Pitate se šta znači sponzor, a šta kosponzor rezolucije o Srebrenici? Ovo je precizan odgovor
Konačno je usaglašen prijedlog rezolucije kojom se podsjeća na genocid nad Bošnjacima Srebrenice, počinjen u julu 1995. godine.
O rezoluciji će se 15. maja, najvjerovatnije, raspravljati na zasjedanju Generalne skupštine Ujedinjenih naroda.
Iz dana u dan raste broj država koje su kosponzori ove rezolucije.
Bećiragić nakon poraza od Hrvatske: "Razlika od 13 koševa ništa ne znači u ludnici u Skenderiji"
Prema posljednjim informacijamam, ukupno 32 države članice Ujedinjenih nacija odlučile su se na korak da budu kosponzori rezolucije, odnosno da učestvuju u njenoj izradi, uobličavanju te daljem lobiranju za njeno usvajanje.
Vjerujemo da se mnogi pitaju šta znači sponzor, a šta kosponzor rezolucije o genocidu u Srebrenici?
Mnogi su riječi sponzor i kosponzor proteklih dana dnevno čuli na desetine puta, a mnogi sigurno i ne znaju njihovo pravo značenje u slučaju rezolucija u UN-u.
Tokom proteklih dana, od onog trenutka kada se pisalo da postoje sponzori i kosponzori za rezoluciji, u javnom prostoru se moglo čuti nekoliko i netačnih tvrdnji o ovim veoma bitnim značenjima.
Da bismo riješili dileme, portal Radiosarajevo.ba je istražio i došao do informacija da je na stranici UN-a sve je lijepo i detaljno objašnjeno.
Ovako je objašnjeno:
"Nakon rasprave o nekoj tački dnevnog reda obično slijedi donošenje rezolucija/odluka. Rezolucije Generalne skupštine odražavaju stepen međuvladine saglasnosti. Oni također odražavaju evoluciju političkih ideja i stanje globalne saradnje na datu temu.
Ovaj dio se bavi procesom koji vodi do usvajanja rezolucije ili odluke. To uključuje izradu teksta, podnošenje nacrta rezolucije i odlučivanje („poduzimanje radnji“) o tome. Tokom procesa odvijaju se različiti oblici konsultacija i pregovora. Cilj je postići konsenzus, ili barem doći što bliže konsenzusu.
Izrada teksta rezolucije
Većinu nacrta rezolucija inicijalno piše država članica. Na zahtjev, Sekretarijat UN-a može pomoći državama članicama u procesu izrade. Država članica koja inicira i izrađuje tekst rezolucije naziva se "sponzorom rezolucije". Ta država članica se naziva “glavni sponzor” ako postoje susponzori.
Mnoge rezolucije su zasnovane na prošlim odlukama i sadrže samo nekoliko izmjena iz godine u godinu. Ako dođe do manjih izmjena, sponzori se snažno ohrabruju da istaknu dijelove tekstova koji se razlikuju od prethodnih rezolucija.
Ponekad se nove rezolucije zasnivaju na izvještajima generalnog sekretara koji sadrže preporuke za nacrte rezolucija.
Pročitajte finalni tekst prijedloga Rezolucije o genocidu u Srebrenici
Podnošenje nacrta rezolucije
Nacrt rezolucije se mora podnijeti pod određenom tačkom dnevnog reda. Glavni sponzor nacrta rezolucije ne mora čekati da se završi opšta debata da bi podnio rezoluciju. Donošenje odluke je moguće od trenutka usvajanja dnevnog reda. Nijedna rezolucija se ne može podnijeti nakon zatvaranja tačke dnevnog reda, osim ako zvanično ne odluči da je ponovo otvori.
Da bi se podnio, nacrt teksta treba lično da se dostavi službeniku za poslove Generalne skupštine tokom bilo kog zvaničnog sastanka Generalne skupštine ili u kancelarijama Odjeljenja za generalnu skupštinu i upravljanje konferencijama (DGACM).
Nacrt teksta se smatra formalno dostavljenim kada sponzor i DGACM potpišu potvrdu o predaji.
Nakon što se podnese, Sekretarijat UN-a formatira tekst u službeni dokument Generalne skupštine. Ovaj dokument, nazvan “L-dokument”, preveden je na svih šest službenih jezika i distribuiran svim državama članicama. Sekretarijatu UN-a potrebno je najmanje tri dana za obradu nacrta rezolucije. "L" u L-dokumentima označava "ograničenu distribuciju".
Ovo je lista zemalja koje će biti kosponzori rezolucije o Srebrenici u Generalnoj skupštini UN-a
Ko su kosponzori?
Nakon što dobiju poziv glavnog sponzora, države članice mogu službeno izraziti svoju podršku nacrtu rezolucije tako što će ga "susponzorirati ili kosponzorirati".
Susponzorstvo se vrši potpisivanjem zvaničnog obrasca kosponzora koji je dostupan kod glavnog sponzora.
“L-dokument” navodi samo ko-sponzore koji potpisuju obrazac za susponzora prije nego što se nacrt podnese. Dodatak „L-dokumentu” navodi države članice koje kasnije potpišu obrazac za susponzora.
Njihova imena čita službenik za poslove prije usvajanja rezolucije. Lista se zatvara odmah po donošenju odluke. Neke konferencije Modela UN-a zahtijevaju određeni broj ko-sponzora kako bi se rezolucija razmotrila. U GA ne postoje takva ograničenja.
Sponzori ili susponzori „posjeduju“ nacrt rezolucije. Odnosno, tekst je njihov i, iako će o njemu obično razgovarati s drugim delegacijama, sve izmjene unose oni. Promjene koje u nacrt prijedloga unese predlagač(i) nazivaju se revizije.
Mnoge delegacije provode veliki dio svog vremena na konferenciji raspravljajući o svojim nacrtima prijedloga s drugim delegacijama i u grupama susponzora razmatrajući koje izmjene treba prihvatiti. Susponzorirati rezoluciju znači dati joj snažnu podršku.
Svi susponzori će biti uključeni u zapisnik sastanka kada nacrt rezolucije bude usvojen. Međutim, lista susponzora nije dio konačno objavljene verzije rezolucije.
Sve veća podrška: Još jedna zemlja objavila da je kosponzor rezolucije o genocidu u Srebrenici
Izrada i pregovaranje
Izrada nacrta i pregovaranje su usko povezani jer predmet pregovora često uključuje dogovaranje riječi koje se koriste za opisivanje radnje koju treba poduzeti po određenoj tački dnevnog reda.
Nakon podnošenja, nacrt rezolucije/odluke se razmatra. To znači da se uvodi L-dokument i donosi odluka o njegovom usvajanju. To se zove "preduzimanje akcije".
DGACM će se konsultovati sa sponzorima kako bi odlučio o datumu formalnog plenarnog sastanka na kojem će se razmatrati L-dokument.
Ako je u okviru iste tačke dnevnog reda uneseno više rezolucija, odluke se planiraju za postupanje onim redosledom kojim su podnete. Dok se nešto ne preduzme, glavni sponzor može povući nacrt rezolucije/odluke u bilo koje vrijeme, sve dok druga država članica nije predložila nikakve izmjene i dopune. Povučeni nacrt rezolucije može ponovo da unese druga država članica.
“Pravilo od 24 sata” zahtijeva da nacrt rezolucije bude proslijeđen svim državama članicama dan prije nego što se može razmatrati za usvajanje. Ovo pravilo se može ukinuti usmenom odlukom. Usmenu odluku obično predlaže glavni sponzor ili predsjednik Glavnog odbora i po njoj se postupa odmah nakon toga. Usvajanje je, kako smo napisali na početku teksta, obično konsenzusom.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.