobija gotov proizvod spreman za daljnju upotrebu.

Čari parne lokomotive - simbol rudarske strasti i predanosti

Kao i svaki drugi posao, i ovaj zahtijeva energiju, posvećenost i mnogo truda. Ipak, uvijek postoji ono posebno - nevidljiva snaga koja ljude pokreće, zbog koje svoj posao obavljaju s ponosom i dostojanstvom, svjesni vrijednosti svakog trenutka provedenog uz lokomotivu.

Ono što Nermin kaže za svoj posao jeste da je najljepši osjećaj kod vožnje lokomotive adrenalin - "sam ulazak u lokomotivu izaziva snažan osjećaj, kao da ulazite u svemirski brod", te dodaje da ona ima svoj takt i svoj ritam.

S druge strane ono što ovaj posao čini teškim jeste stalna briga za zdravlje jer u tom smislu, navodi Nermin, stalno ste izloženi opasnim materijama - direktnom kontaktu s ugljem, prašinom, hladnoćom i visokim temperaturama, i podsjeća da je za razliku od dizel lokomotiva, "ovdje sve prljavije, ali to je sastavni dio posla".

Kako mladi upoznaju rudnik i parnu lokomotivu?

S obzirom na to da su Banovići grad s dubokim rudarskim korijenima, u Mješovitoj srednjoj školi Banovići postoji smjer Rudarski tehničar. Većina školskih posjeta i praktične nastave učenika tokom školovanja odvija se upravo u postrojenjima RMU Banovići, uključujući i željezničko postrojenje gdje se svakodnevno pokreću parne lokomotive.

Kako ističe Nermin, svake godine osim učenika iz MSŠ Banovići, dolaze i učenici drugih škola kako bi se upoznali s rudarskom tradicijom i radom na parnoj lokomotivi.

"Oni se provozaju pravom parnom lokomotivom kako bi vidjeli kako ona funkcioniše. Djeca su oduševljena, moramo ih čak i upozoravati da se ne približavaju previše, a kada ih posmatramo, vidimo radost, i drago mi je što na taj način promovišemo lokomotive koje, ponavljam, u direktnoj proizvodnji postoje samo još u Banovićima", kazao je.

Pored lokalnog stanovništva i posjetitelja iz različitih dijelova Bosne i Hercegovine, parnu lokomotivu svake godine dođe vidjeti i veliki broj stranih turista. Među njima su ljudi iz Njemačke, Austrije, Engleske, Hrvatske, ali i iz daleke Kine, što dodatno potvrđuje jedinstvenost ove rudarske lokomotive i njen značaj kao simbola tradicije.

"Neki žele zakupiti lokomotivu i vagone samo radi snimanja, to zna trajati cijelu jednu smjenu. Ali to interesovanje pokazuje koliko je ova lokomotiva posebna i rijetka", kazao je.

Dan rudara - radost i ponos svakog radnika

Povodom rudarskog praznika Nermin je kazao da on to vidi kao dan kada bi svi rudari trebali izaći ispred firme i odati počast svima onima koji su svoj radni vijek proveli u RMU Banovići, ali i kolegama iz svih drugih rudnika. Ipak ističe da se smisao ovog dana tokom vremena promijenio.

"Smatram da je taj dan izgubio svoj smisao. Nekada je to bio poseban dan za rudare i njihove porodice. Smatram da bi ga mi kao rudari koji svoje porodice hranimo platom iz rudnika trebali obilježavati drugačije - vožnjama lokomotiva i vozova, sviranjem pištaljke, zastavama i zajedničkim okupljanjem. Bilo bi šteta da ta tradicija i ljepota potpuno nestanu", istakao je.

Kada je ovaj posao u pitanju, Nermin je bio iskren, kazao je glasno da on ovaj posao nije želio raditi ali da se spletom okolnosti i na nagovor svog oca našao ovdje i kako ponosno kaže nikada se nije pokajao, ističući da je "ovaj posao gospodski, posao koji te štiti i u kojemu si siguran".

"Poručio bih svakom dječaku i momku koji je na pragu da upiše školu ili započen svoj radni vijek, dođite na željeznicu. Ovaj posao je gospodski. Poređenja radi, kao kad konobar nosi tacnu i svi ostali gledaju u njega, tako i mašinovođa, kada obuče svoje odijelo, stavi svoju kapu i pokrene lokomotivu, ne može, a da ga ne primijetiti bilo ko ko se nađe u njegovoj blizini. I svaki put bih izabrao ovaj posao i ne bih razmišljao o bilo čemu drugom", emotivno priča Nermin.

Dodao je i da adrenalin koji osjetiš dok upravljaš parnom lokomotivom daje posebnu snagu i motivaciju da stalno napreduješ u svom poslu. Svaki stepen postignutog napretka donosi i veću platu, koja nije samo nagrada za trud, već i ključna za egzistenciju i sigurnost u životu.

Parna lokomotiva u RMU Banovići i Nermin Husanović
Foto: Tuzlanski.ba: Parna lokomotiva u RMU Banovići i Nermin Husanović

"Sve što više napreduješ, sve je bolje. Kroz rad se napreduje i raste, radi se na parnoj lokomotivi, radi se na dizel lokomotivi ali svakim korakom sve ste veći i uspješniji. A rad je uslov za dobru platu, koliko se radi toliko se i zaradi", emotivnim riječima govori Nermin dodajući da deset prstiju radeći sa parnom lokomotivom obezbjeđuje koru hljeba svojoj porodici.

Još jednom je podcrtao da lokomotiva ovog tipa, u direktnoj proizvodnji radi isključivo u Rudniku mrkog ulja Banovići, i ističe da "ukoliko postoji negdje drugo, ona se nalazi u muzeju".

Na kraju, Nermin Husanović svojim kolegama uputio je čestitke povodom Dana rudara - praznika svih onih koji svoj hljeb zarađuju mukotrpnim radom, bilo da kopaju rudu duboko pod zemljom, prevoze crno blago do separacije ili proizvode konačni, čist i upotrebljiv proizvod. Njegove riječi bile su podsjetnik na trud, predanost i ponos koji krase svakog rudara.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije