Hasanaginica doživjela ovacije u Ljubljani - veliki uspjeh za NPS

Vesna Andree Zaimović
Hasanaginica doživjela ovacije u Ljubljani - veliki uspjeh za NPS
FOTO: Radiosarajevo.ba / Izvedba Hasanaginice u Ljubljani
Opera Hasanaginica doživjela je topao prijem publike u Ljubljani, na prvom gostovanju sarajevske Opere u ovom gradu nakon skoro trideset godina.

I to na znamenitom Ljetnom festivalu koji ove godine u glavni grad Slovenije dovodi velika svjetska operna imena kao što su Diana Damrau, Leo Nucci ili ansamble poput Filharmonije iz Minhena ili orkestra Milanske Skale.

Gostovanje ansambla Narodnog pozorišta Sarajevo sa opernim naslovom koji ne samo da predstavlja krunu bosanskohercegovačkog muzičkog stvaralaštva, već i simbolizira osebujnu literarnu tradiciju naroda ovog podneblja, jedan je od najznačajnijih događaja za recentnu kulturnu scenu naše zemlje. 

Opera Hasanaginica, naime, okuplja velike talente u autorskom i izvođačkom smislu i predstavlja, takoreći, stopostotni domaći proizvod. Kompozitor Asim Horozić i libretista Nijaz Alispahić završili su prije osamnaest godina djelo kojim je jedna od najljepših i najpotresnijih balada o položaju žene i majke u vrijeme turske vladavine na Balkanu, pretočena u veličanstvenu opernu formu. Redateljski pečat, te 2000. godine, dao je Sulejman Kupusović  (1951-2014), a u prvoj postavi pjevali su Amila Bakšić i Ivica Šarić u glavnim ulogama, te Margit Tomik, Krunoslav Cigoj i drugi, dok se za dirigentskom palicom nalazio Miroslav Homen

Nedavno je ova opera doživjela svoje šezdeseto izvođenje, a nova plejada sjajnih solista sarajevske opere, uz hor, članove baleta i nezamjenjivi orkestar Sarajevske filharmonije, udahnula joj je novu energiju i otvorila sljedeće poglavlje: Hasanaginica danas predstavlja „ličnu kartu“ Narodnog pozorišta u Sarajevu, ogledalo najkvalitetnijeg što imamo i dostojan je „ambasador“ bh. kulturne produkcije.

„Učešće na ovom festivalu je potvrda našeg rada. Ja zaista moram ustvrditi da svi gosti koji dođu da rade sa operom ističu kakav kapacitet mi posjedujemo i zaista smo zdušno radili na tome da dobijemo regionalni plasman. I desio se taj procvat, ove sezone naša je opera pozvana na dva međunarodna festivala – nedavno smo učestvoali na Majskom opernom festivalu u Skopju, a sada smo, evo na eminentnom Festivalu Ljubljana To je naša snaga i veličina. Ono što krasi našu operu su domaće snage, Asim Horozić, dirigent Dario Vučić i naši odlični solisti. To nam, zaista, znači jako mnogo“, ističe Marijela Margeta Hašimbegović, direktorica Narodnog pozorišta u Sarajevu.

Nositeljica glavne role, sopranistica Adema Pljevaljak Krehić, ljubljanskoj festivalskoj izvedbi plijenila je zrelom i nadahnutom interpretacijom nesretne heroine. Lik Hasanaginice, s višeslojnom tragikom koju nosi, primadona je izuzetno dobro razradila i udahnula mu dušu, ne samo u muzičkom smislu, već i glumački. Već stoljećima, otkako je nastala, Hasanaginica utjelotvoruje kompleksan obespravljen položaj žene u patrijarhalnom društvu, bez obzira na klasnu pripadnost. Razapeta između interesa trojice muškaraca – supruga Age Hasanage (sugestivni Leonardo Šarić) koji ju je otjerao iz doma i od petero djece, brata bega Pintorovića (ubjedljiv Denis Isaković)  koji ju je prodao proscu Imotskom Kadiji (odličan Amir Saračević), Hasanaginica je u svojoj sveprisutnosti zapravo nevidljiva, žena kojom se hrane muške sujete.

Intervju / Adema Pljevljak Krehić: Hasanaginica nove generacije

Istaknuti treba i Aidu Čorbadžić u ulozi šesnaestogodišnje Hasanaginicine kćeri suočene s brutalnom nepravdom koja je nanešena njenoj majci. Svojom iskričavom energijom i gipkim, gotovo koloraturnim sopranom, bila je izvrstan pandan tamnijem glasu Ademe Pljevljak, njezine scenske majke.

Svečani trenutak ove izvedbe u prelijepoj dvorani ljubljanske opere, izgrađene 1890, doživio je i Abdulah Skaka, gradonačelnik Sarajeva, koji je svojim dolaskom želio dati podršku cijelom projektu:

„Drago mi je što se dio tradicije i Sarajeva i Bosne i Hercegovine promoviše na jedan ovako kvalitetan način. Ovo jeste razultat saradnje, ali za saradnju su zaslužni ljudi, zato ne mogu a da ne spomenem direktora Festivala Ljubljana Darka Brleka, te našeg dogradonačelnika Ivicu Šarića jer je ovo rezultat njihovih nastojanja, dobrih odnosa dva čovjeka, dva grada i dvije države. Osjećam se ponosno i sretno, kao i svaki put kada vidim građanke i građane Sarajeva kada oduševe regiju“.  Riječi hvale dijelil i dogradonačelnik  Šarić, nekada u ulozi Hasan-age, a danas konačno u prilici da predstavu gleda iz publike. Smatra da i danas Hasanaginica sa sobom nosi mnoge poruke, da je i u ovoj opernoj formi zadržana njena poučna prilča.

Oko 160 ljudi angažirano je u produkciji ovog grandioznog djela,  a dolazak četiri autobusa, kamiona sa scenografijom i smještaj ove mnogobrojne ekipe omogućeni su zahvaljujući sponzorima Narodnog pozorišta Sarajevo i Festivalu Ljubljana. Direktor Festivala Darko Brlek ističe:  „Meni je posebno drago da je sarajevska opera ponovo u dobroj formi, te da je konačno u Ljubljani. Dogovarali smo gostovanje dvije godine, i evo vidite rezultat – puna dvorana, dobro raspoloženje, divna predstava i nadam se da ćemo i ubuduće moći pozvati sarajevsko pozorište na Festival.

Pubika u prepunoj dvorani operu je pratila s mnogo pažnje. Upečatljiva mjesta ispraćena su suzama, aplauzom su nagrađene interpretacije najznačajnijih arija, a na završetku su ovacije trajale nekoliko miuta. Među prisutnima je bio i Muftija ljubljanski Nedžad Grabus koji smatra da je ovo bila prilika da se slovenska kulturna javnost upozna sa bosanskom kulturom.

„Inače je u slovenskom školskom sistemu sažetak Hasanaginice uvijek proučavan tako da ova priča nije nepoznata. Osjećam se vrlo ponosno. Mislim da je ovo jedan od onih dana kada se BiH na jedan drugačiji način prikazuje slovenskoj javnosti.", rekao je Grabus. 

I na kraju, riječ ima kompozitor Asim Horozić koji kaže da je za njega najvažnije kako je publika reagirala na operu. „Publika prepozna šta je dobro i reaguje. Hasanaginica je pravljena najmanje za nas, mnogo više da pokažemo svijetu ko smo i šta smo. Sretan sam i presretan što je ovako prihvaćena, pogotovo što je riječ o slovenačkoj publici koja je malo stroža od onoga na što smo navikli“, zaključo je Horozić.

Petominutne ovacije i zadovoljna lica prii izlasku iz Opere dokaz su iznimnog poduhvata, entuzijazma i  uigranosti velikog tima Narodnog pozorišta Sarajevo. Upućujemo čestitke cijeloj ekipi. 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije