Novalić za Radiosarajevo.ba: Imamo mjere za povećanje ekonomskog rasta
Pojasnio zašto se iz Reformske agende neće moći sve uraditi, te šta znači program "tri puta tri".
"Reformski put je utvrđen kroz Reformsku agendu koja sadrži 61 mjeru. Ovo je dugoročna strategija zamišljena da bude provođena nekoliko godina. Činjenica je da nijedna reforma ne može biti urađena tokom samo četiri godine. Nemamo čarobni štapić da uz njegovu pomoć riješimo sve probleme nagomilane u Federaciji od rata naovamo. Moramo ići korak po korak. Zato smo do kraja ovog mandata odredili prioritete", napomenuo je Novalić.
Ističe da u narednom periodu planiraju usvajanje najmanje tri reformska i tri socijalna zakona, te pokretanje tri grupe infrastrukturnih projekata koje bi poduprle ekonomski rast u BiH.
"Tri reformske mjere usmjerene su na porast broja zaposlenih, a to su Zakon o doprinosima, Zakon o porezu na dohodak i Zakon o osnovama zdravstvenog osiguranja. Ovi zakoni su ključni za rješavanje sivih tokova novca. S istim obimom kao do sada ćemo oporezovati ukupna primanja, ali pri tome želimo smanjiti mogućnost odljeva novca za zapošljavanje u sivoj zoni ekonomije. Ne možemo graditi ekonomski rast u zoni socijalnih nemira zato smo predvidjeli i tri socijalna zakona. To su Zakon o PIO i dva zakona o borcima kojima ćemo uspostaviti registar i povećati reprezentativnost udruženja. Kad je, pak, riječ o infrastrukturnim projektima, prioritete će dobiti dvije termoelektrane u Tuzli i Banovićima koje su već prošle sve procedure. Među te projekte spada i izgradnja brzih cesta i autocesta. One umnogome ovise o trošarinama koje moramo povećati kako bismo ih mogli dalje graditi. Mislim da je realno očekivati da uz pomoć ovih mjera naš trenutni ekonomski rast koji iznosi 3,2 posto, povećamo na 5,5 ili 6 posto", cijeni premijer Novalić.
Radiosarajevo.ba: Možete li pojasniti namjeru da se od četiri javna poduzeća akumulirana dobit od 183 miliona KM preusmjeri u izgradnju brzih cesta?
Novalić: Do sada nisu usvojene Izmjene i dopune Zakona o akcizama koje garantiraju značajno ubrzanje cestogradnje, tako da smo odlučili potražiti sredstava za razvoj infrastrukture iz drugih izvora. Odlučili smo da se oslonimo na prihode od akumulirane, odnosno neraspoređene dobiti javnih poduzeća i to ćemo vrlo brzo usvojiti na Vladi pa krenuti s rebalansom budžeta za ovu godinu. Riječ je o sredstvima za reinvesticije koje imaju na svojim računima javna poduzeća i ona su već iskazala spremnost da je ulože u razvoj Federacije. Uostalom, naši infrastrukturni problemi koče i njihov razvoj tako da je ovo dobitna kombinacija za sve. Izabrali smo nekoliko prioritetnih putnih pravaca koje možemo početi graditi odmah i koji će najviše doprinijeti privrednom rastu i olakšati rad našim privrednicima. Konkretno, to je brza cesta Sarajevo - Goražde, zaobilaznica oko Mostara, dio sarajevske transferzale koji nikada nije završen zbog nedostatka sredstava, te brza cesta Žepče - Tuzla.
Radiosarajevo.ba: Je li tačna informacija da je direktor Autocesta tražio da Vlada FBiH putem Ministarstva za finansije i trezor BiH proglasi efektivnim kredite EBRD-a u iznosima od 76 miliona i 80 miliona KM, koji su planirani za gradnju četiri dionice na Koridoru Vc? Je li to uopće moguće?
Novalić: Lako je uzeti kredit, teže ga je otplatiti. Upravo su zato međunarodne institucije zatražile da, prije nego što nam daju novac, mi osiguramo način kako da ga vratimo kroz trošarine. Naravno svih opasnosti zaduživanja smo svjesni i bez stranih savjetnika, tako da je Vlada odlučila da, čak i ako se otvori mogućnost da uzmemo kredit bez dodatnih uvjeta, sve dobro proanaliziramo i stavimo likvidnost budžeta na prvo mjesto. Nema smisla graditi riskirajući pritom, na primjer, redovnost isplate penzija. Zato insistiramo na tome da sačekamo usvajanje trošarina pa da budemo sigurni da imamo sredstva za otplatu kredita. Cijena naše eventualne neodgovornosti mogla bi biti veoma skupa. Moram istaći da zajednički tim sastavljen od stručnjaka iz Vlade FBiH i JP Autoceste svakodnevno se sastaju i iznalaze i druga kratkoročna i dugoročna rješenja koja se ne bi oslanjala na trošarine, ali, kako sam naveo, likvidnost budžeta je na prvom mjestu.
Radiosarajevo.ba: Svjedoci smo nikada težih međusobnih optužbi između lidera stranaka koji čine Vladu. To se mora odražavati i na odnose u Vladi. Kakvi su oni?
Novalić: Sve do sada u Vladi Federacije nije bilo nikakvih problema, što uostalom često ističu predsjednici stranaka koje čine koaliciju. O našoj dobroj saradnji najbolje svjedoči veliki broj zakona, uredbi, odluka, pravilnika koje smo donijeli, ali i rezultati koji su očigledni. Sve najbitnije reforme smo proveli bez ikakvih nepotrebnih rasprava, problem se pojavio jedino nedavno u slučaju Zakona o PIO. Naravno, ne smijemo ignorirati očigledne probleme u koaliciji, kojih je uvijek bilo, ali koji su postali sve intenzivniji u posljednje vrijeme. Osim toga, naredna godina bit će izborna, što može još samo donjeti dodatne komplikacije. U svakom slučaju, ja, a uvjeren sam da i svi ministri, trudit ćemo se da održimo naš dosadašnji nivo saradnje i da ono što smo započeli – završimo.
Radiosarajevo.ba: Kada će doći do preseljenja Vlade u novi objekt?
Novalić: Postoji malo kašnjenje izazvano tehničkim problemima, no ja i moj ured ćemo se do kraja mjeseca preseliti u novi zgradu pa da to poslije nas mogu uraditi i ostali.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.