Šta su pokazali podaci Transparency International: Stranke trošile pare i "šakom i kapom"
Stranke iz Bosne i Hercegovine na oglašavanje u predizbornoj kampanji za Opće izbore 2022 samo u prve tri sedmice potrošili su 9,6 miliona maraka i veće sada se može kazati da će ovo biti najskuplja izborna kampanja.
Srđan Traljić, portparol Transparency International, naglasio da se radi o podacima u kojima nisu uračunati troškovi posljednje sedmice oglašavanja u medijima, na Facebooku i predizbornim skupovima.
"Već imamo najave da će neke estradne zvijezde iz regiona pjevati na predizbornim skupovima tako da će to sve skupa povećati ovu cifru, a već smo sada prevazišli ono što su sve stranke prikazale u svojim izvještajima za 2018. Zaista možemo reći da će ovo biti najskuplja izborna kampanja", kaže Traljić.
Dragan Bursać: Selma Bajrami, srpski neprijatelj broj 1
TIBiH: Brojni primjeri zloupotreba javnih resursa tokom predizbornih aktivnosti
Ko je najviše potrošio?
Traljić je naveo da su do sada snimili čak oko 3.500 bilborda.
"Najviše na taj oblik oglašavanja potrošila je Stranka demokratske akcije (SDA), zatim, SNSD. Što se tiče oglašavanja u medijima, tu imamo tradicionalno da stranke sa sjedištem u RS puno više ulažu u taj oblik oglašavanja. Tu je PDP najviše potrošio, zatim SNSD, SDA je tek na četvrtom mjestu", kazao je Traljić.
On je rekao da je iznenađenje to što su neke stranke, koje ranije nisu puno velike troškove prijavljivale, poput Stranke za Bosnu i Hercegovinu, potrošili najveće iznose na bilborde.
"Vidjet ćemo kroz izvještaje, od kuda im novac, ko je izvor finasiranja", kaže Traljić i dodaje:
"Što se tiče društvenih mreža, imamo samo podatke za Facebook i to ono što je Facebook prepoznao kao političke oglase. Tu je također SNSD najviše potrošio. Kada se sve sabere, na prvom mjestu po potrošnji je sada SNSD sa 1,6 miliona, iza njega je SDA za 1,5 miliona i to se može promijeniti u zadnjoj sedmici kampanje. Na trećem mjestu je PDP sa 670.000 KM, zatim SDP sa 640.000 KM..."
Traljić je naglasio da se generalno može reći da sranke ne prijavljuju u svojim izvještajima tačne iznose koje potroše na kampanju.
"Recimo, oni su za prošlu kampanju prijavili negdje 5,2 miliona, a mi smo kroz monitoring ova dva oglašavanja predizbornih skupova utvrdili da su oni potrošili 6,6 miliona. Treba reći da mi ne pratimo You Tube, da tada nismo pratili društvene mreže, sada smo uključili Facebook, nismo pratili oglašavanje na radio stanicama... Stvarni troškovi su daleko veći. Uglavnom navode prihode iz budžeta dok brojne donacije privilegovanih privatnih kompanija koje dobijaju tendere, to nećete naći u njihovim izvještajima", naglasio je Traljić.
Jednokratne pomoći
Ivana Korajlić, izvršni direktor Transparency International, kazala je da je Transparency International od 1. jula, dakle tri mjeseca pred izvora, pratio ponašanje političkih subjekata, ali i javnih institucija i preduzeća i slično kako bi detektovali zloupotrebe javnih sredstava i generalno resursa u svrhu izborne promocije, a i da bi detektovali nezakonite oblike izborne kampanje, preuranjeno oglašavanje...
"Generalni utisci, a to su podaci do sada, imamo još posljednju sedmicu, to je ogromno povećanje javne potrošnje - 270 miliona maraka koje su direktno podijeljenje građanima u svrhu izborne promocije. Radi se o jednokranim davanjima koja nisu dugoročna riješenja, već tempirana davanja pred izbore. Imamo i ogromno povećanje potrošnje za radove koji su iskorišteni u svrhu izborne promocije. Na otvaranjima različitih radova, direktno su se slale predizborne poruke, kritikovala opozicija i protukandidati. CIK je neke već kaznio, ali neke, nažalost, nije.
Vrijednost projekata je preko milijardu maraka, jer su ubrajaju i dionice autoputeva, koje su započete i tempirane. Imali smo i slučajeve gdje su se direktno koristila javna sredstva za promociju kandidata, koji su u isto vrijeme nosioci javnih funkcija. To je nešto što je sve prisutnija praksa. Do sada smo podnijeli CIK-u oko 70 prijava", kazala je Korajlić.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.