Naučnici zbunjeni: Da li se Zemljina jezgra počela okretati u drugom smjeru?

Naučnici zbunjeni: Da li se Zemljina jezgra počela okretati u drugom smjeru?
FOTO: Screenshot / Zemljino jezgro

Tim naučnika prezentirao je nalaze koji sugeriraju da se unutrašnja jezgra našeg planeta možda počela okretati u suprotnom smjeru.

Rotacija jezgre

Zemljina unutarnja jezgra – vruća željezna kugla veličine Plutona – prestala se okretati u istom smjeru kao ostatak planeta i možda se čak rotira u suprotnom smjeru, pokazalo je istraživanje u ponedjeljak.

Ozonska rupa mogla bi zacijeliti do 2066. godine

Izbori u Hrvatskoj: Ava Karabatić imala više glasova od ministrice kulture

Otprilike 5000 kilometara ispod površine na kojoj živimo, ovaj ‘planet unutar planeta’ može se okretati neovisno jer pluta u vanjskoj jezgri od tekućeg metala. Kako se tačno unutarnja jezgra okreće predmet je rasprave među naučnicima, a novo istraživanje svakako će potaknuti mnoge rasprave i izazvati kontroverze – što su već i sami znanstvenici predvidjeli, svjesni koliko zapravo slabo razumijemo ‘srce’ našeg planeta.

Dan planeta Zemlje – nekoliko zanimljivosti o našem planetu

Nepoznato "srce" planeta

Ono malo što se zna o unutarnjoj jezgri dolazi od mjerenja sićušnih razlika u seizmičkim valovima – koje stvaraju potresi ili ponekad nuklearne eksplozije – dok prolaze sredinom Zemlje. U potrazi za praćenjem kretanja unutarnje jezgre, novo istraživanje objavljeno u časopisu Nature analiziralo je seizmičke valove od ponavljajućih potresa u posljednjih šest desetljeća.

Autori studije, Xiaodong Song i Yi Yang, rekli su da su otkrili da se rotacija unutarnje jezgre „gotovo zaustavila oko 2009. godine, a zatim se okrenula u suprotnom smjeru” te dodali kako vjeruju "da se unutarnja jezgra okreće, u odnosu na Zemljinu površinu, naprijed-nazad, poput ljuljačke. Jedan ciklus ljuljačke traje oko sedam desetljeća što znači da mijenja smjer otprilike svakih 35 godina."

Rekli su da je prethodno promijenio smjer ranih 1970-ih, ali i predvidjeli da će sljedeći zaokret biti sredinom 2040-ih. Istraživači su rekli da je ova rotacija otprilike usklađena s promjenama u onome što se naziva „dužina dana“ – male varijacije u tačnom vremenu koje je potrebno Zemlji da se okrene oko svoje osi.

Kontroverzno područje

Novo istraživanje tek je jedno u nizu teorija koje se bave rotacijom ‘srca’ planeta. Naime, seizmologe bismo mogli usporediti s liječnicima koji proučavaju unutarnje organe tijela pacijenata koristeći nesavršenu ili ograničenu opremu. Našim ‘doktorima za unutrašnjost planeta’ trenutno, nažalost, nedostaju alati koji bi pružili uvide poput onih koje CT i RTG skeniranja pružaju za uvid u ljudsko tijelo.

Zbog toga je naša slika unutrašnjosti Zemlje još uvijek mutna i javljaju se mnoge teorije. Neke od njih, primjerice, sugeriraju da unutarnja jezgra unutar sebe možda ima još jednu željeznu kuglu. Možemo se samo nadati da ćemo u budućnosti doći do novih spoznaja i alata koji će nam pomoći da bolje shvatimo naš planet – do tada se moramo oslanjati na teorije poput ove prezentirane u recentnoj studiji.