Tomislav Jakić: Jugoslovenska Hrvatska ne isključuje evropsku Hrvatsku
U izdanju nevladine organizacije Gariwo iz Sarajeva objavljena je knjiga Tomislava Jakića Nisam zavijao s vukovima.
Knjiga je autorovo svjedočanstvo, potkrijepljeno dokumentima i fotografijama, o tri perioda Hrvatske. O Hrvatskoj za vrijeme Drugog svjetskog rata, nakon njega, te o Hrvatskoj nakon sticanja samostalnosti. Jakić govori iz vlastitog iskustva TV novinara, publiciste i savjetnika za vanjsku politiku bivšeg predsjednika RH Stjepana Mesića. Bez dlake na jeziku i iz prve ruke govori se o UDB-i, neoustaštvu, Titu, Tuđmanu, Mesiću, antisemitizmu u Hrvatskoj i mnogim drugim temama.
Promocija knjige će se održati 11. decembra u Mediacentru u Sarajevu na adresi Kolodvorska 3 s početkom u 19h. O knjizi će govoriti: Tomislav Jakić, Svetlana Broz, Gradimir Gojer, fra Marko Oršolić i Amer Tikveša. Svi prisutni dobit će primjerak knjige besplatno.
Povodom promocije, donosimo intervju s Tomislavom Jakićem
Razgovarao: Amer Tikveša
Vaša knjiga Nisam
zavijao s vukovima doživjela je drugo izdanje. Izdavač je NVO Gariwo koji
objavljuje knjige koje se tiču građanske hrabrosti. Možete li Vi osmotriti
svoju knjigu, tačnije njen sadržaj u kontekstu građanske hrabrosti?
Jakić:
Mislim da bi bilo pretenciozno da ja, kao autor, onome što sam uradio
dodjeljujem atribut građanske hrabrosti. Laska mi, međutim, da je Gariwo moju
knjigu objavio u sklopu svoje promocije građanske hrabrosti. Ograničit ću se na
to da kažem kako sam napisao ono što sam smatrao da treba napisati u uvjetima
kada se na naša društva spušta sve gušća magla laži, neistina i poluistina – ne
samo u odnosu na zbivanja od prije više od pola stoljeća, nego bukvalno i na
ono što se dešavalo jučer. Htio sam naprosto iz perspektive pojedinca, polazeći
od činjenica, ali ne bježeći ni od vlastitih analiza, reći istinu, reći kako je
bilo.
Pišete o vlastitom
iskustvu novinara u socijalizmu, potom u „demokratiji“, te iskustvu savjetnika
za vanjsku politiku predsjednika Republike Hrvatske. Iskustva koja navodite, a
koja su odraz nepravdi sistema, stekli ste vlastitom krivicom, odbijajući
poslušnost nadređenima kada ste smatrali da time ugrožavate ili lično
dostojanstvo ili dostojanstvo profesije. Svako to iskustvo može se posmatrati
ili kao profesionalna ili kao građanska dužnost, ali i kao građanska hrabrost.
Kakvo je to vrijeme ili kakve su to zemlje u kojima je čin građanske dužnosti
izjednačen s građanskom hrabrošću?
Jakić:
Kao prvo, ne bih nikako želio da netko tko pročita ovaj razgovor prije nego što
ima u rukama knjigu što sam je napisao, stekne dojam kao da sebe predstavljam
kao žrtvu. Vi, naime, govorite o mojim iskustvima koja su odraz nepravdi
sistema. Ne volim generalizirati. Pisao sam o vlastitim iskustvima, jer sam
procijenio da samo pišući „svoju priču“ mogu biti autentičan. Da, svakako, imao
sam i neugodnih iskustava i – bez ikakve sumnje – branio sam i svoje
dostojanstvo i dostojanstvo profesije uvijek kada sam imao osjećaj da je
ugroženo. Ako hoćete tako formulirati: da, obavljao sam svoju građansku dužnost,
odnosno ponašao sam se onako kako su me u roditeljskom domu učili da se
ponašam. A sa svakim društvom u kojemu građanska dužnost postaje jednaka
građanskoj hrabrosti, nešto očito nije u redu. Zato i jesam pristaša teze da
uvijek moramo težiti boljemu; u svakome društvu. Miriti se sa stanjem za koje
znate da nije u redu, znači priznati poraz. Ne volim osjećaj da sam poražen.
Nedodirljivost
Sudeći po napisanom,
kao TV novinar koji se bavio vanjskom politikom, svoj ste posao bili u prilici
obavljati profesionalnije u socijalističkoj nego u nezavisnoj Hrvatskoj, iako
niste bili član Partije. Bilo je manje pritisaka. Gdje je prestajala
informacija, a počinjala indoktrinacija kad je u pitanju SRH, a gdje kad je u
pitanju RH?
Jakić:
Ključ odgovora na Vaše pitanje leži u jednom drugom pitanju i u odgovoru na
njega: kada je dokinut autorski komentar, odnosno kada je uvedena kategorija
komentirane vijesti? Kao vanjsko-politički novinar u socijalističkoj Hrvatskoj
bio sam praktično slobodan, uz poštivanje granice koja je značila
nedodirljivost osnovnih principa jugoslavenske vanjske politike. No, ta me
nedodirljivost nije ni smetala, ni sputavala, jer sam tu vanjsku politiku u
onim uvjetima iskreno smatrao najboljom mogućom za zemlju poput Jugoslavije. A
komentar sam uvijek strogo dijelio od vijesti, dakle jedno je bila informacija,
jedno su bile činjenice, a drugo – odijeljeno od toga – to je bila moja analiza
koju sam nudio gledaocima. S početkom rata od toga se svjesno odstupilo i
javnosti su se servirale prividno objektivne informacije protkane s elementima
ne samo komentara, nego i klasične ratne propagande, znači: nerijetko i laži. Na
televiziji svjedočio sam, dakle, pretvaranju novinarstva u ratnu propagandu sa
svim negativnim konotacijama, što je ta kategorija podrazumijeva. Odjeke toga
gledamo i slušamo još i danas. Kada sam, nakon televizije, radio kao strani
dopisnik nisam, naravno, imao nikakvih ograničenja (mada je pokušaja bilo,
spominjem to u knjizi), ali sam doživio da budem u velikom članku objavljenome
u Slobodnoj Dalmaciji svrstan u
„medijsku petu kolonu“. A o tome, kakvo je novinarstvo danas, čast izuzecima,
bolje je i ne govoriti.
Koliko je u Vas, kao
nepartijca, nade polagao novinarski establišment hrvatskog nacionalizma u trenu
nadolaženja demokratskih promjena i gdje ste taj establišment, po Vašem
mišljenju, najviše razočarali?
Jakić:
Ne znam jesu li polagali baš neke nade, ali da su smatrali kako bih – već zato
što uporno nisam htio ući u Partiju – morao biti „njihov“, to svakako jesu.
Razočarao sam ih onoga trenutka kada su shvatili da sam uvijek bio i ostao svoj
i da je jedino što želim – profesionalno obavljanje posla, ni manje, ni više od
toga. A upravo to oni nikako nisu željeli.
Kad TV Zagreb postaje
Hrvatska televizija, Vi dobijate otkaz. Zašto ste ga dobili i da li je taj
otkaz bio više sankcija Vama ili opomena drugima?
Jakić:
Moram Vas korigirati: nisam dobio otkaz, nego sam zatražio prekid radnoga
odnosa, kada mi je – zbog izmišljenoga propusta u radu – „do daljnjega“ bilo
zabranjeno da dolazim na posao, dakle da radim. Plaća, umanjena, išla je i
dalje, ali ja se s tim ponižavajućim statusom plaćenoga neradnika nisam želio
pomiriti, pa sam otišao. Da je ono što se sa mnom događalo bila i poruka i
opomena drugima koji bi – možda – dobili inspiraciju da se ponašaju poput mene,
to je sigurno.
Najzanimljiviji lik u
Vašoj knjizi je, zbog svoje karikaturalnosti, Franjo Tuđman. Ako može, zbog
onih koji nisu u prilici doći do Vaše knjige, da ispričate epizode iz nje koje
ga predstavljaju, najblaže rečeno, kao neprimjerenog za ulogu predsjednika
Hrvatske, a koje ste Vi novinarski dobro uočili kad ste bili u njegovoj pratnji
prilikom njegove prve „državničke posjete“ SAD-u.
Jakić:
Mislim da je opasna pogreška Tuđmana svoditi na karikaturu. On je bio vlastodržac
s velikim ovlastima koje je itekako koristio. Rezultate znamo. S time da i
ovdje moram reći kako sam duboko uvjeren da ni Tuđman, ni njegova ideologija ne
bi imali ozbiljnih šansi da se prije izbora u Hrvatskoj nismo suočili s
Miloševićem koji je jašio na valu velikosrpskog nacionalizma. Pobliže sam mogao
promatrati i procjenjivati Tuđmana, kada sam ga u jesen godine 1990. pratio u
posjetu SAD. To jest bio u prvome redu posjet hrvatskome iseljeništvu, ali kroz
činjenicu da je bio primljen i u Bijeloj kući i u Kongresu, imao je i svoju
političku notu. Vidio sam tom prilikom čovjeka nesumnjivo sklonoga autoritarnom
ponašanju, nitko iz njegove okoline nije mu se usuđivao iznijeti ni najbezazleniju
primjedbu (na primjer da zakopča vanjsko dugme na dvorednom sakou), čovjeka
koji je smatrao da ima povijesnu misiju i – sujetnoga čovjeka. U sjećanjima, da
sada ne prepričavam u detalje, ilustriram to epizodom kada je energično odbio
dobronamjernu primjedbu kako ipak nije u redu da Washingtonom krstari u golemoj
bijeloj limuzini, kakve se inače iznajmljuju za vjenčanja. I kakvoj se senator Bob Dole neskriveno podsmjehivao. No, Tuđman je vidio da se i jedan guverner
vozi u bijelome autu, doduše „normalnome“ i njemu je to bilo dovoljno da odbije
primjedbu, jer „i guverner se vozi u bijeloj limuzini“.
Smjer vjetra
U knjizi se često
spominje Tito. Bili ste, kao novinar, i u njegovoj pratnji. Kako na osnovu
svojih ličnih iskustava, neposredne blizine tih ljudi, poredite ta dva čovjeka
kao ljude, kao državnike i na kraju krajeva kao Hrvate s obzirom na to šta su
jedan, a šta drugi učinili za Hrvatsku?
Jakić:
Njih se ne može usporediti. To, što su bili Hrvati, to je naprosto tako, niti
je to zasluga, niti negativna osobina bilo jednoga, bilo drugoga. Potom,
djelovali su u različitim okolnostima, ali – a to je važno – imali su bitno
različit smisao za realno i bitno različito definirane ciljeve. Tito je imao
pred očima uspjeh socijalizma i – u konačnici – komunizma, oslobođenje naroda i
mir u svijetu, a na putu do realizacije tih ciljeva – i sve bolji život građana
zemlje kojoj je bio na čelu. Tuđman se, s druge strane, smatrao pozvanim, da ne
kažem: sudbinski odabranim da stvori samostalnu hrvatsku državu, što je pokušao
paktirajući s onime za koga je svakome laiku bilo jasno da to neće dozvoliti,
Miloševićem, a potom se upustio u rat u kojemu nije pokazivao previše obzira
prema stradanjima civila, rat u kojemu je svjesno prihvaćao određene žrtve, kao
što je bilo uništavanje Vukovara i bombardiranje Dubrovnika, kao cijenu za
međunarodno priznanje. Nakon toga, a zapravo još dok je rat trajao, zemlji je
nametnuo projekt pretvorbe i privatizacije koji je otvorio vrata pljački i
kriminalu i čiju cijenu i danas još plaća svaki prosječni građanin Hrvatske,
bio on toga svijestan, ili ne, htio to priznati, ili ne.
Tito je prešao gotovo nezamisliv put od ilegalca, šefa male, progonjene Komunističke partije, preko iznimno uspješnog vođe pokreta otpora okupaciji i stvaranja temelja nove Jugoslavije, pa do svjetski priznatog državnika, jednog od utemeljitelja i nespornog lidera Pokreta nesvrstanih. Tuđman je bio oficir JNA, Partija ga je ustoličila na mjestu direktora Instituta za izučavanje radničkog pokreta u Zagrebu, potom je zaplovio disidentskim vodama, ali nikada u „prvoj ligi“, izronio je na površinu u vrijeme prvih višestranačkih izbora i koristeći povijesni trenutak odvojio Hrvatsku od Jugoslavije (što je temeljem tadašnjeg Ustava bilo moguće). Bio je opsjednut željom da od Hrvatske napravi regionalnu silu i strateškog partnera SAD, a umro je u trenutku kada je Hrvatska – upravo zbog politike koju je vodio i stvari koje je u najmanju ruku tolerirao – bila praktično u međunarodnoj izolaciji. Kako se svijet oprostio od Tita i kakav je u tome trenutku bio međunarodni položaj Jugoslavije, trebalo bi spadati u osnovna znanja svakoga građanina ne samo Hrvatske, nego i regije. I mislim da ništa više ne treba reći.
Tu je i Stjepan Mesić
s kojim ste najbliže sarađivali tokom njegova dva mandata na mjestu
predsjednika RH. Radi se o čovjeku koji objedinjuje prethodno spomenutu
dvojicu. Naime, njegovo ime priziva njihova imena, jer je gotovo podjednako
optuživan i kao „rušitelj Jugoslavije“ i kao „jugonostalgičar“ i kao „Tuđmanov
čovjek“ i kao „mrzitelj Tuđmana“ i kao „titoist“ i kao „antititoist“. Ko je
Stjepan Mesić u odnosu na Tita i Tuđmana, koju novinu donosi kao državnik?
Jakić:
Stjepan Mesić je u punome smislu te riječi bio političar i državnik svojega
vremena. Znao je prepoznati prioritete koje je nametala aktualna situacija, ali
nikada nije zaboravljao prošlost, ni lekcije prošlosti. Da, bio je u početku u
vrhu HDZ-a, dao je u to vrijeme neke kontroverzne izjave koje ga i danas
„progone“, mada ih je on ne jednom objašnjavao. Niti je bio Tuđmanov čovjek,
niti je kasnije mrzio Tuđmana. Ne, on se naprosto razišao s Tuđmanom na
politici prema BiH, mada je i ranije uočavao niz stvari koje nisu bile u redu,
a kada je i sam postao Predsjednik pokušao je ispraviti i ispravljati ono i
onoliko što i koliko se moglo. U nekim stvarima, na primjer u reafirmaciji antifašizma,
ili u promociji regionalne suradnje, napravio je velike iskorake, ali očito
njegovih deset godina nije bilo dovoljno da se ponište svi negativni efekti Tuđmanovog
vremena. Osim toga, Mesić kao Predsjednik nikada nije u svojim iskoracima, bilo
na unutarnjem planu, bilo u vanjskoj politici, uživao nepodijeljenu podršku
izvršne vlasti – bez obzira na to jesu li je formirali socijal-demokrati, ili
HDZ. S druge strane, desne snage, koje su bile zatečene i njegovom pobjedom i
pobjedom koalicije na čelu sa socijal-demokratima godine 2000., relativno su se
brzo pribrale i prešle najprije u tihu, a u posljednje tri godine i krajnje
otvorenu ofanzivu. Mesić je i u Hrvatskoj, i u regiji donio novi vjetar, vjetar
promjena koji je puhao u pravome smjeru. Na žalost, smjer vjetra se promijenio
i to ne samo u Hrvatskoj, gdje aktualna vlast čini malo ili ništa da se tome
suprotstavi. Oni koji ga danas uvažavaju uglavnom su u svijetu, gdje i dalje
uživa poštovanje kao čovjek koji je trasirao hrvatski put u EU i kao vrstan
poznavatelj i analitičar regije.
Možemo li ga odrediti
kao čovjeka koji je ustvari između, ona linija liberalizacije Hrvatske koja ju
je trebala zadesiti da se Jugoslavija nije nasilno raspala? Je li on, ustvari,
pokušaj vraćanja Hrvatske u 1992. bez rata, na neke normalne kolosijeke,
pokušaj pomirenja dvije radikalno suprotstavljene Hrvatske zarad njihovog
zajedničkog puta u neku bolju budućnost?
Jakić:
Predsjednik Mesić je ne jednom izjavljivao kako do rata nije trebalo doći i to
je, siguran sam, njegovo čvrsto stanovište. Napokon, njegov je bio i prijedlog,
kompromisni prijedlog, kojim se željelo prevladati nepremostive razlike u
gledištima između tadašnjih jugoslavenskih republika. Predlagao je da sve
republike istoga dana proglase samostalnost i da odmah potpišu konfederalni
ugovor „oročen“ na 3 do 5 godina, s preciznom podjelom poslova i nadležnosti
između konfederalne vlasti i pojedinih jedinica. A nakon toga – ili dalje
zajedno, ili mirni razlaz kakvoga su proveli Česi i Slovaci. On je ozbiljno
mislio, koliko je iskrenosti bilo u tadašnjem hrvatskom državnom vrhu pri
iznošenju toga prijedloga, u to možemo osnovano sumnjati. Činjenica je da
Milošević na njega nikada nije ni odgovorio. A što se tiče, kako Vi kažete,
pomirenja dviju radikalno suprotstavljenih strana, ne – Mesić nikada nije
zagovarao ono što je Tuđman nazivao općehrvatskom pomirbom, ili kolokvijalno: pomirbom
ustaša i partizana. On je stajao na stanovištu da se fašizam i antifašizam ne
mogu pomiriti. Želio je da se – u povijesnom kontekstu – stvari postave na
njihovo mjesto i da zemlja nakon toga, riješena balasta prošlosti, krene
naprijed. Na žalost, povijesni revizionisti, neofašisti koji bi uporno htjeli
mijenjati i povijest Drugoga svjetskog rata i svega što se događalo nakon toga,
tu su zamisao onemogućili.
A mediji?
Može li zemlja do te
mjere ideološki unutar sebe konfliktna, što najbolje ilustriraju njene dvije
povijesne dionice oličene kroz skraćenice NDH i SRH, potom potopljena do kraja
u neoliberalni kapitalizam Evropske unije s tako tragičnom bliskom prošlošću
(Vukovar, Dubrovnik...), ekstremnim socijalnim razlikama i nacionalnom i
kulturnom netrpeljivošću (slučaj ćirilica) polagati nade u skoru vlastitu
normalizaciju i „stajanje na vlastite noge“ i šta bi za normalizaciju Hrvatske
trebalo uraditi?
Jakić:
Može, ako bude dovoljno hrabrosti i političke volje kod onih koji donose
odluke. Kalkuliranjem i kompromiserstvom, ubiranjem jeftinih dnevno-političkih
poena, udvaranjem onima koji jesu i ostat će na drugoj strani, ništa se neće
postići. Upravo sve ono što se događa oko ćirilice u Vukovaru, a jasno je i
svakome slijepcu, da tu nije riječ o ćirilici, nego o rušenju sadašnje vlasti,
ono što se nedavno dogodilo u Vukovaru, kada je pred TV kamerama ponižen
kompletan državni vrh, ono što se sada događa s referendumom o ustavnoj
definiciji braka samo i isključivo kao zajednice muškarca i žene, ono što se
događa s referendumom o ćirilici, za koji se već prikupljaju potpisi, sve to
govori samo jedno: popuštate li, druga će strana svakim danom biti sve
agresivnija i drskija. Pokažete li da znate što hoćete, da imate viziju, plan i
program, da uspijevate postići i rezultate, da se nećete dati utjerati u mišju
rupu od dobro organiziranih političkih huligana, javnost će biti na vašoj
strani. Ovako, ljudi su dezorijentirani, ne znaju kome vjerovati, u koga
polagati nadu, a ekonomsko stanje svakim je danom sve teže. Dakle, još jednom:
sve što ste naveli u pitanju i što je točno, ne bi trebala biti prepreka da
Hrvatska stane na vlastite noge, ali... E, u tome „ali“ i jest problem.
Šta bi mediji trebali
da čine na tom putu i koliko (ne) čine?
Jakić:
Uz nekoliko iznimaka ne čine praktično ništa. Dapače: utrkom za senzacijama
bilo koje vrste nastavljaju harangu zaglupljivanja javnosti uz podupiranje
povijesnoga revizionizma i nekritičko ponavljanje svega što se netko sjeti
negativnoga, vrlo često i izmišljenoga, izreći na račun Jugoslavije i Hrvatske
u Jugoslaviji. Mediji bi trebali biti u funkciji objektivnog, cjelovitog i
pravodobnog informiranja javnosti o svim relevantnim zbivanjima u zemlji i
svijetu. To je, naime, pretpostavka demokracije i demokratskog odlučivanja. Znam,
naravno, da je to tek lijepi san, ili – ako hoćete – nostalgično prisjećanje na
moje novinarske dane u onome što se danas rado naziva mrakom, a kada je
ozbiljnost i etičnost novinarstva bila na neusporedivo višoj razini, nego što
je to danas. Činjenica da je tako gotovo posvuda u svijetu, nimalo me ne tješi.
To, što većina medija danas servira, to nije novinarstvo, to je lešinarstvo.
U knjizi često
spominjete „ustašonostalgiju“, ustašizaciju Hrvatske. Kako je moguće da je taj
fenomen bio toliko prihvaćen u Tuđmanovoj Hrvatskoj s obzirom na to da su
Hrvati bili dobro upućeni u to šta je bila NDH, kakva su zla činjena i koliki
dio Hrvatske je ustvari bio dat Talijanima?
Jakić:
Nisu tu Hrvati bitno različiti od mnogih drugih naroda. U vremenu nakon 1990.
nerijetko sam se susretao s „argumentom“ koji se svodio na tvrdnju: „Ja imam
ženu i dvoje djece.“ Drugim riječima – šutim, slušam, radim ono što se od mene
traži, gradim karijeru i uspinjem se prema gore, a svega toga neće biti, budem
li se sjećao kako je doista bilo i budem li to još i govorio. Naravno da je
golema većina ljudi u Hrvatskoj dobro znala osnovne činjenice o tzv. Nezavisnoj
Državi Hrvatskoj, o ustašama i njihovim zločinima (baš kao što su u Srbiji
znali sve o četnicima i njihovim zločinima). Ali, kada je došlo do toga da se
zbog očuvanja egzistencije i zbog napredovanja u karijeri, sve to trebalo
zaboraviti – zaboravilo se. I papagajski ponavljalo laži „novokomponirane
povijesti“. A sam Tuđman, da bi došao na vlast, prihvatio je financijsku
potporu pro-ustaške emigracije i kada je jednom ušao u tu zamku i ako je htio,
iz nje više nije mogao izaći.
Koliko danas možemo
govoriti o ustašiziranoj Hrvatskoj, s obzirom da nas svako malo uzdrmavaju
protesti protiv ćirilice, homofobija, ali i povici „Za dom spremni“ čini se,
dobrodošli među široke narodne mase?
Jakić:
Ono, što je Predsjednik Mesić pokušao i za što se činilo da će mu uspjeti, na
žalost nije uspjelo. Antifašizam je danas ponovo na udaru, ustaško znakovlje i
pozdravi toleriraju se na dnevnoj osnovi, uvjeravaju nas da je to navijački
„folklor“, čak i policija – ako je vjerovati jednoj komercijalnoj televiziji –
tvrdi kako se pozdrav „Za dom – spremni“ upotrebljavao još u vrijeme hrvatskih
plemića Zrinskih i Frankopana, što je notorna laž i glupost. Ne bih išao tako
daleko da kažem kako je današnja Hrvatska ustašizirana, ali ne bih bježao ni od
predviđanja da bi ona to sutra doista mogla postati, ne povuče li netko
kočnicu. A tu opet dolazimo do onoga „ali“.
U kojoj mjeri je tome
kriva nova vlast, nominalno lijeva?
Jakić:
Spomenuo sam „ali“, aludirajući time upravo na činjenicu da se sve to o čemu
ste govorili događa, ali nema nikoga tko bi se takvim trendovima suprotstavio
na pravi način. Dakle, aktualna je vlast kriva za grijeh nečinjenja i ona je
zaista u sve većoj mjeri samo nominalno lijeva. Hrvatska nema ljevice koja bi
nešto predstavljala na političkoj sceni. Tužno, ali istinito.
Recept
Tu ne možemo da se ne
dotaknemo i sudbine prvog izdanja Vaše knjige u Hrvatskoj. Knjiga argumentovano
govori protiv onoga što je pogubno za Hrvatsku, radi se o knjizi javne
ličnosti, a te su knjige po defaultu popularne, iz prve ruke govori o Titu,
Tuđmanu, Mesiću, a sva trojica Hrvate zanimaju, o antisemitizmu, što je također
popularna tema, o NDH... Hoću reći – knjiga ima sve tagove koji joj garantuju
popularnost i uticaj. Međutim, što se tiče njene zastupljenosti u hrvatskoj javnosti
ona je donekle prešućena. Možemo li to posmatrati kao hrvatsko izbjegavanje
suočavanja s prošlošću, ili pripisati nekoj greški marketinga u izdavaštvu?
Jakić:
Marketing je svoje odradio. Novi list
je objavio tri izdvojena dijela iz knjige, najavljujući njezinu promociju, dao
sam intervju jednom tiražnom dnevniku i malo manje tiražnom tjedniku, mediji su,
čak i televizije, kraćim informacijama popratili promociju, ali nakon toga
dolazi ovo o čemu vi govorite. Nakon toga dolazi šutnja. To je oprobani recept
koji se primjenjuje kada autora nečega što se „glavnima“ ne sviđa ne možete
difamirati, niti ono o čemu on piše možete opovrći. Onda se šuti. Istu je sudbinu,
uostalom, doživjela i knjiga prvog hrvatskog ministra unutarnjih poslova Josipa
Boljkovca „Istina mora izaći van“. A šutnja neminovno rezultira zaboravom. Tako
da danas mnogo ljudi i ne znaju da moja knjiga postoji. Čak je ni veliki broj
javnih knjižnica u Zagrebu nije otkupio, pravdajući to nedostatkom novca. I sve
je to, naravno, u funkciji izbjegavanja suočavanja ne s prošlošću, nego s
istinom o prošlosti.
Šta očekujete od
njenog drugog, dopunjenog bosanskog izdanja?
Jakić:
Isto što i od prvoga – da se čita, da dođe u ruke što većem broju ljudi, u
prvome redu mladih koji mnoge stvari – ne svojom krivnjom – ne znaju, ali i
starijih i starih koji znaju, ali od kojih su se neki pobojali da su možda i
pogrešno zapamtili. Moram spomenuti jednoga kolegu novinara, doduše nešto
mlađega od mene, koji mi je nakon izlaska iz štampe prvoga izdanja rekao: „Hvala
ti što si to napisao. Sada znam da sam normalan, da je još netko vidio i
doživio stvari na isti način kao i ja.“
Iz knjige je jasno
Vaše opredjeljenje kada je u pitanju Titova, odnosno jugoslovenska, ili
Tuđmanova Hrvatska. Ne isključujem da griješim, ali na strani ste ove prve kada
je u pitanju barem jedna stvar, a to je sloboda govora i medijski
profesionalizam. Pošto je knjiga većim svojim dijelom nastala prije ulaska
Hrvatske u EU ne mogu znati, a živo me zanima: Za šta biste „glasali“ - jugoslovenska
ili evropska Hrvatska?
Jakić:
Jugoslavenska Hrvatska, kako je vi nazivate, ne isključuje evropsku Hrvatsku.
Samo da Vas podsjetim: Jugoslavija je upravo u trenucima kada se počela
raspadati bila na pragu uspostavljanja užih veza s tadašnjom Evropskom zajednicom,
iz čega bi – da se nije dogodilo sve ono što se dogodilo – u vrlo kratkom roku
uslijedilo i članstvo u Evropi koja se ujedinjavala. Dakle, evropska
orijentacija bila je dio vanjske politike Jugoslavije, ma što da se danas o
tome govorilo. Hrvatska je kao dio Jugoslavije za veći dio svojih građana imala
nesumnjivo neke ne baš zanemarive prednosti, pogotovo u socijalnom području, u
odnosu na samostalnu Hrvatsku, ovakvu kakva jest. Nije, dakle, stvar u
samostalnoj Hrvatskoj, nego u tome kakva je ta samostalna Hrvatska. No, za mene, da se vratim na Vaše pitanje,
Hrvatska jest bila i morala bi ostati evropska. A kao članica Evropske unije, s
perspektivom da u to članstvo uđu i ostale zemlje regije, uključujući i BiH,
ona će u neku ruku biti i jugoslavenska, ne na način da će se opet stvarati
nešto što se srušilo u krvi i plamenu, nego kroz otvorene granice i bliske,
normalne odnose, kakve ćemo imati sa svim članicama EU. Na kraju krajeva:
Jugoslavija je u svojem izvornom konceptu bila neka vrsta preteče ujedinjene
Evrope, baš kao što je to u neku ruku bila i Austro-Ugarska monarhija. Stvar je
u tome da današnja Unija mora znati izbjeći pogreške zbog kojih su zbrisane s
lica Zemlje te njezine preteče. Zajednički život ili suživot, kako se to voli
reći, ravnopravnost, vladavina prava, tolerantnost, odustnost bilo kakve
diskriminacije, prihvaćanje različitosti – što u tome ima lošega i koji
normalan čovjek tome ne teži?
A na tim osnovama, po mojem dubokom uvjerenju, mora počivati i Hrvatska.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.