Marku i tip nećete pogoditi: Priča o najsigurnijem putničkom avionu u historiji

J. Mržljak

Sredinom '60-ih godina prošlog stoljeća, Direkcija za civilno zrakoplovstvo Francuske (DGAC) analizirala je potrebe tržišta i iskustva drugih zemalja u avio saobraćaju. Postalo je jasno da glavni dio zračnog saobraćaja otpada na letove na kratkim i srednjim relacijama, međutim Francuska nije imala sopstveni avion prilagođen takvim potrebama. 

Stoga je DGAC zaključio da je potrebno razviti avion za takve namjene, a projekt je povjeren kompaniji Dassault Aviation, poznatoj po borbenim i poslovnim letjelicama.

U aprilu 1969. godine počeo je razvoj aviona nazvanog Dassault Mercure koji je trebao biti odgovor na američki Boeing 737. U početku su Dassaultovi inženjeri planirali napraviti avion za 110-120 putnika sa dva Rolls Royce Spey turbojet motora u repnom dijelu. 

Francuski odgovor na Boeing 737

Ali, da bi se takmičili s Boeingom 737, bilo je potrebno povećati kapacitet kako bi Mercure morao ukrcati najmanje 140 putnika. Na kraju je odabrana završna specifikacija – letjelica za prijevoz 150 putnika na udaljenosti od 1.000 kilometara.

U projekt su uključeni i Fiat (Italija), CASA (Španija), ADAP (Belgija), FW Emmen (Švicarska) Canadair (Kanada), ali najveći dio posla i završna montaža izvedeni su u pogonima Dassault Aviation u Mérignacu.

Foto: Aviation.net

Dassault Mercure bio je vrlo sličan američkom rivalu: Izgledom i veličinom podsjećao je na Boeing 737, baš kao što je koristio i isti pogon – dva motora Pratt & Whitney JT8D-15.

Mercure je mogao ukrcati do 162 putnika i prevesti ih na udaljenost od 2.084 kilometara. Brzina krstarenja novog aviona iznosila je 925 km/h, a posada se sastojala od tri člana.

Prvi let

Izgradnja prototipa Dassault Mercure završena je u proljeće 1971. godine, a prvi let 28. maja obavili su piloti Jean Kuro i Jerome Rezal u prisustvu testnog inženjera Gerarda Juéza. U junu 1971, Mercure je predstavljen na Le Bourget Air Showu.

Nakon uspješnog završetka ciklusa probnog leta, zrakoplov je bio spreman za serijsku proizvodnju. Montaža prve serije Dassault Mercurea počela je u januaru 1972. godine nakon potpisivanja ugovora o isporuci 10 aviona za kompaniju Air Inter.

Foto: IA USIAS

Prvi serijski Mercure poletio u julu 1973. godine, pribavljeni su svi certifikati, no uslijedio je kolaps projekta!?

Pokušaji Dassaulta i DGAC-a da pronađu druge kupce za potpuno novi avion bili su neuspješni. U početku, bilo je interesovanja od Air Francea, ali je kasnije nacionalni prevoznik napustio ideju o kupovini Mercurea. Interes nisu pokazale ni inostrane aviokompanije.

Razlozi neuspjeha

Bilo je nekoliko razloga za komercijalni neuspjeh. Početak proizvodnje Dassault Mercurea došao je u vrijeme prve naftne krize, koja je značajno ograničila mogućnost prijevoznika da kupuju nove zrakoplove, čemu treba dodati i rastuću inflaciju u Francuskoj.

Postojao je i konstrukcijski problem – mali radijus letenja. Naime, prazan Mercure bio je težak, što je limitiralo količine kerozina u rezervoaru, time i letnu autonomiju. Da bi se eliminirao ovaj nedostatak, bio je potreban novac koji Dassault nije imao, a francuska vlada je odbila subvencionirati projekat zbog ekonomskih problema.

Foto: Dassault Aviation

Proizvodnja Dassault Mercure bila je ograničena na svega 12 aviona – 2 prototipa i 10 serijskih mašina – a jedini operater ostao je Air Inter. Više od 20 godina, Mercure je uspješno plovio nebom iznad Francuske, prije nego je 29. aprila 1995. godine obavljen posljednji komercijalni let.

Dassault Mercure prevezao je 44 miliona putnika, obavio 360.000 sati letenja. I sve to bez ijednog incidenta! Impresivan rezultat koji francuskom mlaznjaku daje titulu najsigurnijeg velikog putničkog aviona u historiji avijacije.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak