Reakcije / Džuma i studenti: Šta su o odluci Senata UNSA rekli Škrijelj, Rijaset, Dodik.....

02. 01. 2017. u 07:43:00 Semra Hodžić

Shares: 0

Senat Univerziteta Sarajevo usvojio je inicijativu Studentskog parlamenta (SPUS) da se za vrijeme vjerskih obreda ne održavaju predavanja niti ispitni rokovi na fakultetima UNSA-e.

Zaključak je donesen jednoglasno, a navedeno je da je odluka usmjerena ka poštivanju ljudskih prava pripadnika svih vjerskih zajednica.  Ova odluka prouzrokovala je oprečne reakcije u javnosti. 

U anketi portala Radiosarajevo.ba, dvije trećine čitatelja smatra da ova odluka nije ispravna. 

 "Senat Univerziteta utvrdio je preporuku, ne zvaničnu odluku, da podržava inicijativu studenata da se u terminima vjerskih obreda studentima Sarajevskog univerziteta omogućava da nesmetano mogu obaviti svoje vjerske obaveze, ali ne samo petkom za vrijeme džuma-namaza, nego i u vrijeme vikenda kada su nadoknade nekih oblika nastave. Na nekim fakultetima se i subotom daju neki nastavni sadržaji. Preporučuje se da se svi studenti Sarajevskog univerziteta tretiraju na isti način od dekana fakulteta, tako da preporuka Senata Univerziteta koju smo usvojili udovoljava zahtjevu i inicijativi studenata koja je bila pravno utemeljena i poklapa se s našim nastojanjem i poštovanjem svih ljudskih prava, uključujući i prava na vjeroispovijest i prakticiranje vjere u okvirima u kojima je to moguće, a da se ne remeti nastavni proces", rekao je za Radiosarajevo.ba rektor Univerziteta u Sarajevu Rifat Škrijelj.
 
Kako je naveo Škrijelj, u narednom periodu će se napraviti raspored da studenti i zaposlenici mogu nesmetano obaviti svoj vjerski obred i vratiti se svojim radnim obavezama. 
 
Škrijelj je dodao da je inicijativu pokrenuo Studentski parlament UNSA (SPUS) te da se ona odnosila samo na studente muslimane, ali da su oni na sjednici Senata UNSA-e kazali da žele proširiti tu inicijativu i da se preporuka odnosi na sve studente kako ne bi bilo diskriminacije.
 
"Njihovim stavom koji su iznijeli na sjednici Senata smo bili zadovoljni i jednoglasno smo odlučili da udovoljimo našim studentima i u tom pogledu ćemo prilagoditi svoj način rada kao Univerzitet. U zimskom periodu je to od 11:45 do 13:15 sati, a u ljetnom od 12:45 do 14:15 sati. Htio bih naglasiti da je i do sada bila takva praksa, da je većina dekana imala razumijevanja za zahtjev većinskog dijela studenta muslimana. I do sada su studenti na većini fakulteta mogli nesmetano odlaziti na džumu, ali ovaj put smo to proširili na svih vjerskih konfesija koje studiraju na Sarajevskom univerzitetu sa željom da ne bude diskriminacije, ali da udovoljimo tom zahtjevu mladih ljudi", rekao je za Radiosarajevo.ba rektor Sarajevskog univerziteta.
 
S obzirom na to da Senat nije donio zvaničnu odluku, već samo preporuku, pitali smo rektora Škrijelja da li su fakulteti dužni poštivati ovu preporuku.
 
"Ako se dogodi da se ova preporuka ne uvažava, razgovarat ćemo da se to riješi na jedan fleksibilan način. Nismo željeli donijeti krutu odluku koja se mora provoditi. Islamska zajednica nema potpisan sporazum, odnosno država Bosna i Hercegovina nema riješeno to pitanje potpisanim sporazumom. Sporazumom je riješeno s predstavnicima katolika i pravoslavaca, ali ne i s Islamskom zajednicom. Zbog nedostatka tog sporazuma, a iz opreza, mi kao Univerzitet smo to imali u vidu i nismo željeli donijeti odluku koja nije utemeljena u jednom potpisanom sporazumu, ali smo htjeli poštivati i vjerska prava muslimana. Jer to što neko na političkom nivou osporava potpisivanje sporazuma, mi nismo željeli biti dio te politike, već biti dio dijela društva koje poštuje jednakopravnost kao vodilju društva u BiH", dodao je Škrijelj te je naveo da smatra da neće biti otpora kojih ni do sada nije bilo kada nije postojala preporuka na većini fakulteta.
 
Također, rektor Sarajevskog univerziteta je naveo da su studenti pokrenuli ovu inicijativu radi pokušaja pojedinih profesora na fakultetima da krše ljudska, odnosno vjerska prava studenata.
 
"To su rijetki profesori na Univerzitetu koji su upravo u vrijeme džume davali ispite i druge oblike nastave, pravdajući da tako mora biti. To je studente izrevoltiralo i zbog toga su tražili da se ovo pitanje službeno riješi kako pojedinci ne bi mogli na takav način vršiti diskriminaciju prema velikom dijelu studentske populacije Sarajevskog univerziteta", prokomentirao je rektor za Radiosarajevo.ba.

Šta kaže Islamska zajednica, a šta ministar?

Kako je Medžlis Islamske zajednice Sarajevo 2014. godine donio odluku o odobravanju drugog termina za džuma-namaz za one koji ne mogu prisustvovati prvom terminu, kontaktirali smo Enesa Ljevakovića, muftiju sarajevskog i člana Vijeća za fetve pri Rijasetu Islamske zajednice u BiH.
 
"To je bila iznuđena odluka, ovo je sada prava odluka Senata. Studenti će sada bez problema i strahova da će biti kažnjeni moći obaviti svoje vjerske obaveze. Ovo je logična i očekivana odluka Senata kojom je ispunjeno ljudsko pravo. Mi im se zahvaljujemo što su prepoznali potrebu sarajevskih studenata", rekao je Enes Ljevaković za Radiosarajevo.ba.
 
Sarajevski muftija naglasio je da odluka Medžlisa o drugom terminu džume važi samo u ljetnom periodu, jer je tada veći vremenski razmak između namaza. Drugi termin za studente koji nisu stigli na prvi termin džuma-namaza bio je 40 minuta prije ikindije.
 
Pitali smo sarajevskog muftiju o obavezi klanjanja džume-namaza, te da li su studenti oslobođeni vjerskih obaveza ako imaju drugih obaveza poput ispita ili predavanja, na što je Ljevaković odgovorio  da je džuma obavezan ibadet i ponovio da su savjeti koje su do sada davali studentima bili iznuđena rješenja.
 
Povodom ove odluke Senata UNSA-e kontaktirali smo i ministra za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo Elvira Kazazovića koji zbog obaveza nije stigao odgovoriti na naš upit.

Nasrtaj na sekularizam

Nakon odluke o usvajanju ove inicijative, oglasili su se i neki politički subjekti.

Socijaldemokratska partija BiH (SDP BiH), Demokratska fronta (DF) i Građanski savez (GS) smatraju odluku Senata Univerziteta u Sarajevu da se nastava i ispiti ne održavaju tokom džume, odnosno u petak poslijepodne, nasrtajem na sekularizam i princip odvojenosti vjere i države. U zajedničkom saopćenju oni navode da je uvođenje vjerskih obreda u rasporede predavanja i ispita korak ka suspenziji građanskih prava na najvećem javnom univerzitetu u Bosni i Hercegovini, te da je Senat ovim pokazao da želi na velika vrata islamske vjerske običaje uvesti kao pravila ponašanja na Univerzitetu u Sarajevu. 

Upitan da prokomentira odluku Univerziteta u Sarajevu da se predavanja i ispiti ne održavaju u vrijeme centralnih molitvi vjerskih zajednica, što je za muslimane petkom, a za kršćane nedjeljom, Dodik je kazao da ga to ne iznenađuje, kao ni odluka da za vrijeme Nove godine ne toči alkohol u Sarajevu.

"Ništa tu nije novo, ništa se novo ne dešava. Univerzitet je javna institucija, ali natjerati i dovesti u poziciju nastavu određenim vjerskim obilježavanjima, nije ništa novo. Imamo i situaciju da Parlament prekida s radom u vrijeme islamske molitve i pravi se pauza", rekao je predsjednik entiteta Republika Srpska Milorad Dodik.

Povodom ove preporuke oglasio se i Sarajevski otvoreni centar.

"Nadamo se da će u narednom periodu Senat Univerziteta u Sarajevu na isti način pristupiti i velikom broju pritužbi koje su im uputili studenti Univerziteta, a koje se također tiču diskriminacije i govora mržnje, zabranjenih istim pravnim aktima koji su bili osnov i za gore navedeni zaključak; konkretno, članom 9. Europske konvencije o ljudskim pravima, te Zakonom o zabrani diskriminacije BiH, Zakonom o ravnopravnosti spolova BiH, Okvirnim zakonom o visokom obrazovanju u Bosni i Hercegovini i Zakonom o visokom obrazovanju Kantona Sarajevo.

Naime, u martu 2016. godine, nakon javnih homofobnih, transfobnih i diskriminatornih istupa predsjednika Studentskog parlamenta Univerziteta u Sarajevu Harisa Zahiragića, veliki broj studenata svih fakulteta Univerziteta u Sarajevu, kao i Sarajevski otvoreni centar, obratili su se Rektoratu i Senatu Univerziteta u Sarajevu tražeći reakciju na javno kršenje ljudskih prava lezbejki, gej, biseksualnih, transrodnih i interspolnih osoba pod okriljem Univerziteta u Sarajevu. Senat UNSA-e se do danas nije oglasio po ovom pitanju", naveli su u saopćenju.

NEMA KOMENTARA