Slika poznatog umjetnika prodata na aukciji: "L' empire des lumieres" dostigla rekordnu cijenu
Slika Renéa Magrittea koja prikazuje sablasno osvijetljenu ulicu prodata je u utorak, 19. novembra 2024. godine za više od 121 milion dolara na Christie's aukciji u New Yorku – što je premašilo njenu procjenu od 95 miliona dolara i oborilo aukcijski rekord za rad nadrealističkog umjetnika.
Kao jedna od najvećih slika u nizu od 27 djela pod nazivom "L'empire des lumières" ("Carstvo svjetlosti"), platno iz 1954. godine dobro je poznato među stručnjacima za umjetnost 20. stoljeća po svojoj veličini, netaknutom stanju i suptilnim detaljima. Aukcijska kuća opisala je umjetničko djelo kao "krunski dragulj" svog bivšeg vlasnika, pokojnog američkog dizajnera interijera Mice Erteguna, kolekciju – čiji je dio pušten u prodaju u utorak. Na aukciji su se također pojavile slike drugih modernih divova poput Eda Ruscha i Maxa Ernsta.
Umjetnički rad prikazuje kuću s jednom uličnom svjetiljkom ispred. Plamen iz lampe obasjava čitavo platno, uključujući tamno drveće - gotovo crne boje - u prvom planu, dok se slika spokojno reflektuje nad lokvicom vode. Iznad uličnog pejzaža, svijetloplavo nebo prošarano napuhanim bijelim oblacima proteže se do vrha platna. Slika je prodata za rekordnu sumu na Christie's aukciji u Njujorku.
Kovačević: Nepotvrđivanje presude u mom slučaju izazvalo bi značajne političke potrese širom Evrope!
Slika je hvaljena zbog svoje jedinstvene sposobnosti da suprotstavi noćni pejzaž i dnevnu svjetlost – nadrealistički motiv koji je Magritte istraživao u svojim pejzažnim slikama gotovo dvije decenije. "Motiv je jedna od rijetkih zaista ikonskih slika u umjetnosti i slici 20. stoljeća, posebno nebo i treperavo svjetlo u prvom planu", rekao je Max Carter, zamjenik predsjednika Christie'sa za umjetnost 20. do 21. stoljeća.
Prodajna cijena, koja je srušila procjene, označava svijetlu tačku usred usporavanja globalne prodaje umjetnina i tržišta umjetnina narušenog ekonomskom neizvjesnošću . "Kada se ikone pojave na tržištu, one stvaraju vlastitu tržišnu dinamiku", rekao je Carter. U prodaju su bila uključena još dva Magritteova djela: slike "La cour d'amour" i "La Mémoire", koje su prodate za 10,53 miliona dolara, odnosno 3,68 miliona dolara. Na drugom mjestu, mrtva priroda 87-godišnjeg britanskog umjetnika Davida Hockneyja zaradila je preko 19 miliona dolara.
Prema Art Basel i UBS-ovom istraživanju globalnog sakupljanja iz 2024. godine, prodaja na javnoj aukciji na Christie's-u iznosila je 2,1 milijardu dolara u prvoj polovini ove godine - pad od 22% u odnosu na isti period prošle godine - označavajući drugu uzastopnu godinu pada prodaje u prvoj polovini. Christie's je, međutim, doživio neke uspone u 2024., uključujući prodaju azijske umjetnosti, kao i ukupnu online prodaju, koja je od 2023. zabilježila porast od 3% u odnosu na prethodnu godinu u globalnom udjelu ponuda. Nedavna rasprodaja umjetnina iz 20. i 21. stoljeća u Hong Kongu pokazala je da su radovi Claudea Moneta i Vincenta van Gogha dostigli cijene blizu i ispod procjena – znak da su kupci još uvijek oprezni.
Iako je možda najpoznatiji po svojim nadrealističkim prikazima muškaraca koji nose šešire, Magritte je proveo period od 15 godina istražujući prolazni prijelaz iz dana u noć u pejzažnom slikarstvu. Napravio je ukupno 17 ulja na platnu i 10 gvaševa (slika na bazi vode) koje sve dijele naziv "L'empire des lumières" - i svaka sa malim izmjenama između verzija. Paradoksalne slike su porasle u potražnji, posebno kada je velika verzija nastala 1954. predstavljena u Belgijskom paviljonu na Venecijanskom bijenalu i prodata poznatoj kolekcionarki Peggy Guggenheim. Magritte je te iste godine stvorio tri slična velika platna – uključujući i ono koje je prodato u utorak – kako ne bi razočarao druge kolekcionare. Na pitanje o relativno suptilnom nadrealizmu djela "L'empire des Lumières", Sandra Zalman, vanredna profesorica istorije umjetnosti na Univerzitetu u Hjustonu, tvrdila je da je stub za lampu rana iteracija legendarnog čovjeka sa kuglom. "Sjenka svjetiljke aludira na čovjeka sa kuglom, koji lebdi – ili proganja – prostorom koji bi se inače smatrao tihim, iako jezivim pejzažom," rekla je ona u e-poruci.
Zalman je dodao da je i vrijeme prodaje prikladno – ne samo zato što se poklapa sa stogodišnjicom pokreta nadrealizma , već i da se dešava tokom "nadrealnog trenutka u istoriji koji treba proživjeti". "Takođe bih tvrdio da je vrijeme nadrealista bilo jednako anksiozno," rekao je Zalman. "Skoro ima previše paralela."
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.