Istraživanje otkrilo brojne prevare: Kako se gradi autoput u FBiH i kako kilometar košta 13 miliona?
Za dvije decenije u našoj je zemlji izgrađeno oko 138 kilometara autoputa na koridoru Vc - manje od pola, a za to je potrošeno oko 3 milijarde KM. Dakle kilometar autoputa platili smo 13 miliona eura, što je najsporija i najskuplja izgradnja autoputa u Europi.
Ovo je samo dio informacija koje je objavila Mreža na Federalnoj televiziji, koja se bavila istraživanjem kriminala vezanim za izgradnju autoputa.
"Nemoguće da se 300 kilometara radi 20 godina", govori jedan od sagovornika, ističući da sama ta informacija aludira da "nešto negdje nije u redu", o čemu se u javnosti priča već dugo vremena; gledali smo i nekoliko akcija hapšenja tim povodom no pravosudnog epiloga zasad nema. Barem ne u našoj zemlji, no istragu je preuzeo i Ured javnog tužitelja Europske unije (EPPO). Također, iz Autocesta FBiH su Tužilaštvu su otišle nove prijave. Bivšeg direktora Elmedina Volodera i saradnike terete za prevaru u privrednom poslovanju, pranje novca i druge nezakonitosti.
Sarajevo slavi novu veliku pobjedu: Bordo timu pripao derbi protiv Zrinjskog u Mostaru
Šta je otkrila istraga?
"Voloder je Voldemort (glavni zlikovac iz sage o Harryju Potteru, op.pr.) Autocesta FBiH. Radove i radnje koje je on sprovodio su udžbenički primjer privrednog kriminala koji smo mi dokumentovali kroz krivične prijave, predali nadležnim organima i aktivno se vodi više istraga", reći će u prilogu Mreže izvršni direktor JP Autoceste Federacije BiH Asmir Dževlan.
U navedenom prilogu govori se o više navodno nezakonitih radnji. Mirza Kudić, generalni federalni revizor navodi da gotovo da nema nijedna dionica da nije pod istražnim radnjama...
Jedna od njih je poddionica Medakovo-Ozimice: pripada trenutno najskupljoj dionici u izgradnji na koridoru Vc (Medakovo - Poprikuše), koja je duga 34,5 kilometra i prolazi u blizini Tešnja. Kako se sumnja, stara uprava potpisala je loš ugovor s konzorcijem koji čini Trasa Sarajevo i Yuksel Ankara, o nadzoru nad izvođačem radova na izgradnji poddionice. Navodi se da je navodno Voloder sa glavnom saradnicom - čije je ime poznato istražiteljima - sačinio aneks 1 ugovora i dozvolio da ključna lista eksperata bude izmijenjena osobama znatno lošijih stručnih referenci i iskustava. Sve se desilo svega 10 dana prije Volodervog razrješenja, tvrde prijavitelji, "bez saznanja EBRD-a, a uz istu cijenu ugovora".
Zaduženja rastu, a napredak stoji: Gdje nestaju milijarde za puteve u BiH
Da se o kvalitetu vodilo računa ugovor ne bi bio ni potpisan, tvrde aktuelni čelnici Autocesta, a detalji idu: "Prema ugovoru, nosilac konzocija bio Yuksel, jer ima potrebne reference, pa se posao trebao podijeliti na 60:40 posto u korist turske firme. Oni su pak sami, dodatkom na ugovor, odlučili da Trasa izvodi 90 posto poslova. Istražitelji sad provjeravaju da li je u pitanju prevara u poslovanju, jer je upravo zbog referenci i strane firme posao pripao ovom konzorciju i da li su Autoceste izgubile 1.400.000 KM - ponuda drugog konzorcija bila je tačno za toliko manja".
Spominju se i skriveni vlasnici firmi, a Dževlan, koji je zasad podnio 14 krivičnih prijava (kaže da su sve nepravilnosti dokumentovali od 2023.) poručuje: "Prava priča tek slijedi. Prije mjesec dana su izuzeli sve ugovore Autocesta i mi tek sad očekujemo pravu istragu Europskog tužilaštva. Ako neće da rade domaća tužilaštva, radit će europsko."
Voloder ne želi pred kamere, no u pisanoj poruci "u potpunosti odbacuje optužbe o malverzacijama, te navodi da o tim stvarima ne može govorit aktuelna Uprava, jer ne raspolaže kompetencijama za poslove na kojima rade". I iz kompanije Trasa su pismeno odbacili vezu s Voloderom.
Istraga o navodnoj korupciji u JP Autoceste FBiH: Kako se trošio novac za gradnju koridora 5c?
U prilogu su navedeni i detalji istraga - kako su se pojedinci bogatili kupovinom, pa preprodajom zemlje. Postupak je bio ustaljen, dobije se insajderska informacija kada će krenuti proces eksproprijacije, pa se djeluje, odnosno kupi se zemljište od mještana za sitne novce, pa se proda federaciji po cijeni većoj 10 pa čak i 14 puta.
Preprodaja i bogaćenje
Pa su tako pojedine parcele kupljenje za 35 hiljada KM, a poslije prodate za 440 hiljada KM: "U pitanju su lokacije na deponiji Ljubatovići, kod Žepča, plaćene u novembru i decembru 2022. za 61 hiljadu KM ili dvije marke po metru kvadratnom, a nakon toga je Voloder potpisao ugovor s novim vlasnikom tih parcela za 851 hiljadu KM", otkriva Dževlan.
Spominje se i mijenjanje i fingiranje brojnih projektnih dokumentacija, pa i dionica Vranduk-Ponirak: "Sadašnja uprava pokrenula je arbitražni postupak. Oni u pregovoru osporavaju iznos koji je plaćen, a izvođač prihvata argumentaciju i vraća 5.5 miliona eura, bez suđenja, bez rasprave."
Zbog ovakvih i sličnih radnji stručnjaci već decenijama upozoravaju na posljedice. Igor Velić, inžinjer saobraćaja i osnivač udruženja Sigurne staze u Srbiji kaže da se prema velikim infrastruktunim projektima, narodski rečeno, ne bi trebalo ponašati bahato: "Ako je tu uključena korupcija, ako ne znamo ko je izvođač, podizvođač, pa se pojavljuju kćerke firme koje preuzimaju posao, pa onda opet neki podizvođač, tu nikad nećemo da dobijemo kvalitet."
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.