Izraelska polemika: Kakva će biti sudbina drevnog kršćanskog mozaika kod Armagedona?
Drevni kršćanski mozaik s ranim spominjanjem Isusa kao Boga nalazi se usred kontroverze koja je uzdrmala arheologe: treba li stoljećima stari ukrašeni pod, koji se nalazi blizu mjesta gdje se vjeruje da će se odigrati prorokovani Armagedon, biti izvađen i posuđen muzeju u Sjedinjenim Američkim Državama koji je bio kritikovan zbog svojih prethodnih praksi sticanja artefakata?
Izraelski dužnosnici razmatraju upravo tu opciju. Predložena posudba Muzeju Biblije u Washingtonu također otkriva sve dublje veze između Izraela i evangelističkih kršćana u Sjedinjenim Američkim Državama, na koje se Izrael sve više oslanja za političku podršku, turističke dolare i druge koristi.
Megido mozaik potiče iz onoga što se vjeruje da je najstarija kršćanska dvorana za molitvu na svijetu, koja se nalazila u rimsko doba selu na sjeveru Izraela. Otkrili su ga izraelski arheolozi 2005. tokom spasilačke iskopine provedene kao dio planiranog proširenja izraelskog zatvora.
Sindikat radnika trgovine BiH tvrdi: Tržni centar u bh. gradu radi uprkos neradnoj nedjelji
Zatvor se nalazi na historijskom raskrižju, skoro dva kilometra južno od Tel Megida, na rubu široke, ravne doline Jizreela. Kompleks je opasan bijelom čeličnom ogradom sa žicom i koristi se za zadržavanje palestinskih sigurnosnih zatvorenika.
Preko polja posutog kravljim izmetom i ulomcima keramike, nalazište drevnog grada iz doba bronzanog i željeznog doba te drevnih bitaka je mjesto gdje neki kršćani vjeruju da će se odigrati odlučujuća bitka između dobra i zla na kraju vremena: Armagedon.
Pozadina dugo očekivanog vrhunca Drugog Dolaska
Za neke kršćane, posebno evangeliste, to će biti pozadina dugo očekivanog vrhunca Drugog Dolaska, kada će božji gnjev uništiti one koji se protive Božjem kraljevstvu; to služi kao fokus njihove nade za konačnu pravdu.
[twitter]https://twitter.com/ProjectPapyrus/status/1692426261505958218[/twitter]
Izraelski Zavod za arheologiju izjavio je da će odluku o premještanju donijeti u narednim sedmicama, nakon konzultacija s savjetodavnim tijelom.
"Postoji cijeli proces kojem su akademici i arheolozi uključeni", rekao je direktor IZ-a Eli Eskozido. Organizacija je rekla da premještanje mozaika s njegovog izvornog mjesta predstavlja najbolji način zaštititi ga od nadolazeće izgradnje zatvora.
Jeffrey Kloha, glavni kuratorski direktor Muzeja Biblije, rekao je da će odluku o posudbi donijeti isključivo IZ.
Muzej "naravno, bi pozdravio priliku da educira naše hiljade posjetitelja o važnim historijskim artefaktima poput ovog mozaika", rekao je Kloha Associated Pressu putem e-pošte.
Neki arheolozi i akademici su glasno izrazili protivljenje ideji o premještanju Megido mozaika s mjesta gdje je pronađen - i još više protiv izlaganja ga u Muzeju Biblije.
Cavan Concannon, profesor religije na Univerziteta Južna Kalifornija, rekao je da muzej djeluje kao "stroj za Bibliju kršćanskog nacionalizma desne orijentacije" s vezama prema "drugim institucijama koje promoviraju bijeli evangelistički kršćanski nacionalizam, kršćanski sionski oblik".
"Moja zabrinutost je da će ovaj mozaik izgubiti svoj stvarni povijesni kontekst i biti dano ideološki kontekst koji muzej i dalje koristi da ispriča svoju priču", rekao je on.
Drugi se protive premještanju mozaika prije nego što se završi akademska studija
"Premještati taj mozaik je ozbiljno prerano", rekao je Matthew Adams, direktor Centra za mediteranski svijet, neprofitnog istraživačkog instituta za arheologiju, koji sudjeluje u iskopavanjima na Tel Megidu i pridruženom rimskom legijskom logoru Legio.
Upitan o kritikama praksi muzeja u Washingtonu, Kloha je rekao: "Veliki muzeji i ugledne institucije posvećene očuvanju historije morali su se nositi s pitanjima kulturne baštine, posebno u posljednjim godinama."
"Da budem jasan: Muzej Biblije s ponosom je pokrenuo istraživanje i temeljitu reviziju predmeta u svojim zbirkama", dodao je. "Muzej je inicirao povratne informacije tamo gdje je to primjereno zemljama porijekla bez obveze da to učini i potiče druge institucije da isto učine."
Na temelju drugih nalaza pronađenih tokom iskopavanja i stila slova u natpisima, izraelski arheolozi su datirali mozaik na treće stoljeće - prije nego što se Rimsko Carstvo službeno obratilo kršćanstvu i kada su sljedbenici još bili progonjeni.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.