Mercedes W123 (1976-1985): Najprodavanija trokraka zvijezda u historiji

J. M.
Ugled koji Mercedes uživa u automobilskom svijetu nije došao preko noći i nagrada je za brojne kvalitetne modele. Ipak, nijedan model se ne može mjeriti sa serijom W123, Mercedesom za sva vremena i prostore.

I dan-danas je W123 popularan među različitim društvenim slojevima, od običnih vozača preko profesionalaca do taksista, i to na svim meridijanima, od zapadne Evrope gdje uživa status oldtimera, preko Balkana i istočne Evrope, do sjeverne Afrike i Bliskog istoka gdje je nezaobilazan na cesti.

No, vratimo se na početak. Pred Mercedesom W123 je bio težak zadatak jer mu je prethodila popularna "osmica" (Strich-Acht W114/W115) koja je prodata u 1,7 miliona primjeraka.

Zavjesa je podignuta u Stuttgartu 28. januara 1976. godine, kada je javnost konačno mogla vidjeti željno očekivanu Mercedesovu "višu srednju klasu".

Osam godina trajao je razvoj modela W123, odnosno tri godine više nego je bilo uobičajeno za to vrijeme. Ali, kupci su dobili "zreo" automobil koji je donio posljednje krike tehnologije u sferi bezbjednosti, izgleda, jednostavnosti održavanja i popravki, naravno, i poznatog Mercedesovog kvaliteta.

Tržištu su ponuđene četiri verzije sa dizel motorima (200D/55KS; 220D/60KS; 240D/65KS; 300D/80KS), te pet benzinskih varijanti (200/94KS; 230/109KS; 250/136KS; 280/156KS; 280E/177KS), koje su izazvale "haos" na tržištu.

Količine predviđene za prodaju u prvoj godini rasprodate su za svega nekoliko mjeseci! Da bi koliko toliko zadovoljio neviđenu potražnju, Daimler-Benz je proizvodnju W123 povećao do maksimuma na uštrb drugih modela.

Novi model je po pitanju bezbjednosti imao mnogo aduta. Strukturalna snaga putničkog prostora daleko je nadmašila zakonske zahtjeve tog vremena, pogotovo za slučaj prevrtanja i frontalnog sudara. Mislilo se i na bočne udare - vrata su ojačana, a promijenjen je i sistem otvaranja.

Izdržljivost prednjeg dijela u slučaju udesa je unaprijeđena ojačanjem podokvira s ciljem što veće aposrpcije eventualnog udara. Komponente prednje osovine pomjerene su malo ispod centra točka, kako bi pri manjim nesrećama ostale neoštećene.

Velike izmjene napravljene su i na zadnjem dijelu: Rezervoar je smješten na zaštićeno mjesto iznad zadnje osovine, a "vrat" koji vodi do otvora za punjenje spremnika za gorivo učinjen je izuzetno fleksibilnim kako ne bi bio prekinut u slučaju udara, čime je povećana sigurnost. Rezervni točak postavljen je tako da štiti putnike na zadnjem sjedištu od stražnjeg udara.

Sve ove izmjene nisu nimalo povećale težinu vozila, pa se inteligentni lagani dizajn pokazao kao pun pogodak.

Aktivna bezbjednost značajno je unaprijeđena s četiri disk kočnice, upravljačem koji je držao putanje tokom kočenja, čak i u slučaju pucanja gume. Duže osovine doprinijele su većoj udobnosti i sigurnosti putovanja.

Materijali i boje unutrašnjosti preuzeti su iz veće S-klase kako bi se zadovoljili zahtjevi kupaca dubokih novčanika. Svako ko bi ušao u W123 bio je impresioniran njegovom prostranošću, udobnošću i lijepim izgledom.

Okrugli mjerači smješteni su na jednostavnoj i preglednoj kontrolnoj tabli, funkcija pranja vjetrobranskog stakla integrisana je u ručicu postavljenu lijevo od upravljača, dok je rezervoar tečnosti za pranje imao kapacitet od velika tri litra.

Oni koji vole voziti sa otvorenim šiber prozorom uvidjeli su značaj deflektora vjetra, koji je dosta umanjivao buku vjetra pri većim brzinama. Buka je bila utoliko manja pri upotrebi stereo sistema, čiji su zvučnici bili smješteni na krajeve ispod vjetrobrana.

Ne samo što je bio dugovječan nego je W123 služio kao primjer drugim automobilima jednostavnošću održavanja i popravki. Jednostavna zamjena ulja i filtera, grijača, klima uređaja, brisača, zahvaljujući linijama razdvajanja boja opravke limarije postala je mnogo jeftinija, a gumene obloge branika osiguravale su da manja "kuckanja" prođu bez štete.

Posebna pažnja posvećena je zaštiti od korozije, što je - pokazalo je vrijeme - učinjeno veoma uspješno. Danas nije rijetkost pronaći skoro četiri decenije stari W123 bez hrđe.

Iz prve limuzinske verzije izvedena su još dva modela W123. Prvi je kupe koji je, uz zadržavanje elegancije originalne verzije, dodao sportski dah. Druga je karavanska verzija, koja je predstavljena na sajmu u Frankfurtu 1977. godine.

U junu 1980. godine je snaga svih dizel i benzinskih motora povećana u prosjeku za 25 posto, uz smanjenje emisije štetnih gasova za 17 posto. Sada je 200D razvijao 60KS, 240D – 72KS, 300D – 88KS, 200 – 109 KS, 230E – 136KS, 250 – 156KS, 280E – 185KS. Uz to, predstavljen je 5-cilindrični 3,0 litarski turbodizel koji je snagu povećao na cijelih 125 "konja" uz najviši obrtni moment od 250 Nm.

Proizvodnja W123 stala je 15. novembra 1985. godine, 12 mjeseci nakon lansiranja nasljednika – modela W124. Za devet godina prodato je oko 2,696.915 primjeraka ovog fantastičnog automobila, po čemu je W123 najuspješniji model u istoriji Mercedesa.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak