Naučnici izračunali: Koliko je životinja postojalo u historiji naše planete?

Naučnici izračunali: Koliko je životinja postojalo u historiji naše planete?
Foto: N. G. / Radiosarajevo.ba / Ilustracija

Na našoj je planeti trenutno više od osam milijardi ljudi, ali, iako je riječ o nevjerovatnoj brojci, to je tek djelić broja ljudi koji su ovdje ikada živjeli, a još je i manji dio ukupnog broja životinja koje su ikada postojale.

Kako bi naučnici uopšte mogli procijeniti ukupan broj životinja na Zemlji, a kamoli utvrditi koliko ih je ikada postojalo na našoj planeti kroz njenu historiju? I zašto se truditi?

David Jablonski, geofizički istraživač sa Univerziteta u Chicagu, opisao je izračun kao "teško pitanje". Ali rekao je da je vjerovatno najlakše započeti procjenom ukupnog broja životinjskih vrsta.

FK Željezničar došao do važne pobjede nad GOŠK-om i udaljio se od zone ispadanja

Prema Crvenom popisu IUCN-a, oko 2,16 miliona životinjskih vrsta službeno je opisano od 2022. godine. Međutim, do 20 posto njih su vjerovatno 'duplikati', što je dokumentiralo više naučnika, prema radu iz 2013. u časopisu Science. Pod pretpostavkom da je ova procjena tačna, pravi broj poznatih životinjskih vrsta iznosi oko 1,7 miliona.

Naravno, ovaj broj nije stabilan i za zauvijek, nažalost. Istraživači svake godine opišu ​​oko 14 do 18 hiljada novih životinjskih vrsta, što znači da su naučnici samo zagrebali površinu broja životinja na planeti.

Ovo zanimanje je u Njemačkoj plaćeno više od 15.000 KM

Godine 2011. Camilo Mora i njegovi kolege napisali su rad procjenjujući ukupan broj vrsta na Zemlji. Njihov konačni broj bio je oko 8,7 miliona, od kojih su oko 7,7 miliona bile životinje. Od toga su otprilike polovica bili insekti, "što je nevjerovatno", rekla je Mora. Ovaj je rad postao vrlo uticajan i još uvijek se naširoko citira.

Ali, da bismo otkrili koliko je životinjskih vrsta ikada živjelo, moramo pogledati dublje u prošlost, koristeći fosilne ostatke, što predstavlja cijeli niz novih izazova.

Život se na Zemlji pojavio prije 3,7 milijardi godina. Prvi organizmi bili su vrlo jednostavne ćelije i proći će još 1,4 milijarde godina prije nego što se pojavi višećelijski život. Životinje su se vjerovatno razvile relativno nedavno, prije otprilike 800 miliona godina.

Neke od tih životinja su nam poznate, jer imamo njihove ostatke, ali velika većina nije. Fosilizacija se, naime, odvija samo pod vrlo specifičnim uslovima.

"Standardna procjena je da je 99,9 posto vrsta koje su ikada živjele izumrlo. Ali, naravno, to je gruba procjena", ističe Jablonski.

"Pod pretpostavkom da je ova procjena tačna, jednostavno bismo trebali pomnožiti 7,7 miliona s gotovo 100 posto", rekla je Mora. To znači da ukupan broj životinjskih vrsta iznosi otprilike 770 miliona vrsta.

Penzionerka pojela zaraženog mrava, simptomi se pojavljuju tek nakon par godina

Ali kako možemo izračunati broj pojedinačnih životinja koje su ikada živjele na Zemlji?

Brojka je vjerovatno iznenađujuće gigantska. Planeta je dom samo za osam milijardi ljudi. Taj prostor dijelimo s oko 130 milijardi drugih sisavaca, do 428 milijardi ptica, 3,5 triliona riba i procijenjenih 10 kvintiliona insekata.

Budući da su kukci tako sveprisutni, to vjerovatno nije daleko od ukupnog broja. Možemo (iznimno grubo) procijeniti da je, uključujući ostale člankonošce, beskralješnjake i kralješnjake, na Zemlji bilo otprilike 4,5 x 10^27 životinja.

Zašto se truditi izračunati broj životinja na planeti? Jednostavno rečeno, naučnicima je važno razumjeti osnovnu biološku raznolikost Zemlje i kako ona fluktuira. Kao rezultat klimatskih promjena, krčenja šuma, zagađenja i drugih faktora, trenutno se približavamo velikom masovnom izumiranju i moramo znati pozadinsku stopu izumiranja kako bismo shvatili obim naše trenutne krize.

Restoran iz Londona na jelovniku nudi invazivne biljne i životinjske vrste

"Trenutno, dok razgovaramo, moglo bi postojati stotine vrsta za koje matematički znamo da nestaju. Nažalost, nismo ni imali priliku saznati ko su oni", istaknula je Mora, piše Jutarnji.hr.