Svjetski poznata bh. umjetnica Šejla Kamerić predstavlja izložbu: 'Prvorođena' stiže u Podgoricu
Da jedva čeka svoju samostalnu izložbu u Podgorici, svjetski poznata bosanskohercegovačka umjetnica Šejla Kamerić kazala je još u aprilu, tokom postavljanja svoje skulpture "Cease" u Veneciji, u centru trga Santo Stefano, uoči otvaranja Venecijanskog bijenala - 60. Međunarodne izložbe vizuelnih umjetnosti.
"Izložba se zove 'Firstborn', odnosno 'Prvorođena', a u okviru nje ću predstaviti i nekolika novih radova, odnosno nove produkcije, što jedva čekam", rekla je Kamerić prilikom susreta u Veneciji.
Samostalna izložba Šejle Kamerić biće otvorena u četvrtak, 12. septembra, u Podgorici, u Dvorcu Petrovića i Perjaničkom domu Muzeja savremene umjetnosti Crne Gore (MSUCG) u 20 sati, a bit će dostupna za javnost do 10. novembra.
Mještani zabrinuti: Stijena i kamenje se ponovo odronili na putu u BiH. Saobraćaj blokiran
"Vjerujem da izložba Šejle Kamerić u Crnoj Gori može biti inspirativna i da će podstaći na razmišljanje, budući da se radi o izložbi koja je koncipirana tako da, osim tema koje se odnose na pitanja identiteta i ženskosti, kojima se ona već godinama bavi u svojim radovima, referiše i na određene 'bolne teme' crnogorskog društva: poziciju žene u našoj sredini i na negativnu statistiku selektivnih abortusa.
Naime, naš kustosko-umjetnički rad na ovoj izložbi traje već tri godine, tokom kojih smo, od prvih inicijalnih razgovora o izložbi, do konačne postavke, prošle kroz različite vrste izazova, ali i snažnih, ne samo profesionalnih, već i ličnih povezivanja. Te veze temelje se dobrim dijelom na sličnostima naših podneblja, ali i na sasvim ličnim utiscima nastalim pod uticajem raznih društvenih, ekonomskihih i porodičnih okolnosti. U tom procesu višegodišnjeg osmišljavanja ove postavke, otvorile su se mnoge teme naših intimnih prostora i društvenih konteksta, a koje su se prirodno povezale sa Šejlinim radovima koji će se naći na izložbi pod nazivom Firstborn/Prvorođena", kazala je za Vijesti kustoskinja Milica (Radulović) Bezmarević.
Izložba je, dodaje ona, nastala sa fokusom na propitivanju identitetskih vrijednosti zasnovanih na ličnom iskustvu, kao i na društvenom obrascu koji podrazumijeva stereotipom definisane pojmove žene i ženskog, donoseći autorkine snažne umjetničke percepcije koje počivaju na izraženoj empatičnosti, kao ključnom mehanizmu komunikacije u njenom umjetničkom radu.
"Budući da je riječ o internacionalno priznatoj savremenoj umjetnici čiji radovi se nalaze u prestižnim međunarodnim umjetničkim zbirkama (njen ikonički rad 'Bosnian girl', koji se odnosi na genocid u Srebrenici, dio je umjetničke kolekcije britanske Tate Modern, a odnedavno se nalazi i u kolekciji MSUCG), uvjerena sam da njeno prvo predstavljanje u Crnoj Gori, u galerijama MSUCG, može otvoriti jedan širi prostor naših ličnih promišljanja, razumijevanja i preispitivanja o pitanjima feminizma i rodnih stereotipa", priča kustoskinja.
Kuriozitet je, ističe Bezmarevič, da će na izložbi biti predstavljeni radovi iz autorkinog najnovijeg ciklusa autoportreta "Mother is a bitch" (Majka je kučka), ogromne heklane mreže iz ciklusa "Hooked", ali i neki drugi, raniji radovi, a koji su u dijalogu sa samim konceptom izložbe.
"'My mother calls me SON, not SUN' (Majka me zove Sine, ne Sunce) svojim sadržajem referiše na pomenute teme, ukazujući na pitanja retrogradne percepcije rodnog nasljeđa, a koji će nakon izložbe ostati u našoj umjetničkoj kolekciji", dodaje kustoskinja.
"Izložbu takođe prati i monografija Šejle Kamerić 'Mother is a bitch', u čijem je publikovanju MSUCG bio jedan od partnera renomiranoj izdavačkoj njemačkoj kući 'Distanz'. Tokom trajanja izložbe imaćemo i promociju Šejline monografije, kao i artist talk sa umjetnicom - događaje koji, uz stručna kustoska vođenja, mogu biti jednako zanimljivi i inspirativni i stručnoj i široj publici", najavila je Bezmarević.
Ponovo na sceni: Fikret Libovac i njegova izložba 'Pred granapom'
Prepoznatljiv, angažovan, odvažan, snažan ali i intimistički umjetnički glas Šejle Kamerić odjekuje gdje god se njeni radovi nađu. Poznata je po svom multidisciplinarnom pristupu i različitim medijima koje koristi i kombinuje, uključujući film, fotografiju, objekte, crteže i instalacije. Kao glavni elementi i karakteristike njenih radova ističu se "dirljiva intimnost i društveni komentari". Kamerić referiše i jasno upućuje na otpor retrogradnim ideologija, podstiče borbu za ravnopravnost, podsjeća na važnost sjećanja, zagovara mir, a takav je bio i njen monumentalni rad "Cease" koji je tokom prvog mjeseca Bijenala u Veneciji poslao važnu političku i društvenu poruku.
"Da bismo mogli uopće kritički da posmatramo svijet oko nas, svako pojedinačno treba da se zaustavi i promisli. Simbolika mog rada, bijele zastave, posebno u izdanju kakvo je u skulpturi u javnom prostoru, nešto je što mislim da komunicira sa svima. Zastava je zaustavljena u pokretu, poderana i na pola koplja. Sve to ukazuje na to gdje se trenutno nalazimo kao društvo i upućuje koliko nam je potrebna pauza", rekla je Kamerić Vijestima ranije.
"Baveći se temama koje proizlaze iz nelinearnih istorijskih narativa, kao i lične prošlosti, Kamerić se fokusira na politike sjećanja, načine otpora u ljudskom životu i posljedične osobenosti ženske borbe. Posebno cijenjeni po društvenoj snazi koja proizilazi iz odvažne intimnosti, njeni radovi naglašavaju empatiju kao osnovni stvaralački mehanizam. Kamerić svojim djelom upozorava na prostore moći, stvarajući im snažne alternative", navodi se u najavi MSUCG povodom večerašnje izložbe.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.