! / Karčić: Veličanje zločina nije samo odraz trijumfalizma već i najava novog genocida

08. 01. 2020. u 07:40:00 Piše: Faruk Vele

Shares: 435

Na društvenim mrežama već danima se ponovo širi zastrašujući video-snimak veselja na kome gosti igraju kolo, uz užasavajuće stihove: „Srebrenice tako si mi mila, Dabogda se tri put ponovila...“.  

Provokacija: Kolona vozila uz glasnu muziku prošla pored mezarja u Potočarima

A ovako su pravoslavni vjernici iz Bratunca i Srebrenice obilježili Badnje veče i pronijeli Badnjak pored mezarja u Srebrenici, napisao je na svom Twitter profilu Emir Suljagić. On je podijelio i video na kojem se vidi kolona vozila koja prolazi pored memorijalnog centra u Potočarima, a čuje se i glasna muzika.

Na Badnje večer i Božić u Srebrenici, Bratuncu, kao i Višegradu, također, svjedočili smo provokacijama usmjerenim prema povratnicima uz glasno puštanje četničkih, odnosno nacionalističkih pjesama, što je izazvalo brojne reakcije, ali ne i osudu vlasti bh. entiteta RS.

Slavljenje genocida 

Sve se to dešava uoči 9. januara i još jedne zvanične, javne i institucionalne proslave neustavnog dana RS, koji u osnovu predstavlja početak realizacije plana etničkog čišćenja i genocida u Bosni i Hercegovini. 

Svjedočimo li trijumfalizmu kao jednom od posljednjih faza genocida, razgovarali smo sa dr. Hikmetom Karčićem, višim stručnim saradnikom na Institutu za islamsku tradiciju Bošnjaka. On je među prvima upozorio na ovakve pojave. 

"Da, upravo se radi o slavljenju odnosno glorifikaciji genocida i drugih masovnih zločina koje se naučno naziva trijumfalizam, termin koji je skovao australsko-bosanski naučnik Dr. Hariz Halilovich. Kolo i pjesma koje ste spomenuli spada u onu kategoriju narodnih folk pjesama koje su se pojavile u posljednjih nekoliko godina. Prije nekoliko godina na društvenih mrežama pojavila se pjesma, isto sa nekog veselja, sa stihovima "Oj Pazaru novi Vukovaru, Oj Sjenice nova Srebrenice". Ove trijumfalističke pjesme nažalost postale su općeprihvaćene i kao dio popularne kulture. Plešući u kolu uz ove pjesme možete vidjeti sve generacije  - mlade i stare, muškarce i žene, čak i djecu. Važno je također spomenuti da ovi muzičari i zabavljači, ove i slične pjesme pjevaju i među srpskom dijasporom u Evropi, Americi, Kanadi, Australiji itd. Ove pjesme ne samo da su odraz trijumfalizma već i najava novih zločina, novih genocida", kaže za Radiosarajevo.ba dr. Karčić. 

Inače, Karčić se tokom svojih istraživao susretao sa sličnim primjerima trijumfalizma, odnosno veličana zločina u kulturi, odnosno pseudo-kulturi.

"Trijumfalizam se oblikuje na nekoliko načina, muzika, koju smo spomenuli, je samo jedan od oblika. Doček osuđenih ratnih zločinaca, haških osuđenika, u njihovim rodnim krajevima, jedan je od najočitijih primjera glorifikacije. Dakle radi se o silovateljima, ubice djece...čija je krivica dokazana, a sudu a lokalna zajednica i politički establišment ne samo da ne želi da prihvati, već i negira njihovu krivicu, smatrajući ih herojima. Zatim imamo tzv. normalizaciju ratnih zločinaca, npr. lokalnih mediji u RS su 2002. godine objavili kako su se četvorica Prijedorčana oženila u zatvoru u Hagu. Oni su dali informacije o samim vjenčanjima ne navodeći da se radi o masovnim ubicama. A imate i one novije primjere kada se ratni zločinac Ratko Mladić javlja uživo u emisiju Happy TV i govori "Ljubi Vas deda Ratko"", podsjeća naš sagovonik.

Kreiranje atmosfere

Nadalje, on smatra da se "ovakve zločinačke ideologije upravo se koriste za mobilizaciju masa, i uspostavljanje atmosfere mržnje".

"Jako je bitno znati da je masovnih zločini počinje govorom mržnje. Miloševićevi, ali i Karadžićevi govori mržnje koriste se u nauci kao školski primjeri u kako retorika može dovesti do masovnih zločina i genocida. Nema sumnje da ovi trijumfalističke primjeri, islamofobična retorika poput one o "arlaukanju" ezana u Banjoj Luci, idu u pravcu kreiranje atmosfere gdje se normalizuje dehumanizacije Bošnjaka, muslimana", navodi Karčić. 

Koliko odsustvo katarze i uopće ideje o kajanju zbog počinjenih zločina onemogućava postkonfliktno bh. društvo u daljnjem razvoju? O tome Karčić govori.

"Ključni element za ozdravljenje svakog postkonfliktnog društva jeste suočavanje sa počinjenim zločinima i  procesuiranjem i kažnjavanjem zločina. Američki profesor James Waller, u svojoj knjizi Confronting Evil (Oxford University Press 2016) razvio je cijeli sistem i mehamizam šta jedno postgenocidno društvo treba učiniti kako bi se spriječili ponovljeni zločini. Ovi mehanizmi su političkog, ekonomskog, pravnog i vojnog karaktera. Vaše pitanje odnosi se na politička pitanja i odnos prema zločinu. Taj odnos prema zločinima postepeno se pogoršavao od 2006. godine i vrhunac je dostigao anuliranjem Izvještaja o Srebrenici i uspostavljanjem novih Komisija Vlade RS za Srebrenicu i Sarajevu čiji je glavni cilj uspostavljanje novog narativa o počinjenom genocidu nad Bošnjacima", zaključio je dr. Karčić u razgovoru za Radiosarajevo.ba

KOMENTARI (2)