Kako se zaista izrađuje vaša haljina? Unutar 'sela' brze mode u Kini radnici rade 75 sati sedmično
Kada beskrajno skrolamo internetom, rijetkost je da nećemo naići na neke komade odjeće po izuzetno niskoj cijeni koji će nam privući pažnju i koje ćemo poželiti da kupimo kao komad "brze mode" koji moramo imati te sezone.
Ali naša realnost kao kupca i radnika u fabrikama za velike kompanije tekstila i odjeće se razlikuje.
Možda je naša haljina 12 KM i čini nam se jeftinom, plaća radnika u fabrici je daleko od sume koju kompanija zaradi na naizgled jeftinom komadu odjeće.
Saobraćajna nesreća u BiH: Tri osobe povrijeđene
Priča koju donosi BBC i prenosi Daily Mail govori o uslovima radnika u fabrici koji prave odjeću za giganta brze mode Shein. Kako se navodi, radnici se muče se kroz 75-satnu sedmicu i zarađuju manje od 1 penija po odjevnom predmetu.
Iako se cijene modnog diva, poput haljina za mlađe od pet godina, često pokažu neodoljivim za zapadnjačke kupce, možda će dvaput razmisliti nakon što vide uslove rada za radnike u Guangzhou.
Oglasio se WHO o porastu respiratornih infekcija diljem planete: "Sve je u okviru očekivanog"
Grad u južnoj Kini dom je za više od 5.000 fabrika - od kojih mnoge opskrbljuju trgovcima brze mode - gdje su radnici plaćeni samo od 12 jena na sat, što je ekvivalentno 6 penija (3,14 KM). Prema izvještaju BBC-a , osoblje rutinski radi više od 12 sati dnevno, sedam dana u sedmici, što je u suprotnosti sa zakonima o radu, a tekstilna čvorišta napuštaju do 22 sata i kasnije.
Jedna intervjuisana žena rekla je da oko 80 posto radnika u toj oblasti radi za Shein, koji je prošle godine identifikovao dva slučaja dječijeg rada u svom lancu snabdjevanja prošle godine.
Prošle godine Shein je ostvario profit od 1,5 milijardi funti, ali njegove ultra jeftine cijene –uključujući haljine od 5 funti – podigle su obrve na licu boraca za radnička prava. Nakon prethodnih kritika zbog maltretiranja radnika, Shein je insistirao na povećanju provjera fabrika i da poduzima mjere protiv lukavih dobavljača. Jedan radnik je za BBC rekao da je radna etika očekivana "žrtva" koju daju za "razvoj Kine". U novom izvještaju o održivosti navedeno je da su prošle godine bila dva slučaja dječjeg rada.
Međutim, jasno je da to nije spriječilo kupce da dodaju bezbroj bodija od 3 funte i mini suknje od 7 funti u svoje korpe. "Ovisi o tome koliko je stvar teška", objasnila je. "Nešto jednostavno poput majice košta jedan do dva jena po komadu, a ja mogu napraviti desetak za sat vremena".
"Tako malo zarađujemo. Kako je to dovoljno? Troškovi života su sada tako visoki", rekla je.
Zabrana TikToka sve izvjesnija: Vrhovni sud će podržati odluku, a korisnici se bune širom SAD-a
Hiljade radnika putuju do gradskog tekstilnog čvorišta - nazvanog "Selo Shein" - gdje mogu pokupiti poslove oglašene na oglasnoj tabli, zajedno sa odjevnim predmetom koji pokazuje šavove koji se od njih očekuju. Društvene mreže prepune su video snimaka radnika koji su zauzeti šivaćim mašinama prije nego što pakuju predmet u Sheinovu prepoznatljivu plastičnu vrećicu, označenu logotipom.
FEMAIL je zatražio komentar od Sheina, ali je trgovac rekao za BBC da je "predan osiguravanju fer i dostojanstvenog tretmana svih radnika u svom lancu snabdijevanja". Iako se čini da gigant brze mode nije jedini koji kupuje iz fabrika, jasno je da je to moćno prisustvo koje veliki dio radne snage snabdijeva. Jedna od žena s kojima je BBC razgovarao radila je za Shein otkako su oni počeli - i kaže da će postati "jače i bolje".
I jasno je da su mnogi koji rade u gradu više nego navikli na natrpan radni raspored. "To je ono što mi Kinezi trebamo žrtvovati za razvoj naše zemlje", rekao je jedan radnik, primjećujući kulturu dugih sati i minimalnih slobodnih dana. "Ako u mjesecu ima 31 dan, ja ću raditi 31 dan", dodao je drugi.
Radnici su navikli da ručaju u pauzi od dvadeset minuta, a BBC je rekao da možete čak vidjeti ljude kako se šišaju dok su drugi ušuškani. Radna radna etika je rutina u Guangzhouu, ali, u razgovoru za prodajno mjesto, David Hatchfeld iz potrošačke grupe Public Eye rekao je da je Shein "neproziran" kada je u pitanju transparentnost radnih uslova u svom lancu nabavke.
"To nije neobično, ali je jasno da je to nezakonito i da krši osnovna ljudska prava", rekao je o dugim satima. "To je ekstremni oblik eksploatacije koji se dešava. To mora biti vidljivo", rekao je.
FEMAIL je zatražio komentar od Sheina, ali je trgovac rekao za BBC da je "predan osiguravanju fer i dostojanstvenog tretmana svih radnika u svom lancu snabdijevanja".
Također je rečeno da "ulaže desetine miliona dolara u jačanje upravljanja i usklađenosti" i da "teži da postavi najviše standarde za plate".
Pojavile se priče o 'misterioznom virusu' u Kini: Evo šta kažu tamošnje vlasti i šta je HMPV
Na stanicama se mogu vidjeti radnici koji su zauzeti, a pored njih su nagomilani na desetine paketa.
Govoreći za ITV prošle godine, Peng Yuqi, menadžer radionice, otvorio se o mogućnostima koje su kompanije poput Sheina pružile lokalnim centrima za izradu odjeće u Kini.
"Čujem od mojih prijatelja i kolega iz drugih zemalja da su im troškovi života prilično visoki. Ali 'made in China' može pomoći u smanjenju troškova", rekao je. "Mislim da je to čast za nas. Donosimo udobnost ljudima sa 'Made in China'."
Reakcija u SAD-u, uključujući industrijsku grupu National Retail Federation, bio je jedan od razloga zašto je Shein odustao od svojih prvobitnih planova da pluta u New Yorku. Također se suočio sa protivljenjem senatora Floride Marka Rubija, dijelom zbog tvrdnji da je koristio pamuk iz prisilnog rada u kineskoj regiji Xinjiang. Shein je insistirao da ima "politiku nulte tolerancije na prisilni rad".
A izvještaj zagovaračke grupe Public Eye u maju otkrio je da neki radnici izdržavaju 75-satne sedmice. U Velikoj Britaniji, Shein je unajmio vrhunske PR firme i pridružio se britanskom maloprodajnom konzorcijumu u pokušaju da pridobije poslovnu zajednicu.
Donald Tang, izvršni predsjednik kompanije, razgovarao je sa zvaničnicima Londonske berze i Laburističke partije. Osnovan 2012. godine, Shein je uživao u eksploziji popularnosti zahvaljujući mlađim kupcima koji su svjesni budžeta u 150 zemalja, koristeći ono što opisuje kao jedinstveni poslovni model i efikasan lanac snabdijevanja za održavanje niskih cijena.
2023. godine kupio je britanski brend Missguided od firme Mike Ashleyja Frasers. Njegove dizajne reklamirale su poznate ličnosti, uključujući reality TV zvijezdu Georgiju Toffolo.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.