Apel autoprevoznika u BiH: Autobusi poluprazni, vozači na čekanju

Radiosarajevo.ba
Apel autoprevoznika u BiH: Autobusi poluprazni, vozači na čekanju
Foto: Dž. K. / Radiosarajevo.ba / Ilustracija

Na autobuskim stanicama u Sarajevu, Banjaluci, Mostaru tek pokoji putnik sa maskom na licu čeka da se ukrca do željene destinacije. Na mostarskoj stanici dva studenta iz Konjica putuju kući. Kažu prilagodili su se uslovima i nemaju strah od zaraze, piše Radio Slobodna Evropa.

''Nije me strah, jer se ljudi pridržavaju mjera, nose maske, a i mnogo je manje putnika, tako da se i distanca poštuje'', kaže studentica iz Konjica, Azra.

Od 15. marta do 15. maja autobuski saobraćaj je bio obustavljen, a gubici su, kako kažu u ovom sektoru, toliki da dio njih neće preživjeti ovaj ekonomski udar. S druge strane, mjere države za ublažavanje krize, navode, još uvijek nisu dobili.

Safudin Čengić iz Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport Privredne komore Federacije BiH podsjeća da su putovanja bila obustavljena, a granice zatvorene, te da su gubici u međunarodnom putničkom saobraćaju veći od 80 posto. 

"Prema podacima kojima mi raspolažemo u međunarodnom saobraćaju pad poslovnih aktivnosti, a to se gleda kroz pređene kilometre i održavanje linija, je više od 85 posto. Praktično, samo 15 posto obavljamo od onoga što smo obavljali prije pandemije. Zbog zatvaranja granica zemalja EU, zbog restriktivnih mjera zemalja u koje smo vozili praktično mali broj linija je održan. Znači, mali broj polazaka sa iznimno malim brojem putnika. U domaćem saobraćaju nešto je povoljnija situacija, ali uzimajući u obzir broj putnika i bojazan ljudi da putuju, mi imamo pad poslovnih aktivnosti za više od 60 posto", kaže Čengić.

Slična je situacija i sa autoprevoznicima iz RS-a. Dejan Mijić, predsjednik Skupštine Udruženja saobraćaja i veza Privredne komore RS-a kaže da je i nakon ponovne uspostave putnički saobraćaj u znatno smanjenom kapacitetu.

"Određene linije su zbog situacije obustavljene, prije svega Italija, Švajcarska. Neke linije smo uspjeli održati u smanjenom obimu kao što je Njemačka i Austrija, ali su mjere koje se moraju poštovati stroge i u skladu s tim se i ponašamo", kaže Mijić.

Kada je u pitanju domaći saobraćaj, linije koje su obustavljene od marta do maja su uspostavljene, kada je riječ o prigradskom saobraćaju, no broj putnika nije prešao 50 posto. Dijelom je to zbog preporuka kriznih štabova koji su propisali nošenje maski u autobusima, ali i poštivanje fizičke distance što znači da autoprevoznici ne smiju primiti više od polovine broja putnika u odnosu na broj sjedišta.

"Kada je lokalni i republički saobraćaj uspostavljen u drugoj polovini maja prihodi su bili na nivou od četiri do sedam posto u odnosu na period prije pandemije, a od juna do danas prihodi su ispod 50 posto u odnosu na prošlogodišnje", kaže Mijić. 

Godina koja je 'pokosila' turizam i autoprevoz

Takođe i renta car auto kuće bilježe znatne gubitke, od kako je turizam obustavljen, kaže Šućrija Čusto, voditelj poslovnice Rent-a-Car poslovnice pri Autoprevozu Mostar.

"Ova godina je pokosila ovaj turistički sektor kome i mi pripadamo. Mi smo opsluživali veliki broj najkvalitetnije klijentele koji mogu sebi priuštiti da iznajme vozilo mjesec dana. Međutim, kako nema turizma, nema ni posla. Pokušali smo uvesti neke nove angažmane, na godišnjem ili dvogodišnjem nivou sa ekstremno niskim tarifama ne bi li poslovanje tako spasili, ali je to vrlo sporo. Firme koje već imaju svoje vozne parkove pokušavaju ići korak dalje i riješiti se svojih vozila, a iznajmiti vrlo povoljno naša, jer tako ne moraju plaćati kasko i ostale troškove, ali još uvijek je to neznatan broj", objašnjava Čusto. 

Iako su u teretnom saobraćaju u nešto povoljnijoj situaciji, što se tiče međunarodnog teretnog prijevoza i oni suočavaju sa gubicima, kaže Muamer Berbić iz Udruženja međunarodnih cestovnih prijevoznika tereta Vanjskotrgovinske komore BiH.

"U vrijeme izolacije naši vozači koji su išli u inostranstvo prvi su se suočili sa 15-todnevnim samoizolacijama po povratku s puta, no zahtjevi su bili za uvoz i izvoz prehrambenih proizvoda i higijenskih potrepština, tako da je posla bilo. Međutim, nakon tog prvog vala, smanjila se i potreba za uvozom i to je najveći problem prevoznika kako u BiH tako i u regiji, jer je smanjen obim posla i zabilježen pad prometa do 30 posto", navodi Berbić. 

Zbog višemjesečne obustave saobraćaja i neizvjesnosti zbog dužine trajanja pandemije, pojedini autoprevoznici su morali jedan broj uposlenika poslati na čekanje ili im otkazati angažman.

Ahmedin Šabanagić, generalni direktor Autoprevoz Bus Mostar, kaže da su svojim vozačima isplaćivali plate i kad je saobraćaj bio potpuno obustavljen, za mart, april, maj. No, kako bilježe ogromne gubitke u poslovanju, bili su primorani dio ljudi poslati na čekanje.

"Mi smo imali od početka pandemije do danas više od milion i po maraka prihoda manje nego prošle godine u istom periodu. Morali smo 14 vozača poslati kući. Ja bih najviše volio da se situacija normalizuje i da ih vratimo, ali niko od nas ne zna koliko će ovo trajati", kaže Šabanagić.

Kompletan tekst čitajte na OVOM linku.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije