Omogućimo djeci bolje obrazovanje: "Diƨleksija nije bolest, nego različitost"
Na svjetskom nivou procjenjuje se da svako 10. dijete pati od disleksije.
Za BiH ne postoje statistike kao ni mjere unutar obrazovnog i zdravstvenog sistema koje bi pomogle djeci sa poteškoćama da napreduju i razvijaju svoje kapacitete.
Disleksija se često spoznaje tek kada dijete počinje da zaostaje u čitanju, pisanju i razumijevanju pročitanog za vršnjacima, u drugom i trećem razredu. Bitno je na vrijeme prepoznati, po mogućnosti u predškolskom dobu, jer korištenjem odgovarajućih metoda podučavanja, osobe sa disleksijom mogu uspješno da uče i dosegnu svoj puni potencijal.
"Prvi put u Bosni i Hercegovini se obilježava svjetski dan i sedmica podizanja svijesti o disleksiji. Moramo biti svjesni da disleksija postoji u našem društvu. Moramo biti svjesni da disleksija nije bolest, već različitost i stoga smo zahvalni medijima koji su prenijeli našu poruku i pružili podršku ovoj kampanji. U našem obrazovnom sistemu djeci koja imaju disleksiju i srodne poteškoće u učenju ne pruža se adekvatna podrška te da su oni, kao i njihovi roditelji, prepušteni sami sebi u borbi za ostvarivanje osnovnog dječijeg prava: prava na obrazovanje", kazao je Danilo Jovanović iz Udruženja Vjetar koje je nastalo početkom ove godine.
Udruženje će u ovoj fazi svog postojanja primarno djelovati na podizanju svijesti nadležnih institucija, stručnog kadra i šire društvene zajednice, kako bi se stekli neophodni preduvjeti za eventualne izmjene postojećeg zakonskog okvira po pitanju metoda podučavanja te razbijanje predrasuda o disleksiji. Kao naredni korak, planirano je otvaranje Drop-in centra za roditelje, gdje će roditeljima biti dostupne informacije o prepoznavanju disleksije, nadležnim institucijama, alternativnim metodama učenja, a planirano je i otvaranje savjetovališta za roditelje i djecu.
Defektologinja Edinalda Jakupović je na današnjoj konferenciji za medije, održanoj u Buybooku povodom 6. oktobra Međunarodnog dana disleksije, utvrdila kako djeca sa disleksijom stvaraju osjećaj razočarenja kod svojih roditelja.
"Disleksija se često uviđa tek kada dijete počinje zaostajati u čitanju, pisanju i razumijevanju pročitanog za vršnjacima. Primjera dobre prakse u našim školama je jako malo jer se o disleksiji još uvijek malo zna. Najčešće roditelji sami spoznaju dijagnozu, a to bi trebali stručnjaci. Učitelji nisu educirani da modifikuju nastavne planove i programe, a to je nužno u pristupu i radu sa ovom djecom”,
"Mislim da svi jako malo znamo o disleksiji i koja je to teškoća za djecu. Ne priča se mnogo o tome da imaju teškoće u socijalnoj interakciji, u dekodiranju neverbalnih signala... Stoga im se govori da su lijeni, nezainteresirani, bezobrazni. Sve to vodi ka izolaciji i distanciranju od društva. Tačnije, mogu otići u jednom od ova dva smjera - da se povuku u sebe i razviju nisko samopouzdanje ili da se s vremenom pojavi i asocijalno ponašanje", pojasnila je Jakupović.
Podršku obilježavanju Međunarodne sedmice podizanja svijesti o disleksiji su dala i djeca koja su slikanjem za plakate volonterski pomogla projekat. Među njima je i učenica osmog razreda, Hanah Li Ligata, koja je poručila da učitelji i roditelji djece sa disleksijom trebaju djeci omogućiti što bolje školovanje i obrazovanje, a njihovi vršnjaci što više istražiti o ovoj različitosti.
U sklopu obilježavanja sedmice podizanja svijesti o disleksiji, Udruženje je organiziralo niz aktivnosti poput otvaranja izložbe diktata školske djece, koje je Udruženje, uz pomoć roditelja i prijatelja, prikupilo iz svih dijelova BiH. U Gimnaziji Obala održano je i predavanje „Disleksija - kako prepoznati i pružiti podršku“, a producirana je i specijalna TV emisija pod naslovom “Disleksija nije bolest, nego različitost”.
Kako prepoznati disleksiju:
Disleksija (grč.: δυσ- dys (slab, loš) + έξις- lexsis (jezik, riječi)) je različitost koja čini teškim sticanje i korištenje vještina čitanja, spelovanja i pisanja. Neurološkog je porijekla i razlikuje se od ostalih poteškoća u čitanju koje su posljedica lošeg vida ili sluha te slabe i neprimjerene edukacije.
Disleksija se vrlo često javlja paralelno s disgrafijom, koje označava problem s pisanjem i s diskalkulijom, koja podrazumijeva smetnje u računanju. Nema povezanosti između razine inteligencije, truda pojedinca ili socioekonomskog položaja i prisutnosti disleksije.
- Žali se da mu se slova kreću, vrte u krug, okreću,
- Miješa fonetski slična slova d-t, g-k, m-n,…
- Čita slovo po slovo, sporo ili na slogove,
- Zamjenjuje slova slična po obliku b d, s z,b p,
- Zamjenjuje slogove ili ih guta ili dodaje, (bord – brod,vatra-trava )
- Jednu riječ svaki put drugačije pročita,teško je pamti,
- Često vidi slova kao u ogledalu…
- Zamjenjuje riječi (dobar-obad) ili pogadja riječi
- Preskakanje kratkih riječi u rečenici (prijedlozi , prilozi , veznici)
Partneri projekta obilježavanja Međunarodne sedmice podizanja svijesti o disleksiji i Međunarodnog dana disleksije su: Ministarstvo obrazovanja KS-a, agencija McCann Sarajevo, Kriterion, GreenPrint, Creativo centar d.o.o. i Buybook.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.