Godinu dana poslije međunarodnog istraživanja TIMSS-a: Šta se promijenilo u obrazovanju u BiH?

2
Radiosarajevo.ba
Godinu dana poslije međunarodnog istraživanja TIMSS-a: Šta se promijenilo u obrazovanju u BiH?
Foto: Unsplash / Ilustracija

Prošlo je tačno godinu dana otkako su objavljeni rezultati međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za Bosnu i Hercegovinu. Ovi rezultati, kao i obično, izazvali su brojne reakcije i otvorili brojna pitanja o stanju obrazovnog sistema.

Stručna javnost i šira zajednica postavili su jedno ključno pitanje: Šta se zaista promijenilo u proteklih godinu dana? I, još važnije, da li se uopšte išta promijenilo?

Šta je urađeno u proteklih godinu dana?

Iako su rezultati istraživanja TIMSS dali mnogo korisnih podataka o stanju obrazovanja, jasno je da su Iako su rezultati istraživanja TIMSS dali mnogo korisnih podataka o stanju obrazovanja, jasno je da su u proteklih godinu dana učinjeni samo početni koraci.. Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) realizovala je niz aktivnosti kako bi podaci iz TIMSS-a postali dostupni i korisni za obrazovne sisteme u BiH. Među tim aktivnostima ističu se:

Uhapšen Muhamed Ajanović, dekan Stomatologije i Dalila Hakalović, glavna prosvjetna inspektorica

Uhapšen Muhamed Ajanović, dekan Stomatologije i Dalila Hakalović, glavna prosvjetna inspektorica

  • objava rezultata prema svim zainteresovanim stranama
  • prezentacija rezultata putem zainteresovanih medija
  • objava rezultata i vizuelnih prikaza putem web stranice i Facebook stranice APOSO
  • objava IEA TIMSS informacija i isječaka
  • objava IEA smjernica za korišćenje TIMSS baze podataka
  • objavljene tri sekundarne analize zasnovane na TIMSS podacima
  • pripremljena plus jedna sekundarna analiza s planiranom objavom u decembru 2025.
  • pripremljen i objavljen TIMSS 2023  izvještaj za BiH, sa analizama rezultata, kontekstualnim faktorima, zaključcima i preporukama
  • prezentacije i diskusije u okviru eTwinning događaja, vebinara i stručnih skupova
  • podizanje svijesti o značaju međunarodnih istraživanja i važnosti korišćenja podataka u kreiranju obrazovnih politika

    Iako su ovi koraci značajni, oni su ipak tek početak. Pozitivno je to što je Kanton Sarajevo pokazao dodatnu inicijativu, zatraživši detaljnije informacije i pristup bazi podataka kako bi proveo vlastitu analizu. Kanton Tuzla također je iskazao interes, iako za sada nisu poduzete daljnje konkretne akcije.

    Zašto su ovi podaci važni?

    Rezultati TIMSS-a nisu samo brojke i statistike. Oni predstavljaju dragocjene informacije koje nam pomažu da razumijemo stanje u obrazovanju i identificiramo oblasti koje zahtijevaju sistemsku podršku i intervenciju. Na osnovu tih podataka, obrazovne vlasti mogu donositi bolje, temeljnije i opravdanije odluke. Prema analizi rezultata, jasne su oblasti koje i dalje zahtijevaju posebnu pažnju:

    • nastavni proces i metode poučavanja
    • pripremljenost i profesionalni razvoj nastavnika
    • školsko okruženje, školska klima
    • socioekonomski i drugi kontekstualni faktori
    • dostupnost resursa i podrške učenicima
    • digitalna i informacijska pismenost
    • motivacija, samopouzdanje  i stavovi učenika prema učenju

    Šta dalje, s obzirom na odluku da BiH ne učestvuje u narednom TIMSS ciklusu?

    Iako Bosna i Hercegovina neće učestvovati u narednom ciklusu TIMSS istraživanja, prethodni ciklusi ostaju vrlo značajni za dalji razvoj obrazovnog sistema. Podaci iz tih istraživanja i dalje se mogu koristiti za:

    • planiranju strategija i reformi
    • kreiranju stručne podrške nastavnicima
    • unapređivanju kurikuluma
    • analizi stanja i praćenju promjena unutar obrazovnih sistema

    Godinu dana poslije objave TIMSS rezultata nalazimo se u ključnoj fazi, fazi u kojoj ćemo odlučiti hoće li podaci iz ovog istraživanja ostati samo statistika ili će postati pokretač stvarnih promjena u obrazovnom sistemu.

    Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje opredijeljena je da pruži podršku obrazovnim vlastima, nastavnicima i školama u implementaciji preporuka i smjernica iz TIMSS-a, kako bi se poboljšao kvalitet obrazovanja u Bosni i Hercegovini.

    Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

    / Najčitanije

    / Komentari

    Prikaži komentare (2)

    / Povezano

    / Najnovije