Ne plaćajte zastarjele račune: Informišite se o svojim pravima

Radiosarajevo.ba
Ne plaćajte zastarjele račune: Informišite se o svojim pravima

Jeste li nekada dva puta platili isti račun? Ili ste pak jedni od onih koji plaćaju stare račune, ne znajući da to ne trebate raditi jer su zastarjeli. Svako od nas se barem jednom susreo s neplaćenim računima, što zbog gubitka računa ili nemogućnosti izmirenja troškova zbog nedostatka novca.

Razgovarala: Elma Behram, Radiosarajevo.ba

Zastara za plaćanje režijskih troškova poput računa za struju, vodu, plin, telefonskih računa ili televizijske takse nastupa nakon proteka jedne godine. Ipak, dešava se da vam na kućnu adresu stigne opomena zbog neplaćenog računa, iako je za njih nastupila zastara.

"Zastarjelost počinje teći prvog dana nakon datuma kada je povjerilac imao pravo da zahtijeva ispunjenje obaveze, ako zakonom za pojedine slučajeve nije nešto drugo propisano", rečeno nam je u Kantonalnom zavodu za pružanje besplatne pravne pomoći Sarajevo.

Ova odredba je, kako kažu u Zavodu, propisana članom 361. stav 1. Zakona o obligacionim odnosima (ZOO).

U konkretnom slučaju to znači da bi na svakom ispostavljenom računu u pravilu trebao biti određen rok u kome davalac usluge očekuje od potrošača da plati račun. Nakon proteka tog roka za plaćanje računa, koji je odredio davalac usluga, počinje teći rok zastare potraživanja, i to prvog narednog dana.

Radiosarajevo.ba: Za koje račune nastupa zastara i koji su vremenski rokovi?

ZBPP: Kada su u pitanju računi za komunalne usluge, odredbom člana 378. stav 2. ZOO je propisan jednogodišnji zastarni rok za sljedeća potraživanja: potraživanje naknade za isporučenu električnu i toplotnu energiju, plin, vodu, za dimnjačarske usluge i za održavanje čistoće, kada je isporuka, odnosno usluga izvršena za potrebe domaćinstva.

Radiosarajevo.ba: Može li proces zastare biti prekinut?

ZBPP: Može, kada davalac usluge odnosno povjerilac podnese tužbu ili prijedlog za izvršenje protiv korisnika usluge odnosno dužnika. Naime, odredbom člana 388. ZOO je propisano da se zastarijevanje prekida podizanjem tužbe i svakom drugom povjeriočevom radnjom poduzetom protiv dužnika pred sudom ili drugim nadležnim organom, u cilju utvrđivanja, osiguranje ili ostvarenja potraživanja. Ovdje treba napomenuti da se računi za cijenu komunalnih usluga isporuke vode, toplotne energije i odvoza smeća prema odredbi člana 29. stav 2. Zakona o izvršnom postupku FBiH smatraju vjerodostojnom ispravom, na osnovu koje se prema odredbi stava 1. istog člana Zakona o izvršnom postupku FBiH može odrediti izvršenje.
To u konkretnom slučaju znači da kod računa za isporuku vode, toplotne energije i odvoza smeća davalac usluge ne mora prethodno podnositi tužbu radi utvrđenja svog potraživanja, nego može na osnovu tih računa ili izvoda iz poslovnih knjiga direktno podnijeti prijedlog za izvršenje protiv dužnika odnosno svojih korisnika koji imaju dospjelih, a nenaplaćenih dugovanja.
Naravno u takvim slučajevima, dužnici imaju pravo protiv takvih rješenja o izvršenju podnijeti prigovor i osporiti predmetno potraživanje, u kom slučaju se prijedlog za izvršenje smatra tužbom i dalji tok postupka se nastavlja po pravilima Zakona o parničnom postupku FBiH.

Radiosarajevo.ba: Koja su prava dužnika u slučaju da nakon isteka roka bude tužen?

ZBPP: Dužnik koji bude tužen, bilo unutar zastarnog roka ili nakon proteka istog, u svakom slučaju treba dati odgovor na tužbu u kojem će pored osporavanja samog tužbenog zahtjeva istaći i prigovor zastare potraživanja. Naime, prigovor zastare potraživanja je prigovor materijalno-pravne prirode na koji sud ne pazi po službenoj dužnosti, što znači da ako dužnik ne istakne taj prigovor i ne skrene Sudu pažnju da je potraživanje koje je predmet tužbenog zahtjeva zastarjelo, Sud nema obavezu da tu mogućnost sam istražuje.

Radiosarajevo.ba: Da li je dužnik koji je platio dugovanje koje je već ušlo u zastaru u mogućnosti vratiti sredstva?

ZBPP: U osnovi nije. Odredbom člana 367. ZOO propisano je da ako dužnik ispuni zastarjelu obavezu, nema pravo zahtijevati da mu se vrati ono što je dao, čak i ako nije znao da je obaveza zastarjela. Međutim, isto tako, odredbom člana 211. ZOO je propisano da ko izvrši isplatu znajući da nije dužan platiti, nema pravo da zahtijeva vraćanje, izuzev ako je zadržao pravo da traži vraćanje ili ako je platio da bi izbjegao prinudu.

U sudskoj praksi postoji slučaj kada je Sud obavezao davaoca usluge da korisniku vrati isplaćeni iznos nakon što je u postupku utvrđeno da je korisnik usluge bio prinuđen da plati zastarjelu obavezu. Dakle, radi se o slučaju kada je isporučilac električne energije pozvao korisnika da plati dug koji je zastario, pod prijetnjom isključenja, pa obzirom da je korisnik znao za zastaru isti se tom pozivu nije ni odazvao, nakon čega je isporučilac isključio korisnika iz sistema elektroenergetskog snabdijevanja. Radi ponovnog uključenja u sistem korisnik je bio prisiljen platiti dug isporučiocu električne energije, ali je pri tom zadržao pravo povrata plaćenog, s obzirom na zastarjelost samog potraživanja.

U takvim slučajevima, kada je korisnik platio zastarjelu obavezu, znajući da nije dužan, ali koju je platio da bi izbjegao isključenje električne energije ili obustavu neke druge usluge i pri tom zadržao pravo da traži vraćanje onog što je isplatio pripada mu pravo da u skladu sa odredbom člana 211. ZOO traži vraćanje isplaćenog iznosa.

Radiosarajevo.ba: Šta dužnik treba uraditi u slučaju da stigne opomena o neplaćenom računu koji datira iz razdoblja dužeg od vremenskog roka određenog za zastaru?

ZBPP: Dužnik u ovakvim slučajevima treba svakako poslati pismeni odgovor i u istom istaći prigovor zastare.

Iz Kantonalnog zavoda za pružanje besplatne pravne pomoći Sarajevo napominju kako odgovori ponuđeni u ovom tekstu ne mogu predstavljati rješenje za konkretne pravne probleme, niti su savjet kako treba poduzimati radnje u slučaju utuženja. U slučaju konkretnog utuženja savjetujemo da se za pravnu pomoć obratite stručnjaku za predmetnu oblast ili instituciji koja pruža tu vrstu usluge.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije