ZAZ otišao u historiju: Priča o rođenju, životu i smrti kultnog Zaporošca
Oni koji bolje poznaju automobilska zbivanja znaju da skraćenica ZAZ označava kompaniju Zaporoški automobilski zavod, kompaniju proslavljenu po legendarnom Zaporošcu.
Historija ZAZ-a počela je 1863. godine kada je pruski useljenik Abraham J. Koop otvorio četiri male radionice za proizvodnju poljoprivrednih mašina i opreme.
Koop je pripadao zajednici Menonita, kršćanske protestantske grupe koja je 1789. godine prihvatila poziv ruske carice Katarine II Velike i naselila koloniju oko današnjeg ukrajinskog grada Zaporožja.
Nakon oktobarske revolucije mnogi Menoniti su emigrirali jer je njihova imovina postala plijen novih komunističkih vlasti. Tako je i radionica Abraham J. Koopa nacionalizirana i preimenovana u "Kommunar", firmu koja će do 1952. godine izraditi skoro 130 hiljada kombajna na bazi američkog Caterpillara.
Početkom 50-ih godina sovjetske vlasti zamislile su da Kommunar iz Zaporožja bude fabrika u kojoj će se izrađivati "socijalistički narodni auto".
Godine 1961. kompanija je preimenovana u "Zaporoški automobilski zavod" (ZAZ), skoro uporedo s početkom proizvodnje legendarnog Zaporošca ZAZ-965.
Ovaj automobil nije skrivao bliskost s Fiatom 600, izgledom je bio skoro identičan do B-stuba, sa nešto dužim "repom" i otvorima na bokovima zadnjih blatobrana za hlađenje V4 motora.
Pet godina kasnije (1966) stigao je moderniji ZAZ-966, Zaporožac poznat i na našim prostorima, kome je dizajnerski uzor bio NSU Prinz.
Najzad, 1979. počela je proizvodnja modela ZAZ-968M. Od 1961. do 1994. godine, fabrika u Zaporožju proizvela je 3,4 miliona Zaporožaca sa zračno hlađenim motorima u repu.
Malo prije raspada SSSR-a, ZAZ je 1987. godine počeo proizvodnju hatchbacka Tavria (ZAZ-1102) koji je imao tečno hlađeni motor naprijed.
U post-sovjetskoj eri, fabrika je proizvodila automobile po licenci azijskih partnera (Daewoo, Chevrolet, Chery), čak i raritetne Lade Samare Tarzan. Zbog finansijskih i organizacionih poteškoća, obim proizvodnje je postepeno opadao, da bi tokom 2014. godine svega 3,5 hiljade automobila izašlo s proizvodne trake.
Konačno, u decembru 2017. prestala je montaža najnovijih modela ZAZ-a (Lanos, Sens, Chance, Vida) koji su nastali kao derivati Daewoo limuzina Lanos i Aveo. Prošle godine počeo je stečajni postupak nad kompanijom dok su trgovci rasprodavali zalihe.
Najzad, u januaru 2019. godine prvi put se desilo da nije prodato ni jedno vozilo ZAZ što je analitičare navelo na zaključak kako su sve zalihe iscrpljene, a marka definitivno iščezla s automobilske mape svijeta.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.