Šeherezada je pobijedila! Nova TV svoju je sapunicu ukinula nakon samo četiri epizode

Radiosarajevo.ba
Šeherezada je pobijedila! Nova TV svoju je sapunicu ukinula nakon samo četiri epizode


Već nakon 10 dana emitiranja Nova TV skinula je tursku sapunicu „Strasti Orijenta“ sa programa koja je trebala konkurirati iznimno uspješnoj telenoveli „1001 noć“ također iz Turske.

Gledanost od 9 posto nije bila dovoljna da se suprotstavi „1001 noći“ koja bilježi 16 posto gledanosti i izdržala je konkurenciju velikih sportskih atrakcija i “Najboljih godina” te stekla vjernu publiku.

RTL TV napravio je veliku pogrešku kada uz seriju “1001 noć” nije otkupio barem još 15 najvažnijih turskih sapunica. Nisu se uopće morali plašiti eventualnog neuspjeha, trebali su samo pogledati mapu turskih sapunskih osvajanja i uvjeriti se da Hrvatska u ovom slučaju neće biti nikakvo predziđe kršćanstva.

Nakon što je pokoren cijeli arapski svijet, Makedonija (tamo su prevoditelji na turski kasnili izdavačima s poslom, jer su danonoćno radili samo za televiziju), Kosovo (čak 50 posto albanskog stanovništva gledalo je pustolovine junaka serije “Gorka ljubav”, koji se, uzgred, preziva Kosovali), Rumunjska, Bugarska, pa čak i Grčka (ljuti neprijatelj svega što je tursko), naša televizija bila je lak protivnik: uostalom, s toliko turskih gastarbajtera, sapunice su već zavladale i Njemačkom, pa je Hrvatska bila tek sitna karika u tom lancu napredovanja.

Ovako je Nova TV otkupila nagrađivanu seriju “Strasti Orijenta” (s prijevodom su imali muka: međunarodni naslov serije je “Zabranjena ljubav”, no tako se zove i grozna RTL-ova domaća sapunica) i počela ju je emitirati prije nego što završi “1001 noć”.

Priča iz "1001 noći" kao da je stvorena za ovo podneblje. Junakinja Šeherezada samohrana je majka kojoj obitelj pokojnog muža nije pružila prvu pomoć ni kad joj se dijete razboljelo od leukemije. Ona je ujedno samosvjesna, nagrađivana arhitektica i zaljubila se u šefa kompanije u kojoj radi. Njegova je majka, međutim, ne trpi jer je skromnog podrijetla i nesretna žena kao da dvaput prolazi istovjetnu situaciju.

“1001 noć” razbija predodžbu o Turskoj kao konzervativnom društvu u kojem je ženama mjesto u kući. Većina ženskih likova ima vlastite karijere, muku muče s nevjernim partnerima i bore se protiv društvenih predrasuda. Pa dok je u talijanskoj kinematografiji s kraja tridesetih godina prošlog stoljeća vladala moda “bijelih telefona”, ovdje na svakom koraku zatječemo bijele laptope.

Mobiteli su posebna priča. U Švedskoj ili Americi teško ćete pronaći film u kojem se protagonisti tako pobožno odnose prema mobitelima: oni su spravice na koje se više ne obraća pažnja, naprosto sredstvo komunikacije, no način na koji ih likovi sapunice “1001 noć” drže u rukama blizak je obožavanju. Rekao bih da je tako i u nas.

Ova je sapunica tipičan eksportni proizvod, koji ušminkava stvarnost ne samo za domaću publiku nego i za inozemstvo. Produkcija je razmjerno raskošna, takvih interijera i automobila nema baš puno ni u Zagrebu, često se snima na lokacijama (što sapunice izbjegavaju, jer se tako povećavaju troškovi), pa se stječe dojam o Turskoj kao prekrasnoj kozmopolitskoj zemlji. Nimalo slučajno da su nakon ovakvih serija bogati Arapi nagrnuli u Istanbul, koji je za turiste iz tog dijela svijeta postao jedna od tri najvažnije turističke destinacije.

Pa dok “1001 noć” suvereno razigrava svoje zaplete i podzaplete, “Strasti Orijenta” su nakon četvrte epizode još u fazi traženja prave teme. Nakon prve četiri epizode činilo se da je protagonist sapunice bogati Adnan, koji se nakon smrti supruge ponovno odlučio oženiti, ovaj put sa znatno mlađom Bihter, što njegova lijepa kći Nihal nikako ne odobrava.

Sapunica je računala na provjereni stereotip odnosa gospodara i posluge, kojem je u prvim epizodama posvećeno dosta prostora, jer vozač Bešir gine za Nihal, a guvernanta Mademoiselle pati za domaćinom Adnanom, međutim, to su samo prve dramske udice. Ona glavna tek slijedi: u Adnanovoj kući živi i naočiti Behlil, navodno njegov nećak, no zapravo mu je tek daljnji rod, što će se poslije pokazati itekako važnim. Nakon vjenčanja s Adnanom, Behtir će se zaljubiti u Behlila, no ta njihova veza bit će dosta mukotrpna, pogotovo kada se momak zaruči s Nihal.

Ambiciozno režirane, s puno pokreta kamere (shvatljivo je zašto je ta sapunica tako hvaljena), “Strasti Orijenta” imale su ponajveći problem u glumcu koji glumi Adnana: Selçuk Yöntem izgleda kao da je domar u kući u kojoj je zapravo gazda. No scenom će ubrzo zagospodariti troje atraktivnih protagonista.

Kivanç Tatlitug, koji igra Behlila, bivši sportaš i maneken, proglašen je jedinim od najzgodnijih turskih glumaca, a na Srednjem istoku veliki je hit njegova prva sapunica “Gimis”, koja je svojedobno slabo prošla na domaćem terenu. Dvadesetšestogodišnja Beren Saat (Bihter) moderna je cura koja bi uz malo dotjerivanja izgledala poput Parižanke, a pravo je otkriće prekrasna Hazal Kaya u ulozi Nihal, koja je u vrijeme početka snimanja serije imala tek 18 godina.


1001 NOĆ - Gledanost: 16 posto

- emitira se mjesec dana 40-ak epizoda,

- stekla vjernu publiku (pokraj sportskih događanja i serije ‘Najbolje godine’)

- priča stvorena za ovo podneblje

- produkcija raskošna

Ukupni dojam: Solidno napravljena sapunica, s preglednom radnjom i mnoštvom intrigantnih likova (kada su u pitanju standardi te televizijske vrste), dosta raskošno producirana, ali i bez razmetanja (objekti se stalno ponavljaju). Režija je funkcionalna.

Glumci: Iznimno ujednačena ekipa s dobrim glumcima različitih generacija. Ne škodi što su Halit Ergenç i Bergüzar Korel i u životu u ljubavnoj vezi, a nju smo, uzgred, gledali i u velikom turskom hitu “Dolina vukova: Irak”. Čak i glumcima u sporednim ulogama posvećeno je dosta pažnje, što svjedoči o vrhunskom profesionalizmu.

Teme: Sapunica ima jako raznovrstan tematski sklop sa zanimljivim socijalnim nabojem. Za tursku sredinu sve je to jako provokativno, a reklo bi se i za mnoge druge, kojima najčešće pripadaju tvrdokorni poklonici sapunica. Čak je upleten motiv s ruskom prostitutkom, da se pokaže kako Istanbul ima sve grijehe svjetskih velegrada.


STRASTI ORIJENTA - Gledanost: 9 posto

- emitirane četiri epizode

- potraga za pravom temom

- ambiciozno režirana (puno pokreta kamere)

- glavni glumac izgleda kao domar, a ne gazda kuće

Ukupni dojam: Ako počnete pratiti radnju od treće ili četvrte epizode, imat ćete itekakvih problema da pohvatate tko je tko u priči. U tom smislu “1001 noć” puno lakše sjeda. Režija dosta pažnje posvećuje detaljima, a scenografija i kostimografija kičasti su kao i u RTL-ovoj sapunici.

Glumci: Troje glumaca koji će dočarati dramatičan ljubavni trokut u kasnijim epizodama su perfektni, a velika je vrlina što plavokosi Kivanç Tatlitug uopće ne sliči tradicionalnoj predodžbi turskog muškarca, nego nekog momka iz zapadne Europe. Odabir glumaca u ostalim ulogama je dosta šlampav, a neki od njih su upravo iritantni.

jutarnji.hr

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najnovije