BiH između traume, imaginacije i nade
Piše: Šejla Šehabović, za Radiosarajevo.ba
Beogradska „Fabrika knjiga“ objavila je, u ediciji „Reč“, zbirku studija
Jasmine Husanović „Između traume, imaginacije i nade: kritički ogledi o
kulturnoj produkciji i emancipativnoj politici“.
Protiv fašizma svakodnevnice
Riječ je o knjizi u kojoj se propituje politički prostor liminalnosti u
kojem se Bosna i Hercegovina nalazi u državno-pravnom, biopolitičkom,
kulturnom i historijskom smislu – sa naglaskom na analizu načina na koje
se ovaj prostor liminalnosti može i mora posmatrati kao otvorena
mogućnost za rad i produkciju, a ne kao ograničavajući faktor prisile na
vječiti status quo.
U poglavlju „Suverena biopolitika, liminalnost i društvenost kroz
emancipativne leće“ Husanovićeva postavlja pitanje strateških kritika
kao „ključno za borbe koje nastoje da strgnu kulise prividne
normalizacije traumatiziranog društvenog iskustva u
bosanskohercegovačkom i postjugoslovenskom kontekstu, i raskrinkaju
načine na koje smo opsjednuti novim/starim režimima moći koji nas
proizvode u puki, goli, ugroženi život“.
Protiv onoga što autorica naziva „fašizmom svakodnevice“, u neodređenom
prostoru političke mogućnosti i nade, pokazani su primjeri djelovanja
kulture koja nastoji ogoliti laž nepomičnosti i nedešavanja u
bosanskohercegovačkom društvu – nikakvo čudo nije što se primjeri ove
svojevrsne borbe za prostor u kojem kultura nalazi način da „diše“
nalaze u praksama kakve su one Karima Zaimovića i Damira Avdića Grahe.
Minuciozno su ovdje pojašnjeni načini na koje se umrtvljuje pozicija
između u kojoj se neprestano nalazimo, načini na koje se trop liminalnog
lišava potencijala i postaje politička „mrtvouzica“ zbog koje je svaki
pokušaj slobode unaprijed osuđen na poraz.
Bosna i Hercegovina kao politička zajednica
Koristeći Agambenove koncepte: homo sacer, goli život, stanje izuzetka,
zona indistinkcije, svjedočenje traumi..., te preko Žižekovog pitanja
političkog subjekta, u poglavlju „Biopolitika, trauma, kulturalizacija,
repolitizacija: konceptualni okvir i heuristička oruđa promišljanja
kulturnih praksi i emancipativne politike“, Husanovićeva promišlja
pitanja rekonstitutiranja političke zajednice Bosne i Hercegovine, te
getoizacije društva u svjetlu „politike kao umjetnosti (ne)mogućega.
Prije svega, koncept svjedočenja traumi je ovdje moćno oružje rušenja
statusa quo.
Autorica navodi bosanskohercegovačke primjere „zauzdavanja“ svjedočenja
traumi, kroz njegovu mitologizaciju, medikalizaciju i iščezavanje –
procese kojima smo svakodnevno izloženi, a koji služe tome da se
svjedočenje kao politički akt „izbaci iz igre“ kako ne bi narušilo
prividnu „normalnost“ onoga što nije i ne smije biti smatrano normalnim –
našeg svakodnevnog života. Naime, svaki put kad vjerske zajednice
„zauzimaju“ simbolički prostor „menadžmenta“ tijela umrlih i govore
umjesto preživjelih, mi prisustvujemo procesu mitologizacije svjedočenja
traumi.
Društvo u kojem je moguće da ugledan profesor na ekranu izrekne rečenicu
u kojoj Emir Suljagić „ne liči na žrtvu“ – nije, dakle, dovoljno
bespomoćan, jadan, mutav, to jest, na njegovo svjedočenje, budući da je
artikulirano, ne može se gledati kao na simptom bolesti – to je društvo
koje prisustvuje procesu medikalizacije svjedočenja.
Treća strategija, iščezavanje, depolitizira svjedočenje da način da se
odbija prepoznati trauma i ne priznaje njeno postojanje. I sama
činjenica da je ovolika i toliko strateški različita društvena energija
uložena u zatomljavanju političkog svjedočenja traumi jasno govori o
tome koliko i kako je artikulirano i svjesno svjedočenje puno
potencijala.
Jasmina Husanović predaje na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Tuzli kao vanredna profesorica u oblasti kulturologije. Doktorirala je na temu “Preizlijevanje političke zajednice i emancipativna politika: ogledi o Bosni” na Univerzitetu u Walesu/Aberystwyth, u Velikoj Britaniji. Bavi se kulturalnim studijama, novijom političkom filozofijom i društvenom teorijom, uz angažirani kulturno-politički rad u raznim prostorima kritičke javnosti naročito s obzirom na emancipatorne prakse u polju umjetnosti, kulturne produkcije i proizvodnje znanja. Objavila je brojne radove u domaćim i inostranim časopisima i zbornicima, prijevode naučne literature, uređivala naučne zbornike te vodila razne domaće i međunarodne istraživačko-aktivističke projekte tokom zadnje decenije.
BiH u globalnom kontekstu
Najzanimljiviji dijelovi ove knjige zasigurno su oni u kojima se nasuprot nemoći artikulacije političkog subjekta u društvu kakvo je bosanskohercegovačko (a koje se, što je iznimno važno, ovdje ne smatra izuzetnim nego simptomatskim – to jest, ono se posmatra kao pokazatelj globalnih procesa a ne slučajna devijacija čije izučavanje bi u tom slučaju dalo partikularnu, ako ikakvu, korist) su oni u kojima su ponuđeni kulturni artefakti, analize dijelova kulturne produkcije koja se opire normaliziranju nenormalnog.Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.