EU: Povratak spavaćih kola?
Oni koji iz Berlina žele otputovati u Bruxelles, sada opet mogu kupiti kartu za noćni voz.
Liniju je uvela startup-firma European Sleeper. Hoće li spavaća kola ponovno oživjeti na području Evropske unije?
Glavni željeznički kolodvor u Berlinu. Nedjelja, 23 sata. Na peronu 14 grupa putnika čeka noćni voz za Bruxelles. Nose uglavnom ruksake, a neki imaju i bicikle.
Titove brigade lopatom izgradile 242 km pruge za 7 mjeseci, vlast danas ne umije popraviti 80 metara
"Nisam baš ne znam kako uzbuđen, jer sam se u životu već naputovao noćnim vozovima, ali svakako sam radoznao da vidim ovaj voz", kaže Eugenio iz Italije i dodaje da se nada da će mala kompanija, koja je vlasnica voza, unijeti više dinamike na tržište.
Svake godine nastaju nove željezničke linije koje povezuju evropske gradove. Trenutno najviše njih otvaraju Austrijske željeznice (ÖBB) ali na tržištu su se pojavile i manje firme: BTE, Snälltåget, Regiojet, FlixTrain, WESTbahn, ILSA i – European Sleeper. One će oživjeti tržište, smatra Josef Doppelbauer, šef Evropske željezničke agencije (ERA). Prema njegovim riječima, to se slaže i s ciljem Evropske komisije i njezinog "Green Deala", prema kojem Evropska unija do 2050. godine treba biti klimatski neutralna.
U transportnom sektoru je predviđeno širenje i poboljšanje željezničkog saobraćaja, i to posebno noćnog i međunarodnog. European Sleeper je jedan od deset pilot-projekata koje Evropska komisija ciljano sufinancira u okviru Akcijskog plana za poticanje prekograničnog željezničkog saobraćaja.
Ideja je zdrava i dobra, ali povezivanje evropskih gradova željezničkim linijama je kompleksnije nego što izgleda na prvi pogled. Tu postoji niz izazova, kako prenosi jedan od osnivača European Sleepera Chris Engelsmann. Nabavka kola s ležajevima je samo jedan od njih.
Noćni vozovi su posljednjih desetljeća postali gotovo zaboravljena pojava i proizvodnja odgovarajućih vagona je bitno smanjena. Spavaća kola, koja trenutno prometuju evropskim prugama, su stara barem 30 godina. Ponuda kola u tom segmentu je mala. Stručnjak za saobraćaj Christian Böttger prenosi da vlada prava pomama za starim i jeftinim vagonima. Uostalom, na berlinskoj željezničkoj stanici se vidi da kola s ležajevima izgledaju, recimo to tako, demodirano. Ljudi uglavnom drugačije zamišljaju moderan transevropski voz.
European Sleeper želi investirati u nove i moderno opremljene vagone za spavanje, kaže Engelsmann za DW.
No, takvi vozovi su skupi. Umjesto da investiraju u proces koji traje godinama, spomenuta firma se odlučila za pragmatičan put – i stare vagone.
"Situacija je takva kakva je. Ništa drugo nemamo na raspolaganju. A hoćemo početi s radom odmah."
Firma želi proširiti svoju djelatnost i do 2025. uvesti i liniju za Barcelonu. No, to će sve ovisiti o raspoloživim vagonima.
Problem s vagonima je samo dio ove priče. Jer, valja riješiti i mnoštvo nacionalnih pravila, koja su na snazi na podijeljenoj željezničkoj mreži u Evropskoj uniji. Novi noćni vlak putuje iz Njemačke preko Nizozemske za Belgiju. Tri zemlje, tri različita sistema. Svi "razmišljaju samo u nacionalnim kategorijama", kaže osnivač European Sleepera.
Evropski pristup u razmišljanju i politička volja – to su stvari koje bi mogle odlučujuće doprinijeti povezivanju evropskih destinacija vozovima, kaže šef Željezničke agencije EU-a Doppelbauer. Prema njegovim riječima, ta agencija već godinama radi na reduciranju nacionalnih propisa. A broj tehničkih pravila je već smanjen s 14.000 na 600. Doppelbauer kaže da je sa željeznicom najveći problem upravo to što za razliku od brodskog i avionskog saobraćaja – nema pravila koja vrijede u cijelom svijetu.
Evropski pristup u razmišljanju i politička volja – to su stvari koje bi mogle odlučujuće doprinijeti povezivanju evropskih destinacija vozovimaEvropski pristup u razmišljanju i politička volja – to su stvari koje bi mogle odlučujuće doprinijeti povezivanju evropskih destinacija vozovima.
Međunarodna putovanja noćnim vozovima ipak postaju jednostavnija. Noćni vozovi bi uskoro trebali početi saobraćati u svim zemljama EU-a, a ne samo tamo gdje su prvobitno odobreni. Stvari se pojednostavljuju za vlasnike vozova a vrijednost vagona raste. Šef Evropske željezničke agencije se nada da će to posao za vlasnike kompanija učiniti mnogo atraktivnijim. Evropska unija planira i uvođenje platforme za kupovinu karata za sve raspoložive noćne vlakove.
Da bi posao bio olakšan malim i velikim firmama, mora se ne samo smanjiti broj nacionalnih propisa, već moraju biti uspostavljeni i fer odnosi s avionskim prometom. Jer, za razliku od željeznice, avionski saobraćaj je subvencioniran.
Organizacije Back-on-Track.eu i Transport & Environment su izračunale da bi putovanje vlakom moglo biti između 7 i 48 posto jeftinije nago sada, kada bi otpao PDV na međunarodne linije i kada bi vlasnici vlakova plaćali manje takse na korištenje pruga.
Uvođenje linije Berlin-Bruxelles je svakako obogatilo europsko željezničko tržište.
"Nadamo se da će i druge inicijative sada uvidjeti da je malim akterima moguće zauzeti poziciju između velikih kompanija i pokrenu posao", kaže Chris Engelsmann za DW. Jer, i pored svih izazova, novi noćni voz, koji povezuje dva evropska glavna grada, predstavlja važnu alternativu avionu.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.