Znate li zašto putnici u avion ulaze ulaze sa lijeve strane? Razlog će vas iznenaditi
Nakon nekoliko putovanja u inozemstvo, prolazak kroz zračnu luku postaje nam sasvim prirodno: automatski skinete remen kod osiguranja, stavite tekućinu u prozirnu plastičnu vrećicu i dođete dovoljno rano da sve stignete obaviti prije leta.
Budući da ste zaokupljeni stizanjem od terminala do dodijeljenog sjedala prije polijetanja, možda niste primijetili jednu specifičnu stvar koja je svaki put ista.
Kada se ukrcavate u avion, uvijek ćete ući sa lijeve strane aviona, bez obzira na prijevoznika, idete li stepenicama ili jet mostom, jeste li u ekonomskoj, poslovnoj ili prvoj klasi.
Požar u Sarajevu: Vatrogasci na terenu
Postoji i zanimljiv razlog za to. Komercijalni avioni u početku su se gradili s putničkim vratima na lijevoj strani zbog historijske tradicije, prije nego što je to postalo pitanje učinkovitosti.
Michael Oakley, glavni urednik časopisa The Aviation Historian, objasnio je: "Veliki dio vazduhoplovne terminologije potječe iz pomorske nauke (kormilo, kokpit, kabina, pregrada, čvorovi itd.), a slično tome, vazduhoplovni načini obavljanja stvari duguju puno jedrenju.
Baš kao što čamci i brodovi imaju lijevu stranu, stranu plovila koja je obično uz pristanište kada je u luci tako su i avioni isti. Zbog toga su ljudi odlučili nastaviti s ukrcajem na lijevoj strani."
Nastavnicu iznenadila mama jednog učenika: Tražila je da promijeni ocjene njenom djetetu
Budući da je kormilarsko veslo bilo smješteno na desnoj strani broda, bilo je standardno da se ljudi ukrcaju, a teret utovari na suprotnoj strani.
Iako se to uglavnom odnosilo na avione, rani zrakoplovi United Airlinesa iz 1930-ih i 1940-ih imali su vrata s desne strane. Međutim, kako je industrija rasla i zračne luke postajale sve prometnije, stvari su se pojednostavnile i vrata s lijeve strane postala su norma.
Standardizacija je također bila važna zbog pojave terminala u obliku zvijezde ili prsta pristaništa (gdje se putnici okupljaju u središnjem području i izlaze na krakove zvijezde) u zračnim lukama iz 1950-ih i Jetwaya (natkrivenih hodnika ili mostova koji vode prema zrakoplovima s glavnog terminala) iz 1960-ih.
Anketa zapalila društvene mreže: Žene rekle da bi radije bile u šumi sa medvjedom nego muškarcem
"Budući da pilot sjedi s lijeve strane, zračne luke počele su se graditi s vratima na lijevoj strani kako bi pilot mogao bolje procijeniti udaljenosti dok vozi do vrata", rekao je Matthew Burchette, viši kustos u Muzeju leta u Washingtonu. "Čim su razvijene složeniji aerodromi, s putnicima koji su koristili Jetway kao sredstvo za hodanje izravno s terminala, operacije na tlu bile su puno lakše jer bi svaki zrakoplov radio istu stvar u istom smjeru."
Dodatni bonus ovakvog načina rada jest što omogućuje posadi koja radi na aerodromima da ostane s desne strane, radeći svoj posao bez stajanja na putu putnicima ili da putnici ne smetaju radnicima i njihovim mašinama. Također, korisno je biti u dobrim odnosima s osobljem kada putujete avionom, djelomično zato što vam to može osigurati bolji tretman.
Lisa Wilkes, koja je stjuardesa već 15 godina, kaže da ako ponudite stjuardese grickalicama ili kafom, to vam se može itekako isplatiti. "Sretnemo mnogo teških i zlih putnika, pa kad neko učini nešto lijepo, mi to stvarno cijenimo. Često to znači da ćete dobiti dodatnu uslugu ili čak besplatne grickalice", objasnila je, piše Večernji List.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.