Naučnici zbunjeni: Da li se Zemljina jezgra počela okretati u drugom smjeru?

Naučnici zbunjeni: Da li se Zemljina jezgra počela okretati u drugom smjeru?
FOTO: Screenshot / Zemljino jezgro

Tim naučnika prezentirao je nalaze koji sugeriraju da se unutrašnja jezgra našeg planeta možda počela okretati u suprotnom smjeru.

Rotacija jezgre

Zemljina unutarnja jezgra – vruća željezna kugla veličine Plutona – prestala se okretati u istom smjeru kao ostatak planeta i možda se čak rotira u suprotnom smjeru, pokazalo je istraživanje u ponedjeljak.

Ozonska rupa mogla bi zacijeliti do 2066. godine

Godišnjica prvog poslijeratnog derbija na Grbavici

Otprilike 5000 kilometara ispod površine na kojoj živimo, ovaj ‘planet unutar planeta’ može se okretati neovisno jer pluta u vanjskoj jezgri od tekućeg metala. Kako se tačno unutarnja jezgra okreće predmet je rasprave među naučnicima, a novo istraživanje svakako će potaknuti mnoge rasprave i izazvati kontroverze – što su već i sami znanstvenici predvidjeli, svjesni koliko zapravo slabo razumijemo ‘srce’ našeg planeta.

Dan planeta Zemlje – nekoliko zanimljivosti o našem planetu

Nepoznato "srce" planeta

Ono malo što se zna o unutarnjoj jezgri dolazi od mjerenja sićušnih razlika u seizmičkim valovima – koje stvaraju potresi ili ponekad nuklearne eksplozije – dok prolaze sredinom Zemlje. U potrazi za praćenjem kretanja unutarnje jezgre, novo istraživanje objavljeno u časopisu Nature analiziralo je seizmičke valove od ponavljajućih potresa u posljednjih šest desetljeća.

Autori studije, Xiaodong Song i Yi Yang, rekli su da su otkrili da se rotacija unutarnje jezgre „gotovo zaustavila oko 2009. godine, a zatim se okrenula u suprotnom smjeru” te dodali kako vjeruju "da se unutarnja jezgra okreće, u odnosu na Zemljinu površinu, naprijed-nazad, poput ljuljačke. Jedan ciklus ljuljačke traje oko sedam desetljeća što znači da mijenja smjer otprilike svakih 35 godina."

Rekli su da je prethodno promijenio smjer ranih 1970-ih, ali i predvidjeli da će sljedeći zaokret biti sredinom 2040-ih. Istraživači su rekli da je ova rotacija otprilike usklađena s promjenama u onome što se naziva „dužina dana“ – male varijacije u tačnom vremenu koje je potrebno Zemlji da se okrene oko svoje osi.

Kontroverzno područje

Novo istraživanje tek je jedno u nizu teorija koje se bave rotacijom ‘srca’ planeta. Naime, seizmologe bismo mogli usporediti s liječnicima koji proučavaju unutarnje organe tijela pacijenata koristeći nesavršenu ili ograničenu opremu. Našim ‘doktorima za unutrašnjost planeta’ trenutno, nažalost, nedostaju alati koji bi pružili uvide poput onih koje CT i RTG skeniranja pružaju za uvid u ljudsko tijelo.

Zbog toga je naša slika unutrašnjosti Zemlje još uvijek mutna i javljaju se mnoge teorije. Neke od njih, primjerice, sugeriraju da unutarnja jezgra unutar sebe možda ima još jednu željeznu kuglu. Možemo se samo nadati da ćemo u budućnosti doći do novih spoznaja i alata koji će nam pomoći da bolje shvatimo naš planet – do tada se moramo oslanjati na teorije poput ove prezentirane u recentnoj studiji.