ZAZ otišao u historiju: Priča o rođenju, životu i smrti kultnog Zaporošca

J. M.
Analiza ukrajinskog tržišta novih automobila na kraju januara ove godine ukazala je na podatak od historijskog značaja: Prvi put se desilo da nije prodat nijedan automobil domaće marke ZAZ!

Oni koji bolje poznaju automobilska zbivanja znaju da skraćenica ZAZ označava kompaniju Zaporoški automobilski zavod, kompaniju proslavljenu po legendarnom Zaporošcu.

Historija ZAZ-a počela je 1863. godine kada je pruski useljenik Abraham J. Koop otvorio četiri male radionice za proizvodnju poljoprivrednih mašina i opreme.

Koop je pripadao zajednici Menonita, kršćanske protestantske grupe koja je 1789. godine prihvatila poziv ruske carice Katarine II Velike i naselila koloniju oko današnjeg ukrajinskog grada Zaporožja.

Nakon oktobarske revolucije mnogi Menoniti su emigrirali jer je njihova imovina postala plijen novih komunističkih vlasti. Tako je i radionica Abraham J. Koopa nacionalizirana i preimenovana u "Kommunar", firmu koja će do 1952. godine izraditi skoro 130 hiljada kombajna na bazi američkog Caterpillara.

Početkom 50-ih godina sovjetske vlasti zamislile su da Kommunar iz Zaporožja bude fabrika u kojoj će se izrađivati "socijalistički narodni auto".

ZAZ 965

Godine 1961. kompanija je preimenovana u "Zaporoški automobilski zavod" (ZAZ), skoro uporedo s početkom proizvodnje legendarnog Zaporošca ZAZ-965.

Ovaj automobil nije skrivao bliskost s Fiatom 600, izgledom je bio skoro identičan do B-stuba, sa nešto dužim "repom" i otvorima na bokovima zadnjih blatobrana za hlađenje V4 motora. 

ZAZ 966

Pet godina kasnije (1966) stigao je moderniji ZAZ-966, Zaporožac poznat i na našim prostorima, kome je dizajnerski uzor bio NSU Prinz.

Najzad, 1979. počela je proizvodnja modela ZAZ-968M. Od 1961. do 1994. godine, fabrika u Zaporožju proizvela je 3,4 miliona Zaporožaca sa zračno hlađenim motorima u repu. 

ZAZ 968M

Malo prije raspada SSSR-a, ZAZ je 1987. godine počeo proizvodnju hatchbacka Tavria (ZAZ-1102) koji je imao tečno hlađeni motor naprijed.

ZAZ Tavria

U post-sovjetskoj eri, fabrika je proizvodila automobile po licenci azijskih partnera (Daewoo, Chevrolet, Chery), čak i raritetne Lade Samare Tarzan. Zbog finansijskih i organizacionih poteškoća, obim proizvodnje je postepeno opadao, da bi tokom 2014. godine svega 3,5 hiljade automobila izašlo s proizvodne trake. 

Konačno, u decembru 2017. prestala je montaža najnovijih modela ZAZ-a (Lanos, Sens, Chance, Vida) koji su nastali kao derivati Daewoo limuzina Lanos i Aveo. Prošle godine počeo je stečajni postupak nad kompanijom dok su trgovci rasprodavali zalihe.

ZAZ Chance alias Daewoo Lanos

Najzad, u januaru 2019. godine prvi put se desilo da nije prodato ni jedno vozilo ZAZ što je analitičare navelo na zaključak kako su sve zalihe iscrpljene, a marka definitivno iščezla s automobilske mape svijeta.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak