Predloženo poništenje privatizacije Željeznica FBiH

Radiosarajevo.ba
Predloženo poništenje privatizacije Željeznica FBiH

Dio Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBiH) je privatiziran nezakonito i uz niz proceduralnih grešaka, utvrdili su revizori. Preporučili su vlastima da ponište proces privatizacije, ali priznaju njene posljedice – privatizirani kapital koji je upisan u sudski registar.

Piše: Centar za istraživačko novinarstvo

Omjer privatnog i državnog vlasništva nad ŽFBiH je još uvijek nejasan, iako je prošlo dvanaest godina od privatizacije koju bi najbolje bilo poništiti, piše u Izvještaju o privatizaciji ovog preduzeća, koji je po nalogu Vlade FBiH uradila revizorska firma Revicus iz Zenice. Izvještaj je u augustu prošle godine dostavljen Vladi na daljnje postupanje. Jedina konkretna akcija vlasti od tada bilo je održavanje sastanka predstavnika Vlade, Željeznica FBiH, Agencije za privatizaciju i Revicusa.

Nadležno Ministarstvo prometa i komunikacija FBiH je trebalo prijedloge revizije dati Vladi FBIH na izjašnjenje. Iz Vlade FBiH kažu da to nije urađeno uglavnom zbog teškog stanja u Željeznicama FBiH i nesređene političke situacije unutar Vlade.

Revizori su u Izvještaju naveli niz problema i propusta učinjenih tokom nezakonite privatizacije, o kojoj je Centar za istraživačko novinarstvo (CIN) pisao 2007. godine, te predložili moguća rješenja nastale vlasničke zavrzlame.

Preduzeće Željeznice Federacije BiH (ŽFBIH) je osnovano početkom 2002. Nastalo je spajanjem preduzeća Željeznice BiH (ŽBiH) iz Sarajeva i Željeznice Herceg-Bosne (ŽHB) iz Mostara, koja su djelomično privatizovana godinu dana ranije. Agencija za privatizaciju FBIH je dozvolila privatizaciju iako preduzeća nisu dostavila dokaz o vlasništvu nad nekretninama, što propisuju Zakon o privatizaciji FBiH i drugi propisi koji uređuju privatizaciju.

Plan privatizacije je bio odvojiti Infrastrukturu (tračnice i signalizaciju) od Operatera (putničkih i teretnih vozova) te privatizirati 49 posto Operatera. Država bi zadržala u svom vlasništvu infrastrukturu i mogućnost da je iznajmljuje svim zainteresovanim operaterima. Međutim, privatizacije mostarskog i sarajevskog preduzeća su provedene prije nego što su Zakonom o željeznicama FBIH definisani pojmovi ključni za privatizaciju kao što su: željeznička kompanija, željeznički operater i infrastruktura.

Ni privatizirana preduzeća niti novoosnovane ŽFBIH nisu podijeljena na operatera i infrastrukturu, pa je postalo nejasno ko je vlasnik kojeg kapitala u novoosnovanim ŽFBiH i koji je omjer privatnog i javnog vlasništva. To je otvorilo put i Agenciji za privatizaciju i dioničarima da svojim odlukama iz 2004. I 2005. godine mijenjaju postotak i omjer privatnog i državnog kapitala ŽFBiH bez ikakvih realnih osnova za takve promjene, stoji u Izvještaju.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije