Hrvatska: 11 ljudi poginulo u udesima s motociklima za 15 dana

0
Radiosarajevo.ba
Hrvatska: 11 ljudi poginulo u udesima s motociklima za 15 dana
PrtScr / Ilustracija

U Hrvatskoj, u zadnje dvije sedmice, 11 osoba je poginulo u nesrećama u kojima je sudjelovao motocikl.

Marko Ševrović, predstojnik Zavoda za prometno planiranje na zagrebačkom Fakultetu prometnih znanosti, objasnio je za Index moguće uzroke crnog niza te zašto u tako velikom broju tragičnih nesreća sudjeluju motociklisti.

"U većini ovih situacija je bilo kršenja propisa od strane motociklista. S druge strane, zbog lošeg vremena su motociklisti kasnije izašli na cestu, naglo su se pojavili i vozači nisu navikli na njih. Vozači u većini slučajeva ne očekuju da bi netko mogao pretjecati kolonu, što je zapravo i njihova greška", kaže Ševrović.

Više mladih motociklista koji su u posljednjih desetak dana sudjelovali u nesrećama nije imalo položen vozački ispit: "Vozači motora imaju nedovoljno iskustva i ne poštuju pravila. Kod mlađe generacije primjećujemo nepriznavanje bilo kakvog autoriteta. Njima je vozačka nebitna. Tu je jedan sociološki problem. Postoji više razloga zašto mladi vozači nemaju vozačku, od dostupnosti škola do vjerojatnosti da će biti kažnjeni. Kad bi bilo očekivano da će biti kažnjeni i da će kazna biti ozbiljna, oni bi malo drugačije razmišljali", kaže on za Index.

Da bi mlade vozače motocikla natjerali da se drže pravila potrebno je promijeniti način na koji društvo gleda na njih, ali i na općenitu sigurnost u prometu.

"Tu su dva problema. Policija nema dovoljno resursa da ih nadzire u prometu. Njih je teško nadzirati, najteže od svih sudionika. Okretni su, vrlo lako mogu pobjeći i teško ih je sankcionirati bez da ugrožavate druge sudionike u prometu, policija ne može jurcati za takvim divljacima. S druge strane, problem je i sudstvo. Po mom saznanju, u Hrvatskoj nije izrečena niti jedna presuda za obijesnu vožnju. Kod nas nema kaznenog djela ako nekog ne usmrtite. To je tragedija sudstva, ne policije. Policija dobro radi svoj posao, a pravosudni sustav u cijelosti ne razumije sigurnost u prometu. Oni dižu ruke od toga i guraju to policiji koja ne može to sama riješiti", rekao je Ševrović.

Potrebno je u društvu promijeniti pogled na to kakva ponašanja su prihvatljiva, a koja ne. Time će se zapravo spriječiti divljanje mladih vozača u prometu.

"Mi živimo u društvu koje takvo ponašanje ne osuđuje kao nešto neprimjereno. Prije dvadeset godina je bilo normalno voziti dijete bez sjedalice. Danas je to nepojmljivo, to više nitko ne radi jer se onda osjećate kao loš roditelj. Takav isti osjećaj treba stvoriti i kod ostalih sudionika u prometu. Ne možeš pretjecati kolonu, moraš se loše osjećati ako to radiš. A ne da si frajer i da ćeš brže proći... Dok se to događa, događat će se takve nesreće", rekao je Ševrović.

Važnije je sankcionirati vozače koji se ne drže pravila prije nego što se nesreća dogodi, nego se sada naslađivati s tim da će netko dobiti osam godina zatvora, kaže.

Policija savjetuje - ceste nisu piste

Zagrebačka policija je nakon crnog niza prometnih nesreća objavila priopćenje u kojem navodi kako smanjiti rizik od prometne nesreće te koje su najčešće pogreške vozača motociklista i mopeda.

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

- kreću se neprilagođenom i nedopuštenom brzinom,
ne nose zaštitne kacige,
kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera
provlače se između zaustavljenih kolona vozila
voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike
upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
upravljaju prije stjecanja prava,
uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje su prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjene za brzine do 50 km/h.

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motocikliste:

oduzimaju im prednost prolaska,
prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera
prilikom opisanih radnji često ne vode računa o tome da su motocikli vozila koja s obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja

Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:

prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
provjeriti tlak u gumama,upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga,
poštivati dopuštena ograničenja brzine,
prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga, izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
ne voziti slalom između vozila,
kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.

Život je samo jedan, možete ga ili živjeti ili olako baciti na cestu, piše policija na kraju svog priopćenja.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije