Znate li zašto su oblaci vulkanskog pepela tako opasni po avione?
Američko ministarstvo saobraćaja savjetuje putnicima na letovima za havajske međunarodne aerodrome Hilo i Ellison Onizuka Kona da kod svojih prijevoznika prije polaska provjere kakvo je stanje oko vulkanske erupcije Mauna Loe.
Mauna Loa najveći je aktivni vulkan na svijetu i ovo je njegova prva erupcija u gotovo četiri desetljeća, piše CNN.
Američka savezna uprava za zrakoplovstvo objavila je da pomno prati vulkansku erupciju i da će izdati upozorenja nakon što se utvrdi veličina oblaka pepela. Oblaci vulkanskog pepela ozbiljna su opasnost za zrakoplovstvo, jer smanjuju vidljivost, oštećuju uređaje i u konačnici uzrokuju otkazivanje mlaznih motora.
Meteorolozi u BiH se hitno oglasili i objavili narandžasto upozorenje: "Budite spremni!"
Nove smjernice
Najveći aktivni vulkan na svijetu: Mauna Loa eruptirao prvi put nakon 38 godina
Susreti aviona s vulkanskim pepelom mogu se dogoditi zato što je oblake pepela teško razlikovati od običnih oblaka, vizualno i na radaru, ističe američki Geološki institut. Oblaci pepela također mogu prijeći velike udaljenosti od svog izvora.
Godine 2010. vulkanska erupcija na Islandu emitirala je ogroman oblak pepela preko Atlantika, uzrokujući goleme poremećaje u zračnom saobraćaju diljem zapadne Europe. Nakon ove krize, međunarodna regulatorna tijela u zrakoplovstvu uvela su nove smjernice za upravljanje rizikom o sigurnosti leta i vulkanskom pepelu.
Kao odgovor na islandsku krizu, europski proizvođač aviona Airbus u svojim je operativnim smjernicama naveo da let kroz oblak pepela treba izbjegavati u svakom slučaju. Airbus je naveo kako je iskustvo pokazalo da može doći do skupe štete na površini aviona, vjetrobranskim staklima i pogonskim uređajima, dok ventilacijski, hidraulički, elektronički i sistemi podataka o letu također mogu biti kontaminirani.
Kritično je usisavanje vulkanskog pepela u motore koje može uzrokovati ozbiljno pogoršanje performansi motora zbog erozije pokretnih dijelova i djelomičnog ili potpunog blokiranja mlaznica za gorivo.
Vulkanski pepeo sadrži čestice čije je talište ispod unutarnje temperature motora. Tokom leta ove će se čestice odmah rastopiti ako prođu kroz motor. Prolazeći kroz turbinu, rastopljeni materijali se brzo hlade, lijepe se na lopatice turbine i ometaju protok visokotlačnih plinova izgaranja. U najgorem slučaju ovaj poremećaj protoka može ugasiti motor, navodi proizvođač.
Svake godine milioni putnika lete iznad vulkanski aktivnih regija kao što su Island i sjeverni Pacifik. Procjenjuje se da u svijetu postoji oko 1.350 potencijalno aktivnih vulkana, od kojih je 161 u Sjedinjenim Američkim Državama i njihovim teritorijima.
Budući da meteorološki radar nije učinkovit u otkrivanju oblaka vulkanskog pepela, piloti se oslanjaju na prognoze vulkanskih erupcija duž svojih zračnih ruta. Postoji devet Savjetodavnih centara za vulkanski pepeo (VAAC) širom svijeta koje su ustrojile međunarodne organizacije za pružanje stručnih savjeta nacionalnim meteorološkim agencijama o lokaciji i očekivanom kretanju oblaka vulkanskog pepela.
Umalo smrtonosni incidenti
Je li bilo smrtnih slučajeva? Ne. Ali nekoliko je avion tokom godina uletjelo u oblake pepela, što je rezultiralo s nekoliko umalo smrtonosnih incidenata.
U aprilu 1982. godine let 009 British Airwaysa na putu za Auckland iz Londona uletio je u oblak prašine i pepela kojeg je izbacila erupcija planine Galunggung na indonezijskom otoku Javi, što je rezultiralo kvarom na sva četiri motora.
Srećom, piloti su uspjeli Boeingom 747-200 izaći iz oblaka pepela i ponovo pokrenuti tri motora, što je bilo dovoljno za sigurno slijetanje u Jakartu. U to vrijeme bilo je to najduža zračna plovidba bez motora u avionu koji nije jedrilica.
Događaj je ostao zapamćen i po objavi izuzetno mirnog kapetana avion Erica Moodyja koji je putnicima rekao:
"Dame i gospodo, govori vam kapetan. Imamo mali problem. Sva četiri motora su se ugasila. Dajemo sve od sebe da ih vratimo u pogon. Vjerujem da niste u prevelikoj nevolji."
U decembru 1989. KLM-ov let 867 na putu za Anchorage na Aljasci iz Amsterdama uletio je u oblak normalnog izgleda, za koji se pokazalo da je oblak vulkanskog pepela - rezultat erupcije Mount Redoubta, vulkana u Aleutskom otočju.
Piloti su povećali snagu motora u pokušaju da se izađu iz oblaka, ali sva četiri motora na Boeingu 747-400 ubrzo su otkazala, kao i električni sistem. Na sreću, posada je na kraju uspjela ponovo pokrenuti dva motora, omogućivši putničkom avionu sigurno slijetanje u Anchorage, unatoč velikim oštećenjima vjetrobranskih stakala, unutrašnjih sistema aviona, avionike i elektronike.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.