EU priprema regulativu: U problemu dizel vozila bez filtera, a evo šta to znači za BiH
Europska unija planira uvesti stroža pravila za tehničke preglede automobila starijih od deset godina, s naglaskom na stara dizel vozila.
Iako je inicijativa predstavljena kao korak ka većoj sigurnosti na cestama, mnogi stručnjaci i analitičari vjeruju da se iza svega krije selekcija vozila koja ne ispunjavaju moderne ekološke standarde.
Prema dokumentu Europske komisije objavljenom 24. aprila, zemlje članice će biti obavezne da ažuriraju procedure tehničkih pregleda vozila, uključujući uvođenje obavezne kontrole emisija čestica i rada DPF filtera (filtera čestica).
Protest prosvjetnih radnika ispred Vlade KS: "Ostavka ministrice!", "Prestanite ponižavati ljude"
Ovaj potez direktno pogađa vlasnike starih dizel automobila, od kojih se mnogi već suočavaju s visokim troškovima održavanja, a sada ih očekuju dodatna ulaganja u skupu opremu ili povlačenje automobila s ceste.
Sigurnost ili ekologija?
Brisel tvrdi da je starost automobila faktor rizika za saobraćajne nesreće, jer tehnički nedostaci postaju češći s godinama. Međutim, kritičari upozoravaju da ne postoje uvjerljivi podaci koji bi direktno povezali starost vozila sa stopom nesreća. Oni naglašavaju da su održavanje i redovni servisi mnogo važniji od broja godina.
Uživo iz Skenderije s utakmice finala ABA 2 lige: KK Bosna - KK Ilirija 79:84
"EU ovim mjerama prikriveno cilja na eliminaciju starih dizelaša, koji predstavljaju ozbiljnu prijetnju okolišu, ali se to ne kaže otvoreno", navodi jedan nezavisni analitičar iz Berlina.
Ogroman utjecaj na tržište polovnih vozila
Nova pravila već sada izazivaju nervozu na tržištima polovnih automobila. Procjenjuje se da će stotine hiljada vozila koja više ne mogu zadovoljiti tehničke i ekološke zahtjeve EU završiti na izvoznim tržištima. Glavne destinacije su zemlje izvan EU – uključujući Ukrajinu, Srbiju, Bosnu i Hercegovinu i Moldaviju.
Ukrajina, na primjer, već bilježi porast uvoza polovnih europskih vozila. Očekuje se da će ova zemlja, suočena s potrebom za jeftinim prevoznim sredstvima, postati ključna tačka za "drugi život" europskih dizelaša.
Ekonomska dilema za građane
Cijena zamjene ili popravke DPF filtera može dostići i do 3.000 eura (oko 6.000 KM), što mnoge vlasnike starijih vozila stavlja pred težak izbor: ulagati u skup sistem koji možda i dalje neće zadovoljiti buduće norme ili automobil jednostavno prodati, često daleko ispod tržišne cijene.
Istovremeno, servisni centri moraju investirati u specijaliziranu opremu kako bi mogli vršiti nove testove, što će dodatno povećati cijene tehničkih pregleda.
Očekuje se da će zemlje u koje ovi automobili budu izvoženi uskoro morati da revidiraju vlastite standarde emisije kako bi izbjegle zagađenje i uvoz tehnički problematičnih vozila. Ovo otvara pitanje — da li će EU zapravo samo prebaciti problem iz jednog dijela svijeta u drugi?
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.