Internet je promijenio transparentnost politike
Razgovarala Lana Ramljak, Radiosarajevo.ba
Julius van de Laar, njemački je politički analitičar. Tokom
2008, van de Laar je bio dio pobjedničke
predsjedničke kampanje Baracka Obame, gdje mu je radni zadatak bio privući
(mlade) glasače i povećati brojnost podrške. Van de Laarov zadatak bio
je da kombinuje konvencionalne izborne taktike sa modernim strategijama novih
medija. Nakon toga, 2009, radio je kao viši strateg za njemačku Demokratsku
stranku tokom federalne kampanje, 2010. a radio je i kao konsultant za Amnesty
International.
Pored zvanične funkcije „političkog analitičara“, van de Laar je u srcu vječni aktivista, kako je izjavio u intervjuu za portal Radio Sarajevo.
Van de Laar jučer (17 februara) stigao je u, kako je rekao za naš portal, „svoje drago Sarajevo“. Nakon što je 2010. savjetovao izbornu kampanju u BiH, a u glavnom gradu naše zemlje boravio i nekoliko puta ranije, povod ovom van de Laarovom dolasku u BiH jeste POINT konferencija na kojoj je govorio o novim tendencijama u interaktivnim kampanjama.
Značaj odabira poruke
Radiosarajevo.ba: Možete
li nešto više reći o Vašoj prezentaciji, pogotovo o pojmu 'interaktivne
kampanje'?
Van de Laar: Nekada
je predizborna kampanja izgledala tako što sjedite u kancelariji i smišljate šta
dalje, a potom radite 'emitovanje' kampanje. Danas, a tu je promjenu donio Barack Obama, putem digitalnih medija u
kampanju uključujete sve koji vas iole podržavaju. Cilj je prenijeti poruku što
dalje, a to često ne možete sami. Stoga su Obamini savjetnici došli na ideju: podijeliti odgovornost u kampanji na
način da pozovete glasače da rade za vas, ali i sa vama. Recimo i sad, u ovoj
kampanji, na zvaničnoj web-stranici Baracka Obame imate brojne alate koji vam
omogućuju da postanete dio kampanje. Dostupni su svima i to je fascinantno.
Barack Obama promijenio svjetske izborne kampanje
Radiosarajevo.ba: Koje
su ključne promjene koje je u ovom smislu donio internet?
Van de Laar: Internet
je počeo mijenjati transparentnost politike. Ideje i potezi vlasti postaju otvoreniji
za javnost (interaktivni), pa su tako i izborne kampanje maksimalno digitalizovane.
Naravno, u prvoj kampanji ove vrste, Obaminoj, koristili su ideje i alate
kakve još uvijek nisam vidjeo u Evropi. Iako je danas većina političkih lidera
prisutna na nekoj od socijalnih merža (Nicolas Sarkozy je utrku za predsjednika najavio na Twitteru, op. a), za vrijeme prve Obamine kampanje su prvi kanali komunikacije s glasačima bile tzv. mailing liste.
Također, ono što su internet i socijalne mreže kardinalno promijenile jeste to da se danas može čuti glas svakoga ko ima pristup internet konekciji, što inspiriše brojne ljude da i sami postanu dio političkog procesa.
Radiosarajevo.ba: Koliko
je značajna digitalna motivacija 'običnih' ljudi?
Van de Laar: Internet
je, pokazalo se, odigrao nevjerovatnu ulogu za vrijeme 'arapskog proljeća'. Iako
su pokušali da zaustave ustanak naroda, digitalna organizacija pobune i povezivanje
ljudi da se zajedno izbore za promjene, su djelovali fascinantno. Ono što je
bilo također nevjerovatno jeste to kako je internet
'izjednačio' snage na polju za igru
- vlast nije mogla da uguši poruku nižih struktura. Ali, naglašavam, internet
je i ovdje bio samo sredstvo, alatka koja je pomogla ljudima u tome da se čuje
njihov stav, proširi glas o istinskoj pokretačkoj snazi – ljudima i poruci koju
šalju.
Hvala Facebooku: Detalj s protesta 'arapskog proljeća'
Radiosarajevo.ba: Šta
je važnije u političkoj kampanji, poruka ili digitalizacija?
Van de Laar: Definitivno,
poruka. Ono što će biti krucijalno i
što će donijeti prevagu u pobjedi na
izborima jeste stranačka odluka o poruci koja će biti centralni dio političke
izborne kampanje. Lobiranje za glasače se ne smije početi bez pažljivog
planiranja o centralnoj poruci kampanje.
Nemoć Romneya
Opet ću se vratiti na primjer SAD. Aktuelni Obamin protukandidat, Mitt Romney, naravno, ima iste alate kao i Obama, ali nema poruku koja ljude poziva na anganžman. Rezultat je taj da Romney nije u stanju da privuče brojno glasačko tijelo koje bi volontiralo za njega. Tako da smatram, koliko god voljeli digitalne alate i sve što su donijeli, priča o izbornoj kampanji ipak se svodi na to kakva je vaša politička 'jezgra'. Ako ste autentični i lako se povežete s ljudima, tek onda na pravi način možete iskoristiti sve mogućnosti koji nude internet.
Radiosarajevo.ba: I u
BiH je 2012. izborna godina. U tom smislu, imate li savjet za predstavnike bh.
političkih krugova?
Van de Laar: Iz
perspektive konsultanta, najgori savjet koji
nekom možete dati jeste: „Idite na Facebook, Twitter, otvorite Youtube video blog,
ažurirajte i uljepšajte svoj website i doći će 20
miliona ljudi, da vas prati kao Baracka Obamu“. To je besmislica i
nešto najstrašnije što nekom možete savjetovati.
Kao što sam sam rekao ranije, najvažnije je razviti znanje o onom za šta se zalažete. Znači, prvo
osmisliti jasnu poruku, potom ubijediti sebe u ono u što želite ubijediti
druge, a onda lansirati komunikacijske kanale.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.