Karl Marx: Neuništiv
Prikaz knjige Erika Hobsbauma, Kako promeniti svet: Marks i
marksizam 1840-2011 (How to Change the World: Marx and Marxism
1840-2011), Eric Hobsbawm, Little, Brown, 470 strana
Godine
1976, mnogi na Zapadu su pronalazili smisao u marksizmu. Do 1986,
većina njih promenila je mišljenje. Šta se dogodilo u međuvremenu? Da li
su ti ljudi postali zaokupljeni decom? Da li je neko revolucionarno
istraživanje otkrilo da je marksizam bio laž? Da li je neko nabasao na
izgubljeni rukopis gde Marks priznaje da se samo šalio?
Imajte u
vidu, govorimo o 1986, nekoliko godina pre raspada sovjetskog bloka. Kao
što Erik Hobsbaum ukazuje u ovoj zbirci eseja, nije to navelo mnoge
bivše vernike da zgužvaju svoje postere Če Gevare. Marksizam je godinama
pre pada Berlinskog zida bio u ozbiljnoj krizi. To se pripisivalo
činjenici da je tradicionalni nosilac marksističke revolucije, radnička
klasa, u kapitalističkom sistemu zbrisana – ili bar da više nije
predstavljala većinu. Tačno je da je industrijski proleterijat značajno
umanjen, ali sam Marks nije smatrao da je radnička klasa ograničena samo
na tu grupu. U Kapitalu, on u taj stalež ubraja i komercijalne i
industrijske radnike. Pored toga, dobro je znao da najbrojniju grupu
nadničara u njegovo vreme nije činila industrijska radnička klasa nego
posluga, mahom žene. Marks i njegove pristalice nisu mislili da radnička
klasa može da se bori sama, bez stupanja u savez sa drugim potlačenim
grupama. Iako je industrijski proleterijat trebalo da ima vodeću ulogu,
Marks nije mislio da on mora da predstavlja društvenu većinu.
Ipak,
nešto se svakako dogodilo između 1976. i 1986. Usled krize profita,
tradicionalna masovna proizvodnja zamenjena je manjom, prilagodljivijom,
decentralizovanom „postindustrijskom“ kulturom konzumerizma,
informacionih tehnologija i uslužnih delatnosti. Izvoženje radnih mesta i
globalizacija postali su glavni trendovi. Ali to nije značilo da se
sistem suštinski promenio, što je navelo generaciju 1968. da pređe sa
Gramšija i Markuzea na Saida i Spivaka. Naprotiv, sistem je bio moćniji
nego ikad ranije – bogatstvo je bilo u rukama sve manjeg broja ljudi i
klasne razlike su postajale sve drastičnije. Upravo je to, što je prava
ironija, nateralo levičare da se daju u beg. Kako su izgledi za
radikalnu promenu bivali sve manji, radikalne ideje su nestajale. Kako
tvrdi Hobsbaum, jedina javna ličnost koja je u proteklih 25 godina
osuđivala kapitalizam bio je Papa Jovan Pavle II. Par decenija kasnije,
oni malodušni u ovom sistemu vide takvu snažnu i postojanu silu, iako
ona jedva uspeva da održava bankomate na glavnim ulicama.
Erik
Hobsbaum, koji je rođen u godini Boljševičke revolucije, ostaje odan
marksističkim idejama – što treba pomenuti, jer se iz ove knjige to ne
može lako zaključiti. I to zbog njene pronicljivosti, a ne zbog
perfidnosti. Njen autor je proživeo tolike političke potrese da bi se
moglo zamisliti da iz knjige progovara sama Istorija, u svoj svojoj
ironičnoj, sveznajućoj, neostrašćenoj mudrosti. Teško je prisetiti se
nekog drugog kritičara marksizma koji svoja uverenja obrazlaže toliko
iskreno i uravnoteženo.
Naravno, Hobsbaum nije baš toliko
bezgranično mudar kao hegelovski Weltgeist, uprkos svojoj kosmopolitskoj
erudiciji i enciklopedijskom znanju. Poput mnogih istoričara, ni on
nije na svom terenu u domenu ideja, i pogrešno zaključuje kada kaže da
su sledbenici Luja Altisera tretirali Marksov Kapital pre svega kao
epistemološko delo. Niti bi Hegelov Geist tretirao feminizam, a posebno
ne marksistički feminizam, sa takvom hladnokrvnom ravnodušnošću, ili
sveo jednu od najplodnijih struja savremenog marksizma – trockizam – na
nekoliko uzgrednih opaski. Hobsbaum takođe smatra da je Gramši
najoriginalniji mislilac koje je Zapad dao od 1917. Možda je hteo da
kaže da se radi o najoriginalnijem marksističkom misliocu, ali je čak i
to upitno. Valter Benjamin bi svakako bio bolje kvalifikovan za tu
titulu.
Međutim, iz ovih eseja će čak i najposvećeniji sledbenici
Marksizma imati šta da nauče. Na primer, u istorijskom materijalizmu
vlada uverenje da je Marks odlučno raskrstio sa raznim utopijskim
socijalistima iz svog okruženja. (Jedan od njih je bio ubeđen da će se u
idealnom svetu more pretvoriti u limunadu. Marks bi verovatno više
voleo rizling.) Međutim, Hobsbaum ističe ogroman Marksov dug prema ovim
misliocima, koji su se kretali od „dubokih vizionara do psihički
poremećenih“. On jasno ističe fragmentarni karakter Marksovih političkih
spisa, i s pravom ukazuje na činjenicu da značenje reči „diktatura“ u
izrazu „diktatura proletarijata“, koji je Marks koristio za opisivanje
Pariske komune, nije bilo ni približno isto kao današnje. Revoluciju
nije trebalo shvatati prosto kao preuzimanje vlasti, već kao uvod u
dugotrajan, složen i nepredvidljiv period tranzicije. Od kraja hiljadu
osamsto pedesetih, Marks nije mislio da je preuzimanje vlasti ni blizu,
niti da je verovatno. Koliko god da je podržavao Parisku komunu, od nje
nije imao prevelika očekivanja. Niti je revolucija trebalo da
predstavlja pojednostavljeno protivljenje reformi, koju je Marks uporno
zagovarao. Kao što je Hobsbaum možda napomenuo, bilo je i relativno
mirnih revolucija, kao i spektakularno krvavih procesa društvene
reforme.
Jedno vrlo interesantno poglavlje o Engelsovom Stanju
radničke klase u Engleskoj govori o tome da se radi o prvoj studiji u
svetu koja je posmatrala radničku klasu kao celinu, umesto da kao do tad
razmatra pojedinačne sektore ili industrijske grane. Što se Hobsbauma
tiče, analiza društvenog uticaja kapitalizma u ovoj studiji još uvek je u
mnogim domenima neprevaziđena. Junaci ove knjige nisu slikani preterano
živopisnim bojama: primedbe da su u njoj svi radnici opisani kao
izgladneli ili bedni nemaju osnova. Niti je buržoazija predstavljena kao
gomila okrutnih zločinaca. Kao što to često biva – samo se slični dobro
poznaju: Engels je bio sin bogatog nemačkog industrijalca i vlasnika
fabrike tekstila u Salfordu, i svojim otetim novcem pomagao je Marksovoj
osiromašenoj porodici da preživi. Uživao je i u lovu na lisice, a kao
zastupnik interesa proletarijata i kolonizovanih Iraca, spojio je
teoriju i praksu tako što je za ljubavnicu uzeo jednu irsku radnicu.
Da
li je Marks bio ubeđen da je pobeda socijalizma neizbežna? On tako
tvrdi u Komunističkom manifestu, ali Hobsbaum negira da se radi o
determinističkom dokumentu. Ali to je delom i zato što se nije zapitao o
kakvoj se neizbežnosti radi. Marks ponekad piše kao da istorijske
tendencije imaju snagu prirodnih zakona; ali čak i pored toga, nije
sasvim sigurno zašto je u socijalizmu prepoznao logični ishod
kapitalizma. Ako je socijalizam istorijski predodređen, zašto bismo se
zamarali političkom borbom? Pre će biti da je Marks očekivao da će se
kapitalizam još više oslanjati na eksploataciju, dok će radnička klasa
postajati sve brojnija, snažnija i iskusnija, te će ovi ljudi, budući
umereno racionalni, imati mnogo razloga da se pobune protiv svojih
tlačitelja. Kao što su za hrišćanstvo čovekovi slobodni postupci deo
božanskog plana, tako su za Marksa sve izraženije kontradikcije
kapitalizma nešto što će prisiliti ljude da ga svrgnu. Svesna ljudska
aktivnost će proizvesti revoluciju, ali paradoks leži u tome što je samo
ova aktivnost u izvesnom smislu unapred zacrtana.
Međutim, ne
može se govoriti o tome šta slobodni ljudi moraju da učine u određenim
uslovima, jer ako nešto „moraju“, onda nisu slobodni. Kapitalizam se
možda nalazi na ivici uništenja, ali ga možda neće zameniti socijalizam.
Možda će to biti fašizam, ili varvarstvo. Hobsbaum nas podseća na jednu
kratku, ali značajnu rečenicu u Komunističkom manifestu, koja se skoro
uvek zanemaruje: kapitalizam će se, kako Marks proročki piše, možda
završiti u „istovremenom uništenju suprotstavljenih klasa“. Nije
nemoguće da će jedini socijalizam koji budemo doživeli biti socijalizam
na koji smo primorani zbog materijalnih okolnosti nakon nuklearne ili
ekološke katastrofe. Kao ni drugi devetnaestovekovni zagovornici
progresa, Marks nije predvideo da će ljudski rod toliko tehnološki
uznapredovati da će na kraju sam sebe uništiti. Ovo je jedan od nekoliko
mogućih istorijski neizbežnih ishoda kapitalizma, koji nije ništa manje
verovatan od ostalih. Niti je Marks poživeo dovoljno dugo da vidi kako
revolucionarna strast popušta pred socijaldemokratijom.
Retko
koje delo hvali srednju klasu sa toliko entuzijazma kao Komunistički
manifest, gde to dostiže gotovo neprijatne razmere. Po Marksu, to je
ubedljivo najrevolucionarnija sila u ljudskoj istoriji, i ukoliko ne
iskoristi materijalno i duhovno bogatstvo koje je ona izgradila,
socijalizam će bankrotirati. Naravno, to se pokazalo kao jedno od
njegovih pronicljivijih predviđanja. U 20. veku, socijalizam je bio
najpotrebniji tamo gde je bio i najmanje moguć: u društveno razorenim,
politički propalim, ekonomski zaostalim krajevima sveta, gde nijedan
marksistički mislilac pre Staljina nije ni sanjao da se takav sistem
može ukoreniti – bar ne bez ogromne pomoći bogatijih država. U tako
teškim uslovima, socijalistički projekat gotovo da je osuđen da se
pretvori u stravičnu parodiju samog sebe. Pa ipak, ideja da marksizam
neumitno vodi ka takvim stravičnim rezultatima, kao što Hobsbaum
primećuje, „opravdana je koliko i pretpostavka da svi vidovi hrišćanstva
imaju logičan i neizbežan završetak u papskom apsolutizmu, a svi vidovi
darvinizma u veličanju slobodne kapitalističke konkurencije“. (On ne
razmatra mogućnost da darvinizam vodi ka papskom apsolutizmu, što bi
neki smatrali odgovarajućim opisom Ričarda Dokinsa.)
Hobsbaum,
međutim, ističe da je Marks bio previše popustljiv prema buržoaziji –
što je mana za koju ga retko optužuju. U vreme Komunističkog manifesta,
njihova ekonomska dostignuća bila su znatno skromnija nego što je on
mislio. Čudnim brkanjem gramatičkih vremena, Manifest ne opisuje svet
koji je kapitalizam stvorio 1848, već svet koji će proisteći iz
kapitalizma. Marksove reči nisu bile sasvim tačne, ali će se zato
ostvariti negde oko 2000. godine, i to zahvaljujući kapitalizmu.
Obistinili su se čak i njegovi komentari o razaranju porodice: otprilike
jedna polovina dece u razvijenim zapadnim zemljama danas raste uz
samohranu majku, a polovina svih domaćinstava u velikim gradovima
sastoji se od jednog člana.
Hobsbaumov esej o Manifestu govori o
njegovoj „mračnoj, lakonskoj elokvenciji“, i primećuje da kao delo
političke retorike, on ima „gotovo biblijsku snagu“. „Nov čitalac“, piše
on, „teško će odoleti strastvenom ubeđenju, jezgrovitosti,
intelektualnoj i stilskoj silini ovog sjajnog pamfleta“. Iz Manifesta je
nastao čitav žanr sličnih proglasa, mahom iz pera avangardnih umetnika
poput futurista i nadrealista, čije šokantne igre reči i skandalozne
hiperbole podižu i same ove letke na nivo avangardne umetnosti. Žanr
manifesta predstavlja mešavinu teorije i besedništva, činjenica i
fikcije, programskog i performativnog, i nikada nije shvaćen dovoljno
ozbiljno kao predmet proučavanja.
I Marks je bio svojevrsni
umetnik. Često se zaboravlja koliko je on bio načitan i koliko je
mukotrpnog truda ulagao u književni stil svojih dela. Jedva je čekao da
već jednom završi, kako kaže, ono „ekonomsko sranje“ od Kapitala i pređe
na pisanje svoje velike knjige o Balzaku. U marksizmu je glavna stvar
dokoličarenje, a ne rad. To je projekat koji bi zdušno morali da podrže
svi koji ne vole to što su primorani da rade. Marksizam nas uči da su
najvrednije aktivnosti one koje čovek obavlja prosto jer mu se hoće, i
da je umetnost, shvaćena u ovom smislu, paradigma autentične ljudske
aktivnosti. Takođe nas uči da materijalni resursi koji bi omogućili
takvo društvo u principu već postoje, ali da se generišu na takav način
koji prisiljava veliku većinu stanovništva da radi jednako naporno kao
naši neolitski preci. Dakle, postigli smo zapanjujući napredak, a
napretka uopšte nema.
Četrdesetih godina devetnaestog veka, piše
Hobsbaum, uopšte nije bilo nelogično zaključiti da je društvo na ivici
revolucije. Nelogična je bila ideja da će se kroz samo nekoliko decenija
politika kapitalističke Evrope transformisati usponom organizovanih
radničkih partija i pokreta. Ali upravo se to dogodilo. Tada su
komentari o Marksu, barem u Britaniji, počeli da se menjaju, i da iz
opreznog divljenja prelaze u histeriju. Godine 1885, jedan takav
posvećeni nerevolucionar kao što je Balfur, hvalio je Marksova dela i
njihovu intelektualnu snagu, a posebno Marksovo ekonomsko rezonovanje.
Čitav niz liberalnih i konzervativnih komentatora shvatao je njegove
ekonomske ideje vrlo ozbiljno. Međutim, čim su te ideje počele da
prerastaju u političku snagu, pojavila su se brojna izrazito
antimarksistička dela. Njihova apoteoza izražena je u zapanjujućem
otkriću Hju Trevora-Ropera da Marks nije dao apsolutno nikakav
originalni doprinos istoriji ideja. Većina ovih kritičara bi, ubeđen
sam, negirala da marksistički pogled na ljudsku misao ponekad biva
iskrivljen pritiskom političkih interesa, što je fenomen koji obično
nazivamo ideologijom. Marksizam se tek nedavno vratio u sferu
interesovanja, gde ga je doveo, gle ironije, posrnuli kapitalizam.
„Kapitalizam u opasnosti“, glasio je naslov iz Financial Times-a 2008.
Kada kapitalisti počnu da govore o kapitalizmu, to je znak da je sistem u
ozbiljnoj nevolji. Na to se još uvek ne usuđuju u Sjedinjenim Američkim
Državama.
U knjizi Kako promeniti svet ima još mnogo delova koji
zavređuju divljenje. U jednom sugestivnom osvrtu na Vilijama Morisa,
ova knjiga nam otkriva koliko je bilo logično da se kritika kapitalizma
sa pozicija pokreta „Arts and Crafts“ pojavi baš u Engleskoj, gde je
napredni industrijski kapitalizam predstavljao pogubnu pretnju zanatskoj
proizvodnji. Jedno poglavlje o devetsto tridesetim sadrži fascinantan
prikaz odnosa marksizma i nauke – to je bio jedini period, ističe
Hobsbaum, kada su prirodnjaci u velikom broju naginjali ka marksizmu.
Kako je pretnja iracionalističkog fašizma rasla, „prosvetiteljske“
karakteristike marksizma – vera u razum, nauku, progres i društveno
planiranje – privlačile su ljude poput Džozefa Nidama i Džona Dezmonda
Bernala. U narednom periodu uspona marksizma, tokom šezdesetih i
sedamdesetih, ova verzija istorijskog materijalizma biće potisnuta
kulturnim i filozofskim tokovima takozvanog „zapadnog marksizma“.
Zapravo, nauka, razum, progres i planiranje sada su od saveznika postali
neprijatelji, u ratu sa novim libertarijanskim kultovima želje i
spontanosti. Hobsbaum otkriva samo uzdržane simpatije za šezdesetosmaše,
što nije ni čudo za jednog dugogodišnjeg člana Komunističke partije.
Njihova idealizacija Kulturne revolucije u Kini, navodi on donekle
opravdano, imala je veze sa Kinom isto koliko i osamnaestovekovni kult
plemenitog divljaka sa Tahitijem.
„Ako je neki mislilac ostavio
neizbrisiv trag na dvadesetom veku“, piše Hobsbaum, „to je bio on.“
Sedamdeset godina nakon Marksove smrti, šta god o tome mislili, jedna
trećina čovečanstva živela je pod političkim režimom inspirisanim
njegovim idejama. Oko dvadeset posto čovečanstva još uvek tako živi.
Socijalizam je opisivan kao najveći reformski pokret u ljudskoj
istoriji. Malo je intelektualaca koji su promenili svet na tako
praktičan način. To je obično uloga državnika, naučnika i generala, a ne
filozofa i politikologa. Frojd je možda promenio živote, ali nije
promenio vlade. „Jedini pojedinačno prepoznatljivi mislioci koji su
dostigli sličan status“, piše Hobsbaum, „jesu osnivači velikih religija,
a sa mogućim izuzetkom Muhameda, nijedan nije trijumfovao na sličnoj
ravni toliko velikom brzinom“. Pa ipak, ističe Hobsbaum, malo ko bi
predvideo takvu slavu ovom siromašnom jevrejskom čirašu, čoveku koji je
jednom primetio da niko nije toliko pisao o novcu, a imao ga tako malo.
Većina
tekstova u ovoj knjizi objavljena je ranije, iako dve trećine njih nije
bilo dostupno na engleskom. Oni koji ne znaju italijanski sada mogu da
pročitaju brojne važne Hobsbaumove eseje, koji su se prvo pojavili na
tom jeziku, a posebno tri značajna pregleda istorije marksizma od 1880.
do 1983. Knjiga bi vredela i zbog samo ova tri eseja, ali su oni
okruženi drugim poglavljima, o temama poput predmarksističkog
socijalizma, Marksa i predkapitalističkih uređenja, Gramšija, Marksa i
radnika, što značajno proširuje njen domen. Kako promeniti svet je delo
čoveka u godinama u kojim bi većina nas bila zadovoljna da može da
ustane bez tri bolničarke i dizalice, a kamoli da vrši istorijsko
istraživanje. To sigurno neće biti poslednja knjiga koju će nam podariti
ovaj neuništivi duh.
Teri Iglton, London Review of Books, februar 2011.
Preveli Sonja Mušicki i Ivica Pavlović
Tekst preuzimamo sa prijateljskog portala Peščanik.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.