Bajramski ručak
Bajrami su praznici mira, a bajramski ručak služi za proslavu praznika i pomirenje zavađenih.
Na bajramskom ručku, česti gosti su i pripadnici drugih vjerskih
zajednica jer se na taj način generacijama širio duh tolerancije.
Bajramska sofra mora biti specijalna
Domaćini za bajramski ručak postavljaju sto koristeći najbolji
stolnjak, tanjire i pribor za jelo koje imaju u kući. Ručak je izuzetno
obilan, a negdje je u tradiciji da mora sadržavati i omiljeno jelo
svakog člana porodice.
U turskom jeziku, riječ sofra se koristi sa značenjem trpeze,
stola za ručak (ručavanje) a u bosanskom jeziku često ima prošireno
značenje te se odnosi i na samo jelo pripremljeno i postavljeno na sto.
Bajramski ručak u BiH najčešće počinje supom ili čorbom, nakon čega
obično slijedi varivo (sarma, bosanski lonac i slično), zatim pite, pa
pečeno meso sa povrćem te desert na kraju.
Bosanska kuhinja mnogo toga duguje svojoj otomanskoj prošlosti, tako su
jela na bajramskoj trpezi najčešće specijaliteti sa turskim uticajem.
Domaćica kuće obično za glavno jelo napravi begovu čorbu, bosanski lonac
(bosanski paprikaš od povrća i mesa, tradicionalno kuhan u zemljanoj
posudi), hadžijski ćevap (teleći paprikaš), musaku (od faširanog mesa i
krompira), različite dolme (punjeni crni luk i paprika) i sarmu (uvijeni
listovi kiselog kupusa punjeni mesom i rižom). Na stolu su nezaobilazne
i različite pite.
Desert je veoma bitan faktor bajramske trpeze – najčešće je težak,
porijeklom turski i preliven agdom. Za pripremu bajramskog deserta
generalno je potrebno prilično kulinarsko iskustvo, a najčešće su to
baklava, ružice, tufahije i halva.
Za Bajram se spremaju tzv. zijafeti (meniji) i naslovljeni su po imenima
gradova (npr. Gradačački, Mostarski itd.). Ukoliko ste, na primjer,
pozvani na sarajevski zijafet, budite sigurni da će vam se na stolu
pojaviti specijaliteti kao što su čimbur, čorba, ćevap, bamija, sarma,
pilav, burek, zeljanica, baklava, almasije, paluza i kadaif.
Prema zapisima putopisaca koji su kroz historiju prolazili našim
prostorima, zijafeti su se obično sastojali od 12 do 24 jela (jemeka), a
Fejzi-beg Kulenović bilježi 1899. godine da “pri svakoj svečanoj večeri
ili ručku treba da bude 15 – 30 različitih jela”.
U ta stara vremena, sarajevski, tuzlanski, banjalučki, mostarski i
travnički restorani (musafirhane) obično su nudili svojim gostima
dvadesetak različitih slatkih i slanih jela.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.