Gimnazijalci riješili problem koje nije moglo Ministarstvo saobraćaja
Sarajevski srednjoškolci riješili su jedan od svakodnevnih problema za pješake u glavnom gradu BiH - kratko trajanje svjetla na semaforu i njihova neusklađenost.
Ideja se javila, može se reći sama od sebe, rekli su za Radiosarajevo.ba Elvir Vlaovljak, Nedim Numanović, Ervin Golubović i Zerina Osmić, učenici Treće gimnazije u Sarajevu, koji su problem riješili sa svojim profesorom fizike Mevludinom Maličevićem u STEM učionici. Opremljenost STEM učionice im je omogućila da naprave maketu semafora i uz to program za upravljanje semaforima.
"Svakodnevnim odlaskom na posao i u školu, posmatrali smo pješake kako se ponašaju na pješačkim prijelazima. U većini slučajeva imali smo priliku uočiti da su pješaci užurbani i uvijek sa pogledom uperenim ka semaforu ili automobilima. Da li će stići preći prije nego krenu auta glavna je misao svakoga ko se zatekne u gužvi. Prvo pitanje koje smo sebi postavili prilikom realizacije projekta je bilo: 'Da li je do pješaka?' Nakon prvog izlaska na teren i uzimanja mjera, za dužinu trajanja zelenog svjetla za pješake i dužine prijelaza, dolazimo do zaključka da na tri 'naša' semafora, nijedan pješak bilo koje starosne dobi nije u stanju normalnim hodom preći pješački prijelaz u toku trajanja zelenog svijetla za pješake. Nakon proračuna došli smo do zaključka da nije do pješaka", naveli su učenici.
Do rješenja su došli tako što su uzeli parametre koji su im bili potrebni na raskrsnicama, a to su: širina pješačkog prelaza, vrijeme trajanja zelenog svijetla za pješake, vrijeme trajanja crvenog svijetla za automobile, udaljenost zaustavne trake od pješačkog prelaza, pojasnili su nam učenici.
"Nakon uzimanja ovih parametara vratili smo se u našu STEM učionicu i 'bacili' se na proračune. Dolazimo do zaključka da rješenje postoji, tj. da je moguće na razmatranim raskrsnicama uskladiti zeleno svjetlo za pješake i crveno svjetlo za automobile. To bi značilo da pješaci mogu normalnim hodom preći pješački, a da se ne poveća gužva automobila na semaforu. Da se ne bi to sve samo zasnivalo na teorijskom proračunu u učionici smo sastavili naš model raskrsnice koja je 150 puta manja od najveće posmatrane raskrsnice i isprogramirali vremena trajanja svjetlosnih intervala na semaforima. Dolazimo do zaključka da naše proračune možemo primijeniti i na realnim situacijama u Kantonu Sarajevo", detaljno su objasnili učenici.
Proračune su obavili na tri raskrsnice u gradu koje su u tri različite općine. To su semafori na pješačkom prelazima ulica: Zmaja od Bosne – općina Novo Sarajevo, Maršala Tita – općina Centar, Ante Babića – općina Novi Grad.
Svoja rješenja problema svakodnevnice građana učenici su predočili i ministru saobraćaja Kantona Sarajevu Adnanu Šteti.
Ministarstvo saobraćaja će podržati ideju sarajevskih gimnazijalaca o semaforima
"Dobili smo punu podršku ministra i najavio je ove sedmice ponovni sastanak sa nama i ljudima odgovornim za održavanje semafora, gdje bi kao jedan tim prezentovali ponovo naše proračune", rekli su za Radiosarajevo.ba.
Kako su nam naveli, ovaj društveno korisni rad učenika predstavlja primijenjeno znanje na djelu i pokazatelj da za rješavanje problema običnih građana rješenja mogu ponuditi i učenici.
"Nadamo se da će projekat zaživiti i da ćemo povećati bezbjednost pješaka. Smatramo da uvijek treba maksimalno poboljšavati uslove življenja za sve građane i pomoći jedni drugima da ostvarimo bolji život i svakodnevnicu", poručili su učenici Treće gimnazije.
Iz Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo su za Radiosarajevo.ba pojasnili kako svaka raskrsnica u Kantonu ima svoj signalni plan i na osnovu tog plana rade semafori.
"U zavisnosti od složenosti raskrsnice, izračunavaju se intervali i za prelazak pješaka. Tako da ima više elemenata koji utječu na dužinu trajanja intervala, od broja saobraćajnih traka koje treba preći, do konkretne opterećenosti i složenosti raskrsnice", pojasnili su iz Ministarstva navodeći kako je raskrsnica
kod Higijenskog zavoda veoma složena jer se na njoj isprepliću svi vidovi saobraćaja (tramvaji, vozila, trolejbusi, pješaci, biciklisti itd).
"Na navedenoj raskrsnici zeleno svjetlo za pješake traje 14 sekundi, a zaštitno vrijeme 24 sekunde, tako da je ukupno vrijeme za prelazak pješaka 38 sekundi. Zaštitno vrijeme na svakoj raskrsnici se računa s obzirom na dužinu pješačkog prelaza i prosječne brzine kretanja pješaka koja iznosi 1,2 -1,4 m/s. To je vrijeme koje pješaku omogućava siguran završetak prelaska preko raskrsnice, čak i u slučaju da su svoj prelazak započeli u zadnjoj sekundi trajanja zelenog svjetla", objasnili su za naš portal.
Iz Ministarstva su dodali kako će projekat učenika razmotriti i analizirati sa
djelatnicima firme Step d.d. i stručnjacima koji su radili na projektu signalnih planova te će javnost pravovremeno informirati o poduzetim mjerama.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.