Godinu dana poslije međunarodnog istraživanja TIMSS-a: Šta se promijenilo u obrazovanju u BiH?
Prošlo je tačno godinu dana otkako su objavljeni rezultati međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za Bosnu i Hercegovinu. Ovi rezultati, kao i obično, izazvali su brojne reakcije i otvorili brojna pitanja o stanju obrazovnog sistema.
Stručna javnost i šira zajednica postavili su jedno ključno pitanje: Šta se zaista promijenilo u proteklih godinu dana? I, još važnije, da li se uopšte išta promijenilo?
Šta je urađeno u proteklih godinu dana?
Iako su rezultati istraživanja TIMSS dali mnogo korisnih podataka o stanju obrazovanja, jasno je da su Iako su rezultati istraživanja TIMSS dali mnogo korisnih podataka o stanju obrazovanja, jasno je da su u proteklih godinu dana učinjeni samo početni koraci.. Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) realizovala je niz aktivnosti kako bi podaci iz TIMSS-a postali dostupni i korisni za obrazovne sisteme u BiH. Među tim aktivnostima ističu se:
Uhapšen Muhamed Ajanović, dekan Stomatologije i Dalila Hakalović, glavna prosvjetna inspektorica
- objava rezultata prema svim zainteresovanim stranama
- prezentacija rezultata putem zainteresovanih medija
- objava rezultata i vizuelnih prikaza putem web stranice i Facebook stranice APOSO
- objava IEA TIMSS informacija i isječaka
- objava IEA smjernica za korišćenje TIMSS baze podataka
- objavljene tri sekundarne analize zasnovane na TIMSS podacima
- pripremljena plus jedna sekundarna analiza s planiranom objavom u decembru 2025.
- pripremljen i objavljen TIMSS 2023 izvještaj za BiH, sa analizama rezultata, kontekstualnim faktorima, zaključcima i preporukama
- prezentacije i diskusije u okviru eTwinning događaja, vebinara i stručnih skupova
- podizanje svijesti o značaju međunarodnih istraživanja i važnosti korišćenja podataka u kreiranju obrazovnih politika
Iako su ovi koraci značajni, oni su ipak tek početak. Pozitivno je to što je Kanton Sarajevo pokazao dodatnu inicijativu, zatraživši detaljnije informacije i pristup bazi podataka kako bi proveo vlastitu analizu. Kanton Tuzla također je iskazao interes, iako za sada nisu poduzete daljnje konkretne akcije.
Zašto su ovi podaci važni?
Rezultati TIMSS-a nisu samo brojke i statistike. Oni predstavljaju dragocjene informacije koje nam pomažu da razumijemo stanje u obrazovanju i identificiramo oblasti koje zahtijevaju sistemsku podršku i intervenciju. Na osnovu tih podataka, obrazovne vlasti mogu donositi bolje, temeljnije i opravdanije odluke. Prema analizi rezultata, jasne su oblasti koje i dalje zahtijevaju posebnu pažnju:
- nastavni proces i metode poučavanja
- pripremljenost i profesionalni razvoj nastavnika
- školsko okruženje, školska klima
- socioekonomski i drugi kontekstualni faktori
- dostupnost resursa i podrške učenicima
- digitalna i informacijska pismenost
- motivacija, samopouzdanje i stavovi učenika prema učenju
Šta dalje, s obzirom na odluku da BiH ne učestvuje u narednom TIMSS ciklusu?
Iako Bosna i Hercegovina neće učestvovati u narednom ciklusu TIMSS istraživanja, prethodni ciklusi ostaju vrlo značajni za dalji razvoj obrazovnog sistema. Podaci iz tih istraživanja i dalje se mogu koristiti za:
- planiranju strategija i reformi
- kreiranju stručne podrške nastavnicima
- unapređivanju kurikuluma
- analizi stanja i praćenju promjena unutar obrazovnih sistema
Godinu dana poslije objave TIMSS rezultata nalazimo se u ključnoj fazi, fazi u kojoj ćemo odlučiti hoće li podaci iz ovog istraživanja ostati samo statistika ili će postati pokretač stvarnih promjena u obrazovnom sistemu.
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje opredijeljena je da pruži podršku obrazovnim vlastima, nastavnicima i školama u implementaciji preporuka i smjernica iz TIMSS-a, kako bi se poboljšao kvalitet obrazovanja u Bosni i Hercegovini.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.