Jelena Bosančić, redateljica jubilarne Prodane nevjeste za nove generacije

1
Vesna Andree Zaimović

Stogodišnjicu postojanja, Narodno pozorište Sarajevo obilježava trima premijernim predstavama, od kojih svaka evocira početke rada tri programska sektora ove kuće. Kada je u pitanju Opera, u pripremi je 'Prodana nevjesta' češkog kompozitora Bedziha Smetane, koja je bila prva opera u domaćoj produkciji izvedena u Narodnom pozorištu Sarajevo, 1946. godine. 

Dinamične pripreme za ponovnu premijeru ove opere, koja nas očekuje u utorak 30. novembra, predvodi Jelena Bosančić, kazirmatična Splićanka u čijoj biografiji stoji da je redateljica, glumica, koreografkinja, kompozitorica, a radila je i kao intendantica Drame HNK Split. 

Foto: Dž. K. / Radiosarajevo.ba:  Jelena Bosančić na probi za Prodanu nevjestu

Vraća se Premijer liga BiH: Željezničar i Zrinjski favoriti na gostovanjima

Razgovor s Jelenom Bosančić, vedrom i energičnom sugovornicom, vodili smo nakon jedne od svakodnevnih proba za premijeru. S obzirom na to da je njen prvi umjetnički angažman u Sarajevu, zamolili smo je da na početku razgovora za Radiosarajevo.ba da mali uvid u svoj profesionalni opus: 

"Drago mi je što ću se sarajevskoj publici predstaviti baš na ovaj način, u jubilarnoj stotoj sezoni s operom 'Prodana nevjesta'. Ja sam jedna "multipraktik persona" (smijeh). Glumu sam završila a dodatno sam se školovala za režiju opere, muzikla i spektakla. Operna režija je moja prava ljubav i to je neki smjer kojim idem. Asistirala sam svim velikim redateljskim imenima na opernoj sceni u regiji, a ujedno sam i sama radila velike operne projekte. Dva puta sam radila otvaranje Splitskog ljeta - jednom sa Nabuccom pokojnog profesora Georgija Para čiju sam režiju nadogradila i to je bio svojevrsni hommage njemu, a drugi put ovog ljeta kada sam režirala Cavaleriu Rusticanu.   

Osim što sam bila ravnateljica Drame HNK, igrala sam dosta uloga kao glumica, redateljica. Imam svoju školu mjuzikla i napisala sam jedan, napisala sam dramu, sviram 3-4 instrumenta, plešem cijeli život i to se sve spaja u personi redatelju. ... Najzahtjevnije pitanje koje mi neko može postaviti je da sebe opišem", kaže Jelena Bosančić.  

Foto: Dž. K. / Radiosarajevo.ba:  Jelena Bosančić na probi za Prodanu nevjestu

Opera kao multinmadijalna forma upravo i nalaže multitalentirane osobe na mjestu redaelja. Zato smo redateljici postavili pitanje tumačenja opere u 21. stoljeću: 

"S operom se u zadnjih dvadeset godina dogodio veliki preokret. Maknuli smo se od tradicionalne forme gdje pjevač stane, pjeva. Pjevači danas brinu do svog fizičkog izgleda, a prilikom kastinga nije bitan samo glas nego da li i odgovara toj ulozi. U postavci opere mnogo se vodi računa u dramaturgiji glazbe. U svojoj estetici sam više sklona modernijem pristupu, mada obožavam glazbu i mislim da je ona najvažnija u operi. Obožavam pjevače i uvijek se trudim da se osjećaju sigurno, da se sve čuje, da dobro surađuju s dirigentom. Ali se trudim da ih odmaknem od one tradicionalne operne geste gdje klekneš, udariš se u prsi, raširiš ruke prema publici. Radimo nešto novo". 

Ipak mora se napomenuti da je Prodana nevjesta zabpravo vrlo tradicionalna opera, pripada nacionalnoj školi i bazirana je na češkoj muzičkoj tradiciji. Pitali smo redateljicu kako ona doživljava ovo opetno štivo.  

"To je jedna divna opera, kažem da je to češki "Ero s onog svijeta".  Kad bih je režirala u Češkoj, ne bih se usudila raditi ovakve promjene (smjeh). To je jedna vrlo vesela i zaigrana opera u kojoj je Smetana vrlo vješto ispratio libreto glazbom. Sve imate u tom libretu, čak i neke stvari koje su potpuno atipične za zaplete u operi, na primjer kad lik govori jedno, a glazba govori nešto sasvim drugo, a jedno se s drugim ljubi. I ono što nije tipično za komične opere je taj treći čin koji je ovdje jako raspisan, skoro kao predstava u predstavi. Sve u svemu, to je predivna glazba, do te mjere da se maestro Josip Šego nije odlučio na skokove već radimo integralnu operu, onako kako je napisana. Imamo sreću da ćemo libreto pratiti u prijevodu na domaće jezike, tako da će biti zadovoljstvo slušati pjevače bez čitanja prijevoda", kaže redateljica.

Foto: Dž. K. / Radiosarajevo.ba:  Jelena Bosančić na probi za Prodanu nevjestu

Sa ovom operom se vraćamo sedamdeset i pet godina u prošlost, kada je ona prvi put izvedena na istoj ovoj sceni Narodnog pozorišta Sarajevo. Pitamo redateljicu koliko joj znači ova povijesna činjenica? 

"Jako puno. Čim me direktor opere Dino Mustafić nazvao i predložio mi to, znala sam da je to za mene izazov. U jednom dijelu opere imat ćemo hommage tom folkloru i tradiciji, ali pružit ću i jedno novo čitanje. Shvaćam da je to pravac kojim želi ići Narodno pozorište Sarajevo i moj režijski koncept se uklapa u to. Ovo je jedno novo doba pozorišta koje treba da privuče i novu publiku. S osipanjem publike se susreću sve opere u svijetu i neizbježno je novim generacijama pružiti nova čitanja.

U predstavu sam ubacila i šestero glumaca, odabranih na audiciji, koji su donijeli bitno osvježenje u načinu igre i glume. Povukli su pjevače u taj stil komedije dell'arte koji želimo postići, imaju čak i govorne reakcije gdje to glazba dopušta. 

U predstavi nema baleta. Na mjestima gdje je predviđen ples htjela sam razigrati hor, čiji su članovi s veseljem to prihvatili. 

Oduševljena sam horom, ansamblom, kućom i cijelom atmosferom u pripremi ove predstave, svi su vedri, talentirani i jako raspoloženi za suradnju. 

Foto: Dž. K. / Radiosarajevo.ba:  Jelena Bosančić na probi za Prodanu nevjestu

   

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (1)

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak