Pravo ljudski predstavlja: Naše prošle revolucije, naše buduće borbe
Festival Pravo ljudski predstavlja drugi online festivalskog programa pod nazivom Naše prošle revolucije, naše buduće borbe koji će biti dostupan u zemljama bivše Jugoslavije od 9. do 13. decembra.
Program prikazuje filmove u kojima se revolucije promišljaju, propituju i tako zamišljaju druge mogućnosti. Filmske priče o građanskim pokretima i ustancima pričat će se kroz 8 filmova koji su obilježili neke od najvećih festivala krajem 2020. i početkom 2021., kao i manje poznate kinematografske dragulje.
Prva dva filma programa su sjajni kreativni dokumentarni eseji, inspirirani Jean Luc Godardovim La Chinoise. Za početak redatelj Vincent Meessen donosi nam Samo pokret, priču o Omaru Blondinu Diopu koji se povezuje s nekažnjenim državnim zločinom u Senegalu. S druge strane, Omar je u Francuskoj, ušao u povijest kao marksistički aktivist u La Chinoiseu . Danas ga se u Dakaru sjećaju njegova braća i prijatelji dok se domaća omladina igra sudbinom pod nesavršenom sadašnjošću Kine i Afrike.
Semir Halilović podnio ostavku na poziciju ambasadora BiH u Kataru: Poslao pismo Denisu Bećirović
Efrajim Asili u svojoj oblikovanoj drami Naslijeđe prikazuje likove koji pokušavaju raditi na političkom konsenzusu - dijelom temeljeno na Asilinom vlastitom iskustvu u tamnoputoj liberacionističkoj skupini - rad se prepliće s dokumentarnim sjećanjem na oslobodilačku grupu MOVE iz Philadelphije, žrtvu zloglasnog policijskog bombaškog napada 1985.
Još jedan film iz programa koji prati sličan ton, pristup i cjelokupni osjećaj je Povratak u Reims (Fragmenti) Jean-Gabriela Périota . Kroz tekst Didiera Eribona u interpretaciji Adèle Haenel , film priča intimnu i političku priču o francuskoj radničkoj klasi od početka 1950-ih do danas koristeći snimke više od 50 filmova nastalih u Francuskoj u to vrijeme.
Bicentenario, film za koji režiju potpisuje Pablo Alvarez Mesa te film Čvrsta barikada na prijelazu Hamdalaye Thomasa Bauera promišljaju na dalekosežne posljedice revolucije. Redatelj Alvarez Mesa u svom se filmu fokusira na 200. godišnjicu oslobodilačkog putovanja Simona Bolivara preko Kolumbije, i naslijeđa koje se održava na životu kroz širok raspon namjernih i nenamjernih rituala sjećanja. Thomas Bauer prati posljedice predsjedničkih izbora u Conakryju u Gvineji 2009. i 2010. iz perspektive 2018. godine, kada je upoznao skupinu mladih tužitelja. Redatelj i tužitelji tako postavljaju probe za hipotetsko suđenje.
Posljednja tri filma programa pokušavaju rekonstruirati kroniku prošlih vremena rekonstruirajući njezinu melodiju. Prošle budućnosti Johannesa Gierlingera je politička i poetska refleksija o prirodi i učincima revolucija. Uzorno polazište za ovaj esejistički film je Martovska revolucija 1848. u Beču. Što ostaje od revolucije? Kada se smatra neuspjelom te kada i kako se očituju njena postignuća? Revolucija, recimo u režiji Nicolasa Klotza i Elisabeth Perceval dokumentarac je čija je zajednička nit potraga za ljudima kroz epohe i kontinente i čija je pokretačka snaga ples kao umijeće rata i iscjeljivanja za odbijanje i organiziranje otpora tijela i duša. Posljednji film selekcije, Hronike tog vremena redateljskog dua Marie Iorio i Raphaëla Cuoma slijedi pretragu za melodijom koju je prijatelj podijelio sa autorima prije 15 godina, dok su skupa putovali između sjeverne Afrike i Sicilije. Kao sezonski radnik iz Tunisa, koji je živio na Lampeduzi, Abdelhamid je postao svjedokom transformacije jednog graničnog režima u novi, koji proces ograničavanja smješta u južnu Evropu.
“Kada je forma odabrana, ona se može promijeniti, a to možemo nazvati revolucijom”. Filmovi u ovom programu istražuju nove revolucionarne forme koje prepoznaju, ali također propituju i iznova osmišljavaju prethodne. Sada kada herojski popravak više nije uvjerljiv, čemu možemo težiti? Koji su politički horizonti mogući kada su institucije moći izgubile legitimitet, a kapitalizam je komodificirao čak i apokalipsu? Kroz ove filmove se naslanjamo na druga moguća društvena tijela, pa “nemojte se ozlijediti, još smo tu”, “oni kažu kriza, mi kažemo revolucija”. - navodi Adrianna Quena programska selektorica festivala.
Za sve informacije o dostupnosti filmova, kao i svim ostalim festivalskim aktivnostima, pratite web stranicu pravoljudski.org, društvene mreže i hashtagove #plj16 i #pravoljudski16.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.