Internet je promijenio transparentnost politike

Radiosarajevo.ba
Internet je promijenio transparentnost politike


Razgovarala Lana Ramljak, Radiosarajevo.ba

Julius van de Laar, njemački je politički analitičar. Tokom 2008, van de Laar je bio dio pobjedničke predsjedničke kampanje Baracka Obame, gdje mu je radni zadatak bio privući (mlade) glasače i povećati brojnost podrške. Van de Laarov zadatak bio je da kombinuje konvencionalne izborne taktike sa modernim strategijama novih medija. Nakon toga, 2009, radio je kao viši strateg za njemačku Demokratsku stranku tokom federalne kampanje, 2010. a radio je i kao konsultant za Amnesty International.

Pored zvanične funkcije  „političkog analitičara“, van de Laar je u srcu vječni aktivista, kako je izjavio u intervjuu za portal Radio Sarajevo.

Van de Laar jučer (17 februara) stigao je u, kako je rekao za naš portal, „svoje drago Sarajevo“. Nakon što je 2010. savjetovao izbornu kampanju u BiH, a u glavnom gradu naše zemlje boravio i nekoliko puta ranije, povod ovom van de Laarovom dolasku u BiH jeste POINT konferencija na kojoj je govorio o novim tendencijama u interaktivnim kampanjama.

Značaj odabira poruke

Radiosarajevo.ba: Možete li nešto više reći o Vašoj prezentaciji, pogotovo o pojmu 'interaktivne kampanje'?
Van de Laar:
Nekada je predizborna kampanja izgledala tako što sjedite u kancelariji i smišljate šta dalje, a potom radite 'emitovanje' kampanje. Danas, a tu je promjenu donio Barack Obama, putem digitalnih medija u kampanju uključujete sve koji vas iole podržavaju. Cilj je prenijeti poruku što dalje, a to često ne možete sami. Stoga su Obamini savjetnici došli na ideju: podijeliti odgovornost u kampanji na način da pozovete glasače da rade za vas, ali i sa vama. Recimo i sad, u ovoj kampanji, na zvaničnoj web-stranici Baracka Obame imate brojne alate koji vam omogućuju da postanete dio kampanje. Dostupni su svima i to je fascinantno.


Barack Obama promijenio svjetske izborne kampanje

Radiosarajevo.ba: Koje su ključne promjene koje je u ovom smislu donio internet?
Van de Laar:
Internet je počeo mijenjati transparentnost politike. Ideje i potezi vlasti postaju otvoreniji za javnost (interaktivni), pa su tako i izborne kampanje maksimalno digitalizovane. Naravno, u prvoj kampanji ove vrste, Obaminoj, koristili su ideje i alate kakve još uvijek nisam vidjeo u Evropi. Iako je danas većina političkih lidera prisutna na nekoj od socijalnih merža (Nicolas Sarkozy je utrku za predsjednika najavio na Twitteru, op. a), za vrijeme prve Obamine kampanje su prvi kanali komunikacije s glasačima bile tzv. mailing liste.

Također, ono što su internet i socijalne mreže kardinalno promijenile jeste to da se danas može čuti glas svakoga ko ima pristup internet konekciji, što inspiriše brojne ljude da i sami postanu dio političkog procesa.

Radiosarajevo.ba: Koliko je značajna digitalna motivacija 'običnih' ljudi?
Van de Laar:
Internet je, pokazalo se, odigrao nevjerovatnu ulogu za vrijeme 'arapskog proljeća'. Iako su pokušali da zaustave ustanak naroda, digitalna organizacija pobune i povezivanje ljudi da se zajedno izbore za promjene, su djelovali fascinantno. Ono što je bilo također nevjerovatno jeste to kako je internet 'izjednačio' snage na polju za igru - vlast nije mogla da uguši poruku nižih struktura. Ali, naglašavam, internet je i ovdje bio samo sredstvo, alatka koja je pomogla ljudima u tome da se čuje njihov stav, proširi glas o istinskoj pokretačkoj snazi – ljudima i poruci koju šalju.


Hvala Facebooku: Detalj s protesta 'arapskog proljeća'

Radiosarajevo.ba: Šta je važnije u političkoj kampanji, poruka ili digitalizacija?
Van de Laar:
Definitivno, poruka. Ono što će biti krucijalno i što će donijeti prevagu u pobjedi na izborima jeste stranačka odluka o poruci koja će biti centralni dio političke izborne kampanje. Lobiranje za glasače se ne smije početi bez pažljivog planiranja o centralnoj poruci kampanje.

Nemoć Romneya

Opet ću se vratiti na primjer SAD. Aktuelni Obamin protukandidat, Mitt Romney, naravno, ima iste alate kao i Obama, ali nema poruku koja ljude poziva na anganžman. Rezultat je taj da Romney nije u stanju da privuče brojno glasačko tijelo koje bi volontiralo za njega. Tako da smatram, koliko god voljeli digitalne alate i sve što su donijeli, priča o izbornoj kampanji ipak se svodi na to kakva je vaša politička 'jezgra'. Ako ste autentični i lako se povežete s ljudima, tek onda na pravi način možete iskoristiti sve mogućnosti koji nude internet.

Radiosarajevo.ba: I u BiH je 2012. izborna godina. U tom smislu, imate li savjet za predstavnike bh. političkih krugova?
Van de Laar:
Iz perspektive konsultanta, najgori savjet koji nekom možete dati jeste: „Idite na Facebook, Twitter, otvorite Youtube video blog, ažurirajte i uljepšajte svoj website i doći će 20 miliona ljudi, da vas prati kao Baracka Obamu“. To je besmislica i nešto najstrašnije što nekom možete savjetovati.

Kao što sam sam rekao ranije, najvažnije je razviti znanje o onom za šta se zalažete. Znači, prvo osmisliti jasnu poruku, potom ubijediti sebe u ono u što želite ubijediti druge, a onda lansirati komunikacijske kanale.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije