Mula Mustafa Bašeskija, mnogo više od narodnog pisara

Radiosarajevo.ba
Mula Mustafa Bašeskija, mnogo više od narodnog pisara

Sarajevo je na današnji dan prije 205 godina izgubilo Mula Mustafu Bašeskiju, alima, učenjaka, bošnjačkog ljetopisca, čiji su zapisi najpouzdaniji podaci o Sarajevu iz 18. stoljeća, a koji se i danas koriste kao mjerodavni dokumenti iz tog stoljeća, piše bh. novinska agencija Patria.

Prema najnovijim istraživanjima, Bašeskija je umro 18. augusta 1809. godine. Sarajevu, ali i Bosni i Hercegovini dao je mnogo. Daleko je više od hroničara jednog vremena, a njegov Ljetopis prvo je ovakvo djelo kod Bošnjaka.

Bašeskija je bilježio događaje, pravio usporedbe, analizirao život Sarajlija tokom 18. stoljeća. Ali, ne samo to. Bašeskija je sve vrijeme podučavao i neuke u Sarajevu da pišu, čitaju, podučavao ih je vjeri, šerijatskom pravu i drugim stvarima, a obrazovanima je pomagao da nadograde svoje znanje.

Dakle, osim posla narodnog pisara, koji je obavljao u malom dućanu kod Sahat-kule, Bašeskija je bio mualim u nekoliko sarajevskih džamija, a jedno vrijeme i u džamiji u Zgošću kod Kaknja, a 1800. godine postao je i službenik Husrev-begova vakufa, piše NAP.

Bašeskija je rođen u Sarajevu 1731. ili 1732. godine u Mimar Sinanovoj mahali. O njemu znamo samo ono što je on o sebi zabilježio u svom Ljetopisu, pa je, prema tome, to i jedini izvor za upoznavanje njegova života i rada.

Puno mu je ime Mula Mustafa Bašeskija s pjesničkim pseudonimom Ševki. Sin je Ahmedov, a unuk Kadri-hodže.

Početno obrazovanje dobio je u mektebu kod hodže Sulejman-efendije Arnauta, gdje se isticao od ostalih vršnjaka. Izučio je i kazazski zanat kod majstora Šahinbašića, kazaza i imama jedne sarajevske džamije, ali tim poslom nije se bavio dugo. Produžio je obrazovanje u medresi pa je 1757. godine postavljen za sibjan-mualima u mektebu kod Ferhadija-džamije. Dvije godine kasnije primio se i dužnosti imama i hatiba Buzadži hadži-Hasanove džamije.

Bašeskija se nije zadovoljio ni mualimskom službom koju napušta i 1763. godine pa postaje narodni pisar (katibi-am). Ovo će biti njegovo glavno zanimanje, pa je zbog pisarskih poslova iznajmio jedan dućan u Mudželitima kod Sahat-kule.

Bašeskija je sastavljao i pisao nepismenom svijetu privatna pisma, molbe, žalbe, ugovore, potvrde, popisivao ostavštine umrlih građana i drugo. O tome da mu je pisarski posao dobro napredovao i donosio lijepe prihode, govori i činjenica što je iznajmio drugu, veći dućan te angažirao i druge pisare za pomoćnike.

Zanimljivo da Bašeskija svo vrijeme svog posla nije odustajao od usavršavanja obrazovanja pa i dalje slušao predavanja o šerijatskom pravu i astronomiji kod muderisa Gazi Husrev-begove medrese Mehmed-Razi Velihodžića. Kod šejha Hadži-Sinanove tekije hadži-Muhameda izučava misticizam (tesavvuf) i stupa u derviški red Kaderija.

U svom dućanu, osim pisarskih poslova, podučavao je i učenike medresa i druge osobe u arapskoj kaligrafiji i šerijatskom nasljednom pravu. Osim toga, on 1779. godine bilježi kako se s nekoliko prijatelja jednom sedmično sastajao u kući nekog Vilajetovića na Atmejdanu, gdje bi pored sijela i razgovora po pola sata posvećivali čitanju knjiga. Takva sijela uz halvu održavana su i na drugim mjestima u Sarajevu i nazivana "Sohbet-halva".

O porodici Bašeskije se ne zna mnogo, izuzev onoga što je on pisao, a to je da mu je otac umro kada je Mula Mustafa Bašeskija bio još dijete. Majka mu se preudala, a kasnije je i ona umrla. Sa Safijom se Bašeskija oženio kada je bio vrlo mlad, a ona će mu izroditi desetero djece, piše Patria.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije