Haris Pašović: Marlene Dietrich nas uči da život nije crno-bijel
Marlene Dietrich jedna je od najvećih ikona iz vremena Drugog svjetskog rata, Njemica koja je prkosila društvenim normama i odvažno odbacila nacizam riskirajući vlastitu sigurnost i ugled.
Inspirisan njenom historijskom ulogom i karizmom koja traje i danas, bh. redatelj Haris Pašović kreirao je i na scenu postavio novu teatarsku predstavu, s naslovom "Marlene Dietrich - pet tačaka optužnice". Nakon praizvedbe na festivalu Mitelfest u Udinama u Italiji, ovom predstavom otvorit će se nova teatarska sezona Narodnog pozorišta Sarajevo, koje je i koproducent u projektu.
Tim povodom, redatelj i autor predstave Haris Pašović govori za Radiosarajevo.ba. Na početku podsjećanje na Italiju i ono što se publici na praizvedbi predstave najviše svidjelo:
Pacijent pao s drugog sprata bolnice u Zenici: Zadobio teške povrede
"Vrlo je lijepo bilo u Italiji. Ranije sam bio direktor festivala Mittelfest, tako da me poznaju i publika i mediji koji su do sada pratili što sam radio. Imali smo veliku najavu u listu Corriere della Sera kao i veliki interes na samom festivalu. Ono što je meni bilo posebno značajno - publika je s velikim zanimanjem pratila predstavu iako je većina teksta na bosanskom jeziku.
To je, jednim dijelom, i zbog glavne glumice Mirjane Karanović koja igra veliku zvijezdu dvadesetog stoljeća Marlene Dietrich. Mirjana ne samo da je velika evropska glumica, već u svom pristupu ima moć fizičke transformacije. Ovdje je vizuelno potpuno neočekivana, mnogi ljudi je nisu ni prepoznali iako je ona poznata u Italiji.
Pored nje, tu su i fantastični Mona Muratović, Enes Salkobvić i Elmir Krivalić", kaže autor Haris Pašović.
Kao autor, predstavu je koncipirao na imaginarnom suđenju na kojem je Marlena Ditrich optužena po pet tačaka optužnice. O kakvoj se optužnici radi i šta je to javnost toga vremena zamjerala velikoj Marleni? Neške od tih 'bolnih tačaka' aktuelne su još uvijek.
"Marlene Dietrich bila je velika umjetnica, ali kao žena se suočavala sa svim onim problemima sa kojima se suočavala svaka žena, u prošlosti ali i danas. Pošto je imala jedan kosmopolitski pogled na sviet, jedan dio javnosti ju je optuživao da nije dovoljno patriota. Druga tačka je da je ostavila muža i dijete u Njemačkoj i otišla u Hollywood da gradi karijeru. Iako je ona dogovorila s mužem da napravi tako, i dalje je nailazila na osudu da je pretpostavila svoju karijeru privatnom životu a prije svega djetetu.
Treća tačka je da je imala previše ljubavnika i ljubavnica. Ona je imala nekonvencionalan ljubavni život. Iako je živjela sretnom braku prekpedeset godina, do smrti njenog mua, imali su dogovor da mogu imati i druge veze s ljudima koje sretnu. Dovodili su je u vezu s mnogim poznatim ličnostima tog vremena od čega je nešto bilo istina a nešto ne. Ali i to je bio povod za osudu jednog dijela 'moralističke' javnosti.
Četvrta tačka optužnice je najdramatičnija jer Marlene Dietrich je napustila Njemačku pred samu pojavu fašizma. Ona je otišla snimati filmove u Hollywood, ali kada je Hitler došao na vlast zvao ju je da se vrati u Njemačku, jer je bila najveća zvijezda toga vremena i obećao da će imati štagod poželi. Nijemcima je bilo jako stalo da se vrati. Ona to nije htjela. Umjesto toga uzela je američko državljanstvo i priključila se američkoj armiji koja će se poslije iskrcati u Evropu. To je tokom cijelog njenog života ostalo velika kontroverza jer i nakon rata je u Njemačkoj bilo ljudi koji su joj to zamijerali.
Peta tačka optužnice je to što se ona nije nikada pokajala za sve što je uradila u ževotu. Zapravo, čitava priča o Marlene Dietrich je da je ona živjela vrlo konsistentno, pošteno i ono što se meni možda najviše sviđa, a što se objašnjava u predstavi - da život nije crno-bijel. Da uvijek postoje složeni razlozi kad je u pitanju bilo koja ljudska odluka, pogotovo kada se radi o privatnom životu", pojašnjava redatelj i autor Haris Pašović.
Govoreći o pravu izbora, Pašović ističe da je ljudska sloboda najdragocjenije što imamo. Upravo zato, ovaj redatelj neumoran je zagovornik ljudskih prava i sloboda, a njegov aktivizam prevazilazi granice teatra:
"Umjetnici su javne ličnosti i naš posao je da dajemo glas onima koji taj glas nemaju u javnosti. Dužni smo da govorimo u ime drugih ljudi i da budemo i hrabri i pravedni u našoj analizi stvarnosti. Prije svega, to treba da radimo kroz svoja djela, ali kad je situacija tako uzburkana, kao kod nas, čovjek ponekad treba nešto da kaže i izvan svog posla. Ne mislim da to što govorimo može da bude od presudne važnosti, ali možda nekada može da doprinese diskusiji ili nekim dilemama.
Naša pojava u javnosti je važnija od puke promocije našeg posla, mi kao umjetnici imamo mnogo veću ulogu od toga. O tome govori Marlene Dietrich, a u svom životu i svojom karijerom potvrđuje i Mirjana Karanović koja je mnogo puta bila meta raznih napada zbog toga što je javno iznosila svoje mišljenje, branila žrtve i branila pravdu čak i onda kad je to bilo veoma opasno", zaključuje redatelj Haris Pašović koji je godinama već poznat i po svojim veoma hrabrim aktivističkim notama na Facebook profilu.
Među mnogim predstavama koje je postavljao širom Evrope, do sada je Narodnom pozorištu Sarajevo postavio tri predstave. Trenutno boravi u Poljskoj, gdje postavlja komediju o Evropi i evropskom teatru pod nazivom "The Best European Show" .
Predstava Marlene Ditrich premijerno će se izvesti na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo u srijedu 6. septembra 2023, dok je prva repriza planirana za 7. septembar.
Iz Pozorišnog lista: GLUMICA I MIT
Marlene Dietrich je bila više od filmske zvijezde - bila je mit. Jedna veoma neobična žena, veoma posebna, koja je u svom životu uvijek pravila nekonvencionalne izbore, često rizikujući reakciju svoje okoline - bilo privatne, profesionalne ili reakciju u svojoj domovini. Ja sam napisao dramu o jednom imaginarnom suđenju Marleni Dietrich, u kojem je otpužena zbog svog životnog stila; svojih neortodoksnih stavova o braku i porodici; svoje nezavisne prirode; svog erotizmu i svog učešću u američkoj vojsci tokom drugog svjetskog rata. U drami, troje mladih tužilaca, jedna žena i dva muškarca, optužuju Marlenu da nije bila dovoljno patriota, da nije bila dobra majka, da je imala izvanbračne veze, i da je izdala svoju zemlju. To su ozbiljne optužbe i oni navode primjere iz njenog života koji potkrepljuju, po njihovom mišljenju, tu optužnicu. Marlene Diterich odgovara i iz njenih odgovora vidimo koliko je život složen i koliko je pogrešno mjeriti ljude sterotipima i redukovati ih površnim procjenama. Vidimo jedan kompleksan život i jednu pametnu ženu čiji se moral ne mjeri brojem ljubavnika, nego njenim ljudskim postupcima i njenom ljudskom supstancom.
Marlena je bila pravedna žena; nije trpjela glupost; bila je romantična i veliki, veliki borac za mir. Živjela je dugo, do svoje 91. godine. Često je zvala svjetske političare telefonom i razgovarala s njima. Mislim da je pokušavala da utiče na njihove politike, bila je jako sretna kad joj je francuski predsjednik Fransoa Miteran najavio da će pasti Berlinski zid. Mislim da bi i danas koristila svoju slavu i utjecaj da doprinese miru i pravdi. Ona je bila prva osoba koja je javno progovorila njemački u Izraelu, jer to je bilo zabranjeno. Ali izraelska publika ju je toliko voljela da su gledaoci tražili tokom koncerta da pjeva na njemačkom čuvenu pjesmu „Lili Marlen.“ A ona je bila pripremila i jednu pjesmu na hebrejskom.
Sa Mirjanom Karanović radim već 35 godina. Radili smo zajedno „Dozivanje ptica“ u Jugoslovenskom dramskom pozorištu; „Ružu vjetrova“ u Narodnom pozorištu u Subotici; „Hamleta“ u East West Centru Sarajevo U mom „Mefistu“ u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, Mirjana je igrala maestralno i zastrašujuće Adolfa Hitlera. Kad je u pitanju Marlena, bilo je jasno da tu ulogu mora igrati ne samo izvanredna glumica, nego i diva. Mirjana Karanović je glumica evropskog formata (nominacija za Evropske filmske akademije za Najbolju evropsku glumicu); jedna od najboljih filmskih i pozorišnih glumica na jugoslovenskom prostoru; i istinska filmska diva. Zbog svojih političkih stavova i odbrane ljudskih prava bila je često meta napada. Mirjana također fantastično pjeva, što je neophodno za ulogu u predstavi „Marlena Dietrich – Pet tačaka optužnice“ i ima taj mistični oreol na sceni kao što je imala Marlena. Postigli smo i veliku fizičku sličnost, tako da će to biti zanimljivo za publiku. U predstavi još igraju izvanredni Mona Murtović, Enes Salković i Elmir Krivalić.
Predstava „Marlene Dietrich – Pet tačaka optužnice“ je imala međunarodnu premijeru ovog ljeta na italijanskom festivalu Mittelfest. Sada smo u Narodnom pozorištu u Sarajevu, gdje smo i stvarali ovu predstavu..
Umjetnost ne može biti udobna i sigurna. Ako si umjetnik, moraš da se izložiš, moraš da ideš dalje od drugih ljudi. Marlene Dietrich je bila takva umjetnica (Haris Pašović).
AUTORSKI TIM
AUTOR: HARIS PAŠOVIĆ
REDITELJ: HARIS PAŠOVIĆ
SCENOGRAFKINJE: LADA MAGLAJLIĆ I VEDAD ORAHOVAC
KOSTIMOGRAFKINJE: VANJA CIRAJ DŽUDŽA I IRMA SAJE
KOMPOZITOR: DINO ŠUKALO I STUDIO “MODRA RIJEKA”
DIZAJN SVJETLA: BRANISLAV MILINKOVIĆ
VIDEO ART: DINO HUJIĆ
DIREKTOR FOTOGRAFIJE: ALEN ALILOVIĆ
ASISTENT REDITELJA: AMAR KOMIĆ
FOTOGRAFIJA: VELIJA HASANBEGOVIĆ
GRAFIČKI DIZAJN: BERNARD PAVLINOVIĆ
VIDEO PRODUKCIJA: SOURCE PRODUCTION
MASKA: DANIEL PREMEC
IZRADA PERIKE: JASMINA BANOVIĆ
INSPICIJENT: MUSTAFA ZRNIĆ
SUFLERKA: ESMERALDA ABDIJEVIĆ
LICA / CAST
IGRAJU: MIRJANA KARANOVIĆ, MONA MURATOVIĆ, ELMIR KRIVALIĆ, ENES SALKOVIĆ
KOPRODUKCIJA: NARODNO POZORIŠTE SARAJEVO I MITTELFEST CIVIDALE U SARADNJI SA BNP ZENICA
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.