Haris Pašović: Marlene Dietrich nas uči da život nije crno-bijel

0
V.A.Z.

Marlene Dietrich jedna je od najvećih ikona iz vremena Drugog svjetskog rata, Njemica koja je prkosila društvenim normama i odvažno odbacila nacizam riskirajući vlastitu sigurnost i ugled.

Inspirisan njenom historijskom ulogom i karizmom koja traje i danas, bh. redatelj Haris Pašović kreirao je i na scenu postavio novu teatarsku predstavu, s naslovom "Marlene Dietrich - pet tačaka optužnice".  Nakon praizvedbe na festivalu Mitelfest u Udinama u Italiji, ovom predstavom otvorit će se nova teatarska sezona Narodnog pozorišta Sarajevo, koje je i koproducent u projektu.   

Tim povodom, redatelj i autor predstave Haris Pašović govori za Radiosarajevo.ba. Na početku podsjećanje na Italiju i ono što se publici na praizvedbi predstave najviše svidjelo:  

Pacijent pao s drugog sprata bolnice u Zenici: Zadobio teške povrede

"Vrlo je lijepo bilo u Italiji. Ranije sam bio direktor festivala Mittelfest, tako da me poznaju i publika i mediji koji su do sada pratili što sam radio. Imali smo veliku najavu u listu Corriere della Sera kao i veliki interes na samom festivalu. Ono što je meni bilo posebno značajno - publika je s velikim zanimanjem pratila predstavu iako je većina teksta na bosanskom jeziku.

To je, jednim dijelom, i zbog glavne glumice Mirjane Karanović koja igra veliku zvijezdu dvadesetog stoljeća Marlene Dietrich. Mirjana ne samo da je velika evropska glumica, već u svom pristupu ima moć fizičke transformacije. Ovdje je vizuelno potpuno neočekivana, mnogi ljudi je nisu ni prepoznali iako je ona poznata u Italiji. 

Pored nje, tu su i fantastični Mona Muratović, Enes Salkobvić i Elmir Krivalić", kaže autor Haris Pašović. 

Kao autor, predstavu je koncipirao na imaginarnom suđenju na kojem je Marlena Ditrich optužena po pet tačaka optužnice. O kakvoj se optužnici radi i šta je to javnost toga vremena zamjerala velikoj Marleni? Neške od tih 'bolnih tačaka' aktuelne su još uvijek. 

Foto: Velija Hasanbegović, NPS : Marlene Dietrich

"Marlene Dietrich bila je velika umjetnica, ali kao žena se suočavala sa svim onim problemima sa kojima se suočavala svaka žena, u prošlosti ali i danas. Pošto je imala jedan kosmopolitski pogled na sviet, jedan dio javnosti ju je optuživao da nije dovoljno patriota. Druga tačka je da je ostavila muža i dijete u Njemačkoj i otišla u Hollywood da gradi karijeru. Iako je ona dogovorila s mužem da napravi tako, i dalje je nailazila na osudu da je pretpostavila svoju karijeru privatnom životu a prije svega djetetu. 

Treća tačka je da je imala previše ljubavnika i ljubavnica. Ona je imala nekonvencionalan ljubavni život. Iako je živjela sretnom braku prekpedeset godina, do smrti njenog mua, imali su dogovor da mogu imati i druge veze s ljudima koje sretnu. Dovodili su je u vezu s mnogim poznatim ličnostima tog vremena od čega je nešto bilo istina a nešto ne. Ali i to je bio povod za osudu jednog dijela 'moralističke' javnosti.

Četvrta tačka optužnice je najdramatičnija jer Marlene Dietrich je napustila Njemačku pred samu pojavu fašizma. Ona je otišla snimati filmove u Hollywood, ali kada je Hitler došao na vlast zvao ju je da se vrati u Njemačku, jer je bila najveća zvijezda toga vremena i obećao da će imati štagod poželi. Nijemcima je bilo jako stalo da se vrati. Ona to nije htjela. Umjesto toga uzela je američko državljanstvo i priključila se američkoj armiji koja će se poslije iskrcati u Evropu. To je tokom cijelog njenog života ostalo velika kontroverza jer i nakon rata je u Njemačkoj bilo ljudi koji su joj to zamijerali. 

Peta tačka optužnice je to što se ona nije nikada pokajala za sve što je uradila u ževotu. Zapravo, čitava priča o Marlene Dietrich je da je ona živjela vrlo konsistentno, pošteno i ono što se meni možda najviše sviđa, a što se objašnjava u predstavi - da život nije crno-bijel. Da uvijek postoje složeni razlozi kad je u pitanju bilo koja ljudska odluka, pogotovo kada se radi o privatnom životu", pojašnjava redatelj i autor Haris Pašović. 

Foto: Velija Hasanbegović, NPS : Marlene Dietrich

Govoreći o pravu izbora, Pašović ističe da je ljudska sloboda najdragocjenije što imamo. Upravo zato, ovaj redatelj neumoran je zagovornik ljudskih prava i sloboda, a njegov aktivizam prevazilazi granice teatra:  

"Umjetnici su javne ličnosti i naš posao je da dajemo glas onima koji taj glas nemaju u javnosti. Dužni smo da govorimo u ime drugih ljudi i da budemo i hrabri i pravedni u našoj analizi stvarnosti. Prije svega, to treba da radimo kroz svoja djela, ali kad je situacija tako uzburkana, kao kod nas, čovjek ponekad treba nešto da kaže i izvan svog posla. Ne mislim da to što govorimo može da bude od presudne važnosti, ali možda nekada može da doprinese diskusiji ili nekim dilemama.

Naša pojava u javnosti je važnija od puke promocije našeg posla, mi kao umjetnici imamo mnogo veću ulogu od toga. O tome govori Marlene Dietrich, a u svom životu i svojom karijerom potvrđuje i Mirjana Karanović koja je mnogo puta bila meta raznih napada zbog toga što je javno iznosila svoje mišljenje, branila žrtve i branila pravdu čak i onda kad je to bilo veoma opasno", zaključuje redatelj Haris Pašović koji je godinama već poznat i po svojim veoma hrabrim aktivističkim notama na Facebook profilu. 

Foto: Arhiv: Haris Pašović

Među mnogim predstavama koje je postavljao širom Evrope, do sada je Narodnom pozorištu Sarajevo postavio tri predstave. Trenutno boravi u Poljskoj, gdje postavlja komediju o Evropi i evropskom teatru pod nazivom "The Best European Show" . 

Predstava Marlene Ditrich premijerno će se izvesti na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo u srijedu 6. septembra 2023, dok je prva repriza planirana za 7. septembar. 

Foto: Velija Hasanbegović, NPS : Marlene Dietrich

Iz Pozorišnog lista: GLUMICA I MIT

Marlene Dietrich je bila više od filmske zvijezde - bila je mit. Jedna veoma neobična žena, veoma posebna, koja je u svom životu uvijek pravila nekonvencionalne izbore, često rizikujući reakciju svoje okoline - bilo privatne, profesionalne ili reakciju u svojoj domovini. Ja sam napisao dramu o jednom imaginarnom suđenju Marleni Dietrich, u kojem je otpužena zbog svog životnog stila; svojih neortodoksnih stavova o braku i porodici; svoje nezavisne prirode; svog erotizmu i svog učešću u američkoj vojsci tokom drugog svjetskog rata. U drami, troje mladih tužilaca, jedna žena i dva muškarca, optužuju Marlenu da nije bila dovoljno patriota, da nije bila dobra majka, da je imala izvanbračne veze, i da je izdala svoju zemlju. To su ozbiljne optužbe i oni navode primjere iz njenog života koji potkrepljuju, po njihovom mišljenju, tu optužnicu. Marlene Diterich odgovara i iz njenih odgovora vidimo koliko je život složen i koliko je pogrešno mjeriti ljude sterotipima i redukovati ih površnim procjenama. Vidimo jedan kompleksan život i jednu pametnu ženu čiji se moral ne mjeri brojem ljubavnika, nego njenim ljudskim postupcima i njenom ljudskom supstancom.

Marlena je bila pravedna žena; nije trpjela glupost; bila je romantična i veliki, veliki borac za mir. Živjela je dugo, do svoje 91. godine. Često je zvala svjetske političare telefonom i razgovarala s njima. Mislim da je pokušavala da utiče na njihove politike, bila je jako sretna kad joj je francuski predsjednik Fransoa Miteran najavio da će pasti Berlinski zid. Mislim da bi i danas koristila svoju slavu i utjecaj da doprinese miru i pravdi. Ona je bila prva osoba koja je javno progovorila njemački u Izraelu, jer to je bilo zabranjeno. Ali izraelska publika ju je toliko voljela da su gledaoci tražili tokom koncerta da pjeva na njemačkom čuvenu pjesmu „Lili Marlen.“ A ona je bila pripremila i jednu pjesmu na hebrejskom.

Sa Mirjanom Karanović radim već 35 godina. Radili smo zajedno „Dozivanje ptica“ u Jugoslovenskom dramskom pozorištu; „Ružu vjetrova“ u Narodnom pozorištu u Subotici; „Hamleta“ u East West Centru Sarajevo U mom „Mefistu“ u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, Mirjana je igrala maestralno i zastrašujuće Adolfa Hitlera. Kad je u pitanju Marlena, bilo je jasno da tu ulogu mora igrati ne samo izvanredna glumica, nego i diva. Mirjana Karanović je glumica evropskog formata (nominacija za Evropske filmske akademije za Najbolju evropsku glumicu); jedna od najboljih filmskih i pozorišnih glumica na jugoslovenskom prostoru; i istinska filmska diva. Zbog svojih političkih stavova i odbrane ljudskih prava bila je često meta napada. Mirjana također fantastično pjeva, što je neophodno za ulogu u predstavi „Marlena Dietrich – Pet tačaka optužnice“ i ima taj mistični oreol na sceni kao što je imala Marlena. Postigli smo i veliku fizičku sličnost, tako da će to biti zanimljivo za publiku. U predstavi još igraju izvanredni Mona Murtović, Enes Salković i Elmir Krivalić.

Predstava „Marlene Dietrich – Pet tačaka optužnice“ je imala međunarodnu premijeru ovog ljeta na italijanskom festivalu Mittelfest. Sada smo u Narodnom pozorištu u Sarajevu, gdje smo i stvarali ovu predstavu..

Umjetnost ne može biti udobna i sigurna. Ako si umjetnik, moraš da se izložiš, moraš da ideš dalje od drugih ljudi. Marlene Dietrich je bila takva umjetnica (Haris Pašović). 

Foto: Velija Hasanbegović, NPS : Marlene Dietrich

 

AUTORSKI TIM

AUTOR: HARIS PAŠOVIĆ
REDITELJ: HARIS PAŠOVIĆ
SCENOGRAFKINJE: LADA MAGLAJLIĆ I VEDAD ORAHOVAC
KOSTIMOGRAFKINJE: VANJA CIRAJ DŽUDŽA I IRMA SAJE
KOMPOZITOR: DINO ŠUKALO I STUDIO “MODRA RIJEKA”
DIZAJN SVJETLA: BRANISLAV MILINKOVIĆ
VIDEO ART: DINO HUJIĆ
DIREKTOR FOTOGRAFIJE: ALEN ALILOVIĆ
ASISTENT REDITELJA: AMAR KOMIĆ
FOTOGRAFIJA: VELIJA HASANBEGOVIĆ
GRAFIČKI DIZAJN: BERNARD PAVLINOVIĆ
VIDEO PRODUKCIJA: SOURCE PRODUCTION
MASKA: DANIEL PREMEC
IZRADA PERIKE: JASMINA BANOVIĆ
INSPICIJENT: MUSTAFA ZRNIĆ
SUFLERKA: ESMERALDA ABDIJEVIĆ
LICA / CAST

IGRAJU: MIRJANA KARANOVIĆ, MONA MURATOVIĆ, ELMIR KRIVALIĆ, ENES SALKOVIĆ
KOPRODUKCIJA: NARODNO POZORIŠTE SARAJEVO I MITTELFEST CIVIDALE U SARADNJI SA BNP ZENICA

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak