Nenad Tešić: Dirigovanje i muzički teatar
Nenad Tešić mladi je dirigent iz Sarajeva. Diplomirao je na
Muzičkoj akademiji u Sarajevu, a kako sam kaže, ima ga u svim sferama
muzike – od šatora do koncertne dvorane.
RadioSarajevo: Studirao si na akademiji u Beogradu, kako je došlo do povratka u Sarajevo?
Nenad Tešić: U Beogradu sam studirao u periodu od 2000. do 2004., a
iza povratka u Sarajevo stoji čitava priča. Tada sam svirao sa jednim
lokalnim beogradskim bendom 'Mravi' te smo slučajno dobili ponudu da
sviramo u Sarajevu. Kako smo stigli ovdje, meni je proradila nostalgija,
te sam ih samo ispratio iz Sarajeva i prebacio se na ovdašnju
akademiju.
RadioSarajevo: Klavir ti je „matični“ instrument, sviraš li još nešto osim njega?
Tešić: Ma sviram sve, k'o Ciganin (smijeh)... Klavir mi jeste
matični instrument i tu sam najviše štela, a sa ostalim instrumentima
mogu da se služim bez ikakvih problema. Ne bih da budem neskroman i
kažem da sviram više instrumenata, jer kao profesionalni muzičar znam da
čovjeku jedan život nije dovoljan da ovlada jednim instrumentom, a
kamoli sa tri.
RadioSarajevo: Za muzičara su nastupi od izuzetne važnosti. Koliko često nastupaš?
Tešić: Pa ja sam aktivan još od malih nogu. Prije rata sam upao u
jednu dječiju predstavu u Narodnom pozorištu kao naslovna uloga. Radilo
se o dječijoj operi Mali dimnjačar Benjamina Brittena. Kako sam
bio mal, crn i tek došao s mora bio sam idealan za ulogu dimnjačara
(smijeh). Nakon toga, počeo sam učestvovati u nekim ozbiljnijim
predstavama poput Carmen i Carmina Burana te još nekim
dječijim ulogama i horovima. Za jedno dijete to je bilo prilično
iskustvo. Tako mi je od malena poznat odnos sa publikom i bina, kao neka
podinstitucija u okviru pozorišta. U binu se svi pravi umjetnici
zaljube na prvi pogled. Imao sam jedan prilično dobar razvojni put, sve
do rata. Izgubio sam taj kontinuitet i bačen sam u jedan potpuno strani
svijet koji nema interesovanja za nekog klinju sa strane. Otišao sam
da živim u jednoj varošici u Srbiji, koja ima neku svoju idilu i čari,
ali nema određenih, prijeko potrebnih, institucija. Tako sam i došao do
Beograda i upisao akademiju. Veliki grad je nosio svoje probleme – život
je prebrz i ništa se ne može stići. Velike svjetske metropole su još i
gore.
U posljednjih šest-sedam godina, koliko sam u Sarajevu, sam se
prilično dobro ostvario – koliko je to moguće,odnosno koliko neki sistem
vrijednosti koji je usko povezan sa mojim poslom uopće dozvoljava da se
ja tu negdje ostvarim kao neki umjetnik, muzičar, svirač, pjevač... Ta
roba se slabo troši, a pitanje je koliko uopće i vrijedi, odnosno
koliko ja, kao dirigent, ovdje nekome vrijedim.
Što se konkretno koncerata tiče – bilo je raznoraznih stvari. Svirao sam
u svakakvim varijantama, od jazz muzičara, šatora, pa do koncertnih
dvorana. Pravi muzičari će me razumjeti kada kažem da su svi pravi
muzičari svirali i svadbe i kafane, ali i klasičnu muziku. Bilo je
projekata na akademiji, sa akademijom i mimo nje. Ja sam tu da zabavljam
raju na ovaj ili onaj način.
Izdvojio bih koncerte sa grupom Mravi, budući da je u pitanju
autorska muzika. Što se konkretno mog posla tiče, imao sam koncerte
klavirske muzike, učestvovao sam kao pijanista na recitalima u
Bošnjačkom institutu, stalno dobijam pozive od Kamernog orkestra iz
Zenice sa kojima i stalno sarađujem kao dirigent, moj diplomski koncert
sa Sarajevskom filharmonijom te nekoliko nastupa sa ansamblom Kabare.
Ansambl Kabare je priča za sebe. Muzički teatar je nešto što već par
godina vrtimo i pokušavamo da afirmišemo, a u okviru toga je bilo nekih
tematskih nastupa. Radili smo skraćenu verziju Chicaga, Wickeda, a planiramo i mjuzikl We will rock you, na muziku Queena.
RadioSarajevo: Šta konkretno radiš oko muzičkog teatra?
Tešić: Kada
pričam muzičkom teatru, moram prije svega da preciziram da su umjetnici
koji to pohađaju i usavršavaju se prilično opterećeni sa tri stvari:
pjevanje i muzička naobrazba u tom pravcu, gluma kao jedan scenski
nastup - tjelesni, facijalni ili dikcijski te scenski pokret i ples.
Umjetnik mora da usavrši sva ta tri segmenta. To ljudi koji se bave
muzičkom teatrom zovu triple threat, trostruka prijetnja. Ja
obavljam poslove pijaniste, korepetitora, a radim i na predmetima horsko
pjevanje i improvizacija. Improvizacija je vrlo interesantan predmet,
služi da bi umjetnika napravio sposobnim da u momentu kada se desi bilo
kakva vrsta blokade, tipa zaboravljanja teksta, on učini bilo šta što je
u datom kontekstu, da uspije da prepozna koncept i zamaskira sve to.
Najgora stvar koja se može desiti na sceni je da pogriješiš.
RadioSarajevo: Možemo li saznati nešto više o tvom profesionalnom angažmanu kao dirigenta?
Tešić: To je dosta specifično, budući da naše društvo nema toliku
potražnju za dirigentima. Prije svega što, za razliku od, recimo,
Pariza, mi imamo jedan orkestar, dok ih oni imaju, recimo, 50. Samim
tim, ako imaju 50 orkestara u gradu, treba im i 50 dirigenata da vode te
orkestre. Ako je u pitanju jedan orkestar, kao kod nas, onda treba i
jedan dirigent. Ili nijedan. Ja sam dosta radio kao dirigent, ali ništa
nije specijalno verifikovano – u smislu da sam negdje zaradio godinu
dana radnog staža i sl. Obavljao sam tzv. „šegrtski“ posao, što uopće
nije loše i meni je bilo izuzetno drago što uopće imam mogućnost da se
bavim svojim poslom. Biti dirigent znači raditi kao dirigent, a čovjek
koji to ne radi – ne može nikako biti dirigent, pa ma koliko bio
školovan. Taj osjećaj da muzika ide na nečiji gest je jedinstven i može
da se osjeti samo u tom trenutku. Radio sam na probama na akademiji, sa
zeničkom Kamernim orkestrom, Sarajevskom filharmonijom... To su neke
stvari koje se rade u kontinuitetu. Mi imamo jedan ružan sistem rada
kada je orkestar u pitanju. Primjera radi – Sarajevska filharmonija ima
gostujuće dirigente. Što nije loše, jer imaju priliku da se upoznaju sa
raznoraznim dirigentima, ali je nedostatak što nemaju šefa dirigenta,
osobu koja će da gaji orkestar svih onih dana kada nema gostujućih
dirigenata – da ih uigrava, usvirava i uštimava. Postoji li ijedan
fudbalski klub koji nema svog trenera i da li je ikada bio klub koji je
odigrao Ligu šampiona bez svog pretpostavljenog? Činjenica je da je
posao sa orkestrom potpuno analogan, suština je ista.
RadioSarajevo: Šta je posao dirigentskog šegrta?
Tešić: Po nekoj tradiciji, dirigent je jedan stari čiko sa ogromnim
iskustvom koji više nema vremena, živaca ni potrebe da se bavi sitnicama
poput čitanja nota, usviravanja određenih dionica i sl. Barem ja mislim
da ne bi trebao, on je sebe već dovoljno izgradio budući da je i sam
nekada bio šegrt i radio sve te poslove da sada može jednostavno da dođe
dvije probe pred koncert i sve to uobliči po nekom svom nahođenju i to
je to. Šegrt je taj koji će doći svako jutro u osam sati, naštimati
orkestar, prosvirati violine, itd. U principu, pripremiti sva ona
bjesomučna ponavljanja, itd. To je sve vrlo dragocjeno u razvojnom putu
dirigenta.
RadioSarajevo: Kako je došlo do toga da glumiš u predstavi Ja, mahaluša?
Tešić: Ja se nikada nisam bavio glumom kao glumom, barem ne tim
klasičnim dramskim izražajem. To je počelo tako što smo već radili na
planu usavršavanja i predstavljanja mjuzikla i kabarea, gdje sam imao
nekoliko nastupa, a nisam imao pojma o tome da postoji knjiga niti da po
njoj treba da se radi predstava. Alma i Indira (Ferović i
Kučuk-Sorguč, op.a.) su se jedan dan jednostavno pojavile na akademiji,
ja sam slučajno bio tu, a one su rekle „OK, ti ćeš da glumiš u toj
predstavi“. Nisam znao ni kako ni šta, samo su mi rekle da se ništa ne
sekiram i da ću već vidjeti kad sve krene. Tada sam se susreo sa
glumačkim poslom, rediteljem, metodologijom dramskih umjetnosti, gdje
sam bio prilično dezorijentisan. Polako su krenule probe, nekako smo
koncipirali kako bi predstava trebala da izgleda te je došla i
premijera, odnosno četiri predstave zaredom. Tempo je bio ubitačan za
nekoga ko nije profesionalni glumac, ali ispalo je dobro. Koncept ove
predstave dosta nalikuje na stand-up komediju, ali i na komediju
kabarea. Mi tu i sviramo i pjevamo, s tim da sve numere u predstavi
imaju određeni kontekst i simboliku, npr. pjevamo Jutros mi je ruža
procvjetala, a zapravo je mlada izgubila nevinost. Predstava je dobro
prihvaćena i igramo pred punim salama. Nemam nekog profesionalnog
interesa u svemu tome, pa se još uvijek čudim tolikom interesu ljudi za
jednu takvu predstavu.
RadioSarajevo: Šta je isplatnije – biti glumac ili muzičar u Sarajevu?
Tešić: Ne znam s koje tačke gledišta da gledam tu isplativost. S
jedne strane – veoma se isplati i jedno i drugo, a s druge strane – ne
isplati se nikako. Problem je u tome koliko se uopće isplati baviti
umjetnošću u Sarajevu, BiH i regionu. Odgovor treba tražiti u standardu
koji mi ovdje imamo. Standard diktira koliko će ko zaraditi, a mislim da
su ovi ljudi malo fulili kada je on u pitanju – njega ne diktira ponuda
nego potražnja. A da bi čovjek nešto tražio – on prvo mora da zna. Pri
tome ne želim nikoga da krivim zbog neznanja, ali mogu da krivim zbog
nedostatka želje da nešto nauči. Smeta mi kada je nekome potpuno prazan
mozak, a on to još i zdušno brani. Dok god se budemo vodili onim „šuti
dobro je“, standard će biti loš. Mi, kao umjetnici, dođemo nešto što
zasiti već sito društvo ili potpuno gladno. Ipak, ne bih nikada nijednu
svoju sonatu ili bilo šta drugo stavio ispred kore hljeba koja je osnova
za život. Nije moje sviranje ili gluma, ili bilo čija, bitnija od
štruce hljeba na stolu. Ovo je već uživanje i kultura i dotiće se domena
hedonizma. Kako kaže profesor Miralem Zupčević– „Kada je društvo sito –
daj mu dramu, a kada je gladno – daj mu komediju“.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.