Kako zakoni u BiH tretiraju femicid i mariticid: Šta se promijenilo i šta još nedostaje?

6
Radiosarajevo.ba
Kako zakoni u BiH tretiraju femicid i mariticid: Šta se promijenilo i šta još nedostaje?
Radiosarajevo.ba / Stop femicidu i mariticidu

U posljednjih nekoliko godina slučajevi rodno zasnovanih ubistava, femicida, u Bosni i Hercegovini potaknuli su intenzivnu javnu raspravu i pritisak civilnog društva za pravnim priznanjem femicida kao posebne kategorije zločina.

Na nivou BiH nema zakona koji tretira femicid kao krivično djelo. Nakon niza teških slučajeva i kampanja aktivističkih grupa, došlo je do zakonskih izmjena u Federaciji BiH koje femicid prepoznaju kao otežano, rodno motivisano ubistvo, dok se u praksi i dalje postavlja niz pitanja oko provedbe i usklađivanja sa drugim komponentama pravnog sistema.

Šta je femicid, a šta mariticid?

  • Femicid: u stručnoj i pravnoj upotrebi femicid označava ubistvo žene zato što je žena, to jest, ubistvo motivisano njenim polom/rodom ili u kontekstu rodno zasnovanog nasilja (intimno-partnersko, obiteljsko ili rodno motivisano).
  • Mariticid / mariticide: termin koji označava ubistvo muža od strane žene (latinica maritus = muž + -cide). U krivičnopravnim tekstovima mariticid nije uobičajeno posebno pravno krivično djelo — to se obično tretira kroz opću odredbu o ubistvu ili u okviru kvalifikacija poput ubojstva u obitelji. (definicija mariticida u lingvističkoj i kriminološkoj literaturi).

Zakonske promjene u Federaciji BiH (FBiH): Šta je uvedeno

U 2025. (postupak započet krajem 2024. i tokom 2025.) Federacija BiH je kroz izmjene Krivičnog zakona uvela posebnu kvalifikaciju za rodno zasnovano ubistvo, tretira se kao otežano/teško ubistvo ženske osobe, s propisanim težim kaznama (minimalno 10 godina zatvora u izloženim prijedlozima). Ove izmjene su rezultat višemjesečnih kampanja civilnog društva i reakcije na niz javnih, tragičnih slučajeva femicida. 

Sarajevo "prodisalo", vjetar rastjerao smog: Pogledajte očaravajuće prizore decembarske noći

Sarajevo "prodisalo", vjetar rastjerao smog: Pogledajte očaravajuće prizore decembarske noći

U nekim fazama zakonodavni prijedlozi su se povlačili s dnevnog reda ili revidirali prije konačnog usvajanja (parlamentarni proces je bio dinamičan), ali krajnji rezultat u FBiH je prepoznavanje femicida kao posebne, otežavajuće kvalifikacije pri kaznenoj ocjeni ubistva. 

Republika Srpska (RS) i ostali pravni okviri u BiH

RS je pod pritiskom civilnog društva i međunarodnih organizacija radila na izmjenama i prijedlozima koji bi također prepoznali femicid ili unaprijedili pravnu zaštitu žena, ali status uvođenja posebne krivične odredbe varira i u RS-u su posljednjih godina bili prisutni prijedlozi i nacrti zakona, ali ne potpuno identični procesu koji je okončan u FBiH. Drugim riječima, pravna pokrivenost po entitetima nije u potpunosti usklađena. 

Zid žrtava patrijarhata
Foto: Imrana Kapetanović: Zid žrtava patrijarhata

Zašto su izmjene napravljene: Iskustvo iz prakse

Javni pritisak nastao je nakon niza šokantnih slučajeva u kojima su žrtve bile sistemski ranjive (historija porodičnog nasilja, prijetnje, ranija prijavljivanja institucijama bez adekvatne zaštite). Organizacije za zaštitu prava žena, UN agencije i pravosudne analize ukazale su da su obećanja o zaštiti često propadala u praksi, te da sama formulacija "ubistvo" bez rodne kvalifikacije gubi mogućnost da prepozna kontekst i ponovljene obrasce nasilja. Zato su aktivisti tražili zakonsko prepoznavanje femicida, kako bi postojale strože sankcije i jasniji mehanizmi praćenja i prevencije. 

Postoje li posebne odredbe za "mariticid"?

U praksi pravnih sistema (i u BiH) ne postoji posebna, široko usvojena krivična norma koja eksplicitno naziva ili kvalifikuje "mariticid" kao zasebno djelo. Ubistvo muža od strane žene se i dalje tretira unutar opšteg krivičnog postupka za ubistvo, uz moguće okolnosti (npr. samoodbrana, otežavajuće ili olakšavajuće okolnosti), ali bez rodne specifične kvalifikacije koja bi bila pandan onome što femicid predstavlja u nekim zakonodavnim promjenama. Termin "mariticid" se uglavnom koristi u akademskim i kriminološkim tekstovima i nije bio predmet posebne zakonske promocije u BiH. 

Crvene cipele diljem svijeta kao znak upozorenja na femicid
Foto: EDJNet: Crvene cipele diljem svijeta kao znak upozorenja na femicid

Šta znače izmjene u praksi i koje su još slabosti?

  • Pozitivan pomak: prepoznavanje femicida u FBiH kao otežanog djela šalje važnu poruku, zakon može tretirati rodno motivisano nasilje kao specifičan oblik koji zahtijeva strože kazne i širu institucionalnu reakciju.
  • Problemi u primjeni: kriteriji za dokazivanje rodnog motiva ili "rodno zasnovanog" karaktera djela i dalje su izazov u sudskoj praksi, potrebna su jasna uputstva za tužilaštva, edukacija sudija i policije, te evaluacijski mehanizmi.
  • Razlike unutar entiteta: ako entiteti imaju različite zakone (ili različite faze usvajanja), to otežava jedinstvenu statistiku, registar i sveobuhvatan pristup prevenciji.
  • Nedostatak posebne zaštite za muškarce u terminološkom smislu: mariticid kao pojam postoji i može se koristiti u analizama i statistikama, ali zakon ne razlikuje ubistvo muža kao zasebnu kategoriju na način kako su to zakonski prepoznali femicidni prijedlozi. To znači da zakonodavstvo proizilazi iz stvarne potrebe da se adresira rodno motivisano nasilje nad ženama, što je u ovoj regiji hitno pitanje zbog učestalosti i obrasca nasilja.

Međunarodni okvir i preporuke stručnjaka

Stručnjaci podcrtavaju potrebu usklađivanja s Istanbulskom konvencijom (prevencija i borba protiv nasilja nad ženama i nasilja u porodici) i jačanje mjera prevencije, kao što su registar femicida, bolja evidencija, programi za zaštitu žrtava, hitne mjere i edukacija pravosudnih institucija. Civilne inicijative u BiH pokrenule su kampanje ("We Will Not Die in Silence" i slične) koje su snažno utjecale na političku agendu. 

Potrebni su ujednačeni entitetski standardi, bolja primjena zakona, edukacija viših sudskih i policijskih struktura, uspostava registra femicida i kontinuirana podrška žrtvama i prevenciji. Mehanizmi za praćenje provođenja zakona i transparentna statistika također su prioritet. 

Kome prijaviti nasilje u Bosni i Hercegovini

Osim policije, koju možete kontaktirati na broj telefona 122, u Bosni i Hercegovini postoje i dva SOS telefona za žrtve nasilja u FBiH i RS.

SOS telefon za žrtve nasilja u FBiH i broj 1265 besplatan je samo osobama koje koriste usluge BH Telecoma i Eroneta. SOS crvena linija - 033 222 000 - je broj telefona koji građankama/ima Kantona Sarajevo, i šire, omogućava da tokom 24 sata prijave bilo koji oblik nasilja u porodici: fizičko, psihološko, seksualno i ekonomsko nasilje. Nakon prijave nasilja, koja može biti anonimna, dobit će adekvatnu informaciju na koji način pristupiti rješavanju problema nasilja ili sprečavanju nasilja, tj. kome se obratiti za dalju pomoć. U slučaju potrebe, nakon telefonske prijave može se koordinirati intervencija policije i nadležne službe socijalne zaštite, odnosno postoji mogućnost koordinacije zbrinjavanja u Sigurnu kuću.

Fondacija lokalne demokratije, prema regionalnom rotiranju poziva na SOS telefon za žrtve nasilja u porodici, preuzima pozive s područja Kantona Sarajevo i Bosansko-podrinjskog kantona. Na SOS telefonu rade operaterke koje su završile specijalni edukativni program za rad sa žrtvama nasilja u porodici. Fondacija lokalne demokratije nudi besplatnu pravnu pomoć na brojeve telefona 033 570 560 i 033 570 561. Broj za korisnike m:tela je 1264.

Psihološko, kao i pravno savjetovalište, nudi organizacija Medica Zenica. Oni, također, imaju i centralu na koju se može prijaviti nasilje na broj 032 463 920.

U udruženju Udružene žene Banja Luka, također, postoji besplatno pravno savjetovalište, a termin se može dobiti pozivom na brojeve 051 463 143 i 051 462 146.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (6)

/ Povezano

/ Najnovije