Ne pokušavaju da uštede ni feninga: Institucije BiH troše milione maraka na aviokarte
Zaposleni u institucijama Bosne i Hercegovine radi obavljanja poslova iz svoje nadležnosti često putuju u inostranstvo, a kao prijevozno sredstvo najčešće koriste usluge avioprijevoza.
Institucije Bosne i Hercegovine godišnje izdvajaju milione KM za usluge avioprijevoza, a samo za posljednje dvije godine, troškovi avioprijevoza su iznosili blizu 7 miliona KM i imali su tendenciju rasta. Isti su u 2023. godini bili za oko 20 posto veći u odnosu na 2022. godinu.
Predstavnički dom Parlamenta Bosne i Hercegovine je na sjednici, održanoj 21. decembra 2023.
godine, usvojio set zaključaka s ciljem rješavanja problema kupovine aviokarata u institucijama BiH te istim zaključkom zadužio Ured za reviziju da uradi reviziju učinka na temu nabavke aviokarata u institucijama BiH.
Sestra preminule Džejle Drapić u teškom stanju zbog zuba: 'Liječila se kod istog stomatologa'
Nakon urađene analize, Ured je zabilježio brojne indikatore koji ukazuju na to da postoje problemi u upravljanju nabavkama aviokarata u institucijama BiH.
Revizija je provedena u skladu sa Zakonom o reviziji institucija BiH, Međunarodnim standardima vrhovnih revizionih institucija - ISSAI, INTOSAI smjernicama i metodologiji za rad revizije učinka vrhovnih revizionih institucija u BiH.
Revizija je provedena na uzorku od šest institucija: Generalni sekretarijat Vijeća ministara BiH, Ministarstvo odbrane BiH, Ministarstvo vanjskih poslova BiH, Direkcija za civilno zrakoplovstvo, Regulatorna agencija za komunikacije i Konkurencijsko vijeće BiH.
Forto: Imali smo 'malo širu' raspravu u vezi budžeta institucija BiH, milioni se godinama gomiluju
Kada je najbolje nabavljati karte, a kada su ih institucije nabavaljale?
Prosječno vrijeme nabavke testiranih aviokarata institucija iz uzorka je 14 dana prije putovanja, a brojna stručna i naučna literatura ukazuje na potrebu kupovine aviokarata minimalno 21 dan prije putovanja kako bi se izbjegli previsoki troškovi nabavke. Blagovremenost nabavke aviokarata je utvrđivana kod službenih putovanja za koja se moglo utvrditi vrijeme saznanja za ista.
Od testiranih 267 aviokarata, za 194 je utvrđeno vrijeme kada su institucije saznale za ta
putovanja. Procentualno posmatrano, preko 60 % testiranih aviokarata nije nabavljeno blagovremeno. Najmanji broj takvih aviokarata je utvrđen u Konkurencijskom vijeću BiH.
Kao što se vidi iz ove tabele, za većinu neblagovremeno nabavljenih aviokarata informacije o putovanju instituciji su bile poznate najmanje 21 dan prije putovanja. Najmanji broj takvih neblagovremeno nabavljenih aviokarata je utvrđen u KV-u. Kod putovanja gdje su informacije o putovanju instituciji bile poznate u periodu kraćem od 21 dan prije putovanja, najmanji broj neblagovremeno nabavljenih aviokarata je utvrđen u Generalnom sekretarijatu Vijeća ministara BiH.
Rezultati analize ukazuju da ranije nabavke aviokarata osiguravaju nižu cijenu. Kod svake posmatrane destinacije cijena karte je rasla kako se približavalo vrijeme putovanja. Zbirno za sve tri posmatrane destinacije, cijena aviokarte 5 dana pred putovanje je bila za oko 100% skuplja u odnosu na cijenu 30 dana pred putovanje.
Zaključci revizije
Provedena revizija pokazuje da institucije iz uzorka ne osiguravaju blagovremene nabavke aviokarata i ne koriste pogodnosti tržišne konkurencije kako bi osigurali najbolju vrijednost za novac. Utvrđeno je korištenje uslova koji ograničavaju konkurenciju, a kriterijumi dodjele ugovora uvijek ne osiguravaju najbolju vrijednost za novac. Osim toga, određene procedure nabavke aviokarata nisu prilagođene tržišnim aranžmanima prodaje aviokarata koje karakteriše dinamično određivanje cijena i nisu u funkciji efikasnih javnih nabavki aviokarata.
Tržište aviokarata je jako dinamično i zahtijeva brzo djelovanje, a postojeća zakonska rješenja ne prepoznaju nabavke u dinamičnom okruženju što institucijama BiH stvara problem koji uzrokuje nemogućnost ispunjenja osnovnih principa javnih nabavki prema modelu koji je trenutno u primjeni prilikom nabavki aviokarata.
Sve prethodno navedeno za posljedicu ima slabiji interes ponuđača da učestvuju u postupcima nabavke aviokarata i nabavku aviokarata po višim cijenama u odnosu na cijene koje bi se postigle u okruženju u kojem djeluje tržišna konkurencija, što u konačnici dovodi u pitanje svrsishodnost provođenja javne nabavke.
Institucije u BiH za 2023. godinu potrošili više od milijarde: Rashodi povećani za 166 miliona KM
Preporuke Ureda za reviziju institucija BiH
Preporuke upućene Vijeću ministara BiH
Ured je Vijeću ministara BiH preporučio da donese mjere za unapređenje sistemskog rješenja koje će na efikasan način osigurati mogućnost korištenja pogodnosti tržišne konkurencije kod nabavke aviokarata, uključujući i izmjene Zakona o javnim nabavkama BiH ako se to pokaže potrebnim.
Donesene ili predložene mjere treba da jednostavno i u kratkom vremenu odgovore zahtjevima dinamičnog tržišta aviokarata uz osiguranje poštivanja postojećeg i eventualno izmijenjenog Zakona o javnim nabavkama, uzimajući u obzir i prakse drugih zemalja koje je potrebno analizirati.
Preporuka institucijama
Donijeti ili unaprijediti interne procedure službenih putovanja
Iz Uzreda su pojasnili da je potrebno internim procedurama jasno definisati rokove za podnošenje zahtjeva za službeno putovanje, donošenje odluka za upućivanje na službeno putovanje i nabavku
aviokarata. Definisani rokovi trebaju da stvore preduslove za blagovremenu nabavku aviokarata.
Blagovremeno nabavljati aviokarte
Navedeno je da institucije trebaju na vrijeme da osiguraju nabavku aviokarata kako bi se izbjegli
previsoki troškovi nabavke. U cilju blagovremene nabavke aviokarata, institucije treba da prate i analiziraju nabavku aviokarata, da periodično analiziraju i kretanje cijena aviokarata na tržištu u odnosu na vrijeme rezervacije. Osim blagovremene nabavke pojedinačnih aviokarata institucije trebaju da osiguraju i blagovremeno zaključivanje okvirnih sporazuma.
Kompanija Sky Apls zvanično započela s letovima iz Mostara
Koristiti pogodnosti tržišne konkurencije kod nabavke aviokarata
U preporukama je također navedeno da institucije trebaju da provode odgovarajuće vrste postupaka nabavke i koriste kriterijume dodjele ugovora koji će osigurati najbolju vrijednost za novac. Kvalifikacijski kriterijumi, kao i drugi uslovi ne treba da ograničavaju konkurenciju i isti trebaju da stimulišu ponuđače da učestvuju u postupcima nabavke aviokarata.
Osigurati realizaciju ugovora u skladu sa ugovorenim uslovima
Institucije trebaju da uspostave mehanizme kontrole i praćenja realizacije ugovora koji će osigurati realizaciju ugovora u skladu sa uslovima iz tenderske dokumentacije i okvirnog sporazuma/ugovora
Razmotriti mogućnost provođenja zajedničke/centralizovane javne nabavke
Na kraju je istaknuto da institucije koje imaju zajednički interes kod nabavke aviokarata (npr. štićene osobe i pratnja, delegacije i dr.), treba da razmotre mogućnost provođenja zajedničke javne nabavke.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.