Bosna neće imati sudbinu Jugoslavije
U najnovijem Mostu Radija Slobodna Evropa razgovaralo se o tome šta stoji iza najnovijih izjava Milorada Dodika o neodrživosti Bosne i Hercegovine. Sagovornici su bili Jusuf Žiga, profesor Fakuleta političkih nauka iz Sarajeva, i Miloš Šolaja, direktor Centra za međunarodne odnose u Banjaluci. Tekst sa portala Radija Slobodne Evrope prenosimo u cijelosti:
Bilo je riječi o tome koliko su jake snage destrukcije u Bosni i Hercegovini, da li bi najavljeni referendum u Republici Srpskoj na kome građani treba da se izjasne o tome da li su im potrebni sud i tužilaštvo Bosne i Hercegovine bio prvi korak ka osamostaljenju tog entiteta, kakve bi bile posljedice ako Republika Srpska odbije da prizna najviše sudske instance u državi, da li se politika Milorada Dodika može nazvati puzajućom secesijom, zašto se Bosna i Hercegovina ne može porediti sa Jugoslavijom, da li bi se Bosna i Hercegovina mogla raspasti bez nasilja, kao i o odnosu Beograda i Zagreba prema najavama secesije.
Omer Karabeg: Kada je Milorad Dodik prošle godine tokom predizborne kampanje najavljivao referendum o osamostaljenju Republike Srpske mnogi su govorili da je to samo predizborna retorika da bi se dobilo što više glasova. Međutim, Milorad Dodik je nekoliko mjeseci nakon što je izabran za predsjednika Republike Srpske obnovio priču o tome da je Bosna i Hercegovina neodrživa. Zašto on to sada čini?
Jusuf Žiga: Tu se, s jedne strane, radilo o političkom marketingu, bilo da je riječ o predizbornoj kampanji ili postizbornom utvrđivanju pazara a, s druge strane, to treba posmatrati u širem kontekstu nekih nacionalnih strategija na balkanskom prostoru. Zahvaljujući svom autoritetu i političkoj moći kojom objektivno raspolaže u Republici Srpskoj, pa i u Bosni i Hercegovini, Dodik već i praktično počinje ostvarivati neke stvari na tom planu. Međutim, ono što mene zabrinjava više od toga - to su razgrađujući procesi unutar bosanskohercegovačkog društva koji već dugo traju. Pomenuo bih samo obrazovanje. Tu se dešavaju grozne stvari. Mi već imamo desetak, petnaestak generacija koje su odgojene u duhu odrođavanja od vlastite domovine, njih uče da ovu zemlju ne treba voljeti i da su neke druge države njihove domovine. Kad se tome doda i to da roditelji u kući govore djeci da ne trebaju ići u isti razred sa drugovima iz istog stambenog bloka zato što su oni druge vjere i nacije, da ih treba gledati sa podozrenjem, onda dobijete mentalni sklop s kojim se ne može živjeti u multikulturnom društvu koje se ovdje gradilo stoljećima.
Miloš Šolaja: Trenutno je situacija u Bosni i Hercegovini takva da ide na ruku upravo takvoj retorici. Nakon izbora Federacija Bosne i Hercegovine uopšte ne funkcioniše, nude se rješenja koja, fudbalskim riječnikom rečeno, nabacuju centaršuteve onome ko pričom o separaciji želi da zabije gol. S druge strane, s obzirom na duh podjela koji vlada u Bosni i Hercegovini, ima mnogo razloga da se takva ideja neprestano održava. Milorad Dodik govori ono čime dobija glasove birača. Da nije tako, on ne bi koristio tu retoriku kao što je nije koristio prije 10-12 godina kada je prvi put bio premijer. Posljednjih dana Bosna i Hercegovina je došla u pat poziciju koju će biti jako teško razriješiti. Sve će se teže uspostavljati minimum zajedničkog identiteta, što je uslov da svi stanovnici prihvate Bosnu i Hercegovinu kao svoju državu.
Omer Karabeg: Može li se reći da bi prvi korak ka osamostaljenju bio najavljeni referendum u Republici Srpskoj, na kome insistira Dodik i na kome građani treba da se izjasne o tome da li su potrebni sud i tužilaštvo Bosne i Hercegovine?
Jusuf Žiga: Ako bi se doista u to krenulo, ja se bojim ponovnog rađanja dramatične krize na ovim prostorima. Bojim se da bi to bio pazar bez krčmara i ne bih zaista ni svome najvećem neprijatelju poželio da se upušta u to. Naprosto, ne želim da povjerujem u tako nešto. Ali, znate, moguće je svašta, tako da ni to ne treba isključiti. I nemam nikakve iluzije da bi se to moglo izvesti na miran način i da tu ne bi bilo užasnih problema, koji ne bi ostali unutar Bosne i Hercegovine nego bi zahvatili i širi prostor. Konačno mislim da je i međunarodna zajednica, bez obzira šta mi o njoj mislili, ipak dovoljno sebe uložila u projekat Bosne i Hercegovije da bi sve to mogla mirno posmatrati. Međutim, ima jedna druga stvar vezana za ulogu međunarodne zajednice. Riječ je o političkom ambijentu koji je ona dopustila da se stvori na ovom prostorima, a koji je idealan za mešetare svake vrste. Ovdje možete uraditi što god hoćete, a da ne odgovarate nikome ni za šta. Vidjeli smo kakva su sve predizborna obećanja davali pojedinici - da će napraviti autoputeve, da će donijeti investicije vrijedne milijarde eura, a, kada ništa od toga nisu uradili, onda su rekli biračima: “Nisam ja kriv, krivi oni u Sarajevu“. A onda su ovi iz Sarajeva rekli: “Da nema onoga u Banjaluci, ovdje bi tekli med i mlijeko“. A međunarodna zajednica im na to kaže: “Izvolite, dogovorite se“, mada je i posljednjem političkom autsajderu jasno da se to ne može očekivati od tih ljudi koji su užasno neodgovorni. Međunarodna zajednica se ponaša kao kada biste donijeli u bolnicu čovjeka pregaženog na cesti, pa se oko njega okupio konzilijum ljekara koji umjesto da ga operišu kažu: “Sad ćemo pratiti kako se ti boriš za život, a mi ćemo ti donositi samo hljeba i vode da ne umreš od gladi i žeđi“.
Miloš Šolaja: Mislim da bi
najavljeni referendum o sudu i tužilaštvu Bosne i Hercegovine bio prije
svega poruka međunarodnoj zajednici, jer u Republici Srpskoj ima dosta
nezadovoljstva ponašenjem međunarodne zajednice zbog nametanja nekih
rješenja koja su vodila centralizaciji, a koja nisu bila predviđena
Dejtonskim sporazumom. Taj referendum bio bi ustvari glasanje sa
poznatim ishodom. Jedino bi bilo pitanje koliko bi ljudi izašlo na
referendum.
Vraćanje na početak priče
Omer
Karabeg: Ako bi taj referendum uspio što je, kažete, nesumljivo, i
Republika Srpska odbacila sud i tužilaštvo Bosne i Hercegovine, čemu bi
to onda vodilo?
Miloš Šolaja: To bi onda bio
prvi korak ka nekoj disoluciji Bosne i Hercegovine. Nastala bi situacija
u kojoj bi se, naravno, moralo funkcionisati u skladu sa pravom, ali bi
u političkom smislu stanovnici Republike Srpske odbacivali legitimitet
tih institucija. I vjerovatno bi se pravo tumačilo proizvoljno, tako da
efekat tih institucija ne bi bio veliki. Republika Srpska ne bi imala
snage i moći da prekine funkcionisanje tih institucija, ali bi dolazilo
do raznih opstrukcija što bi na kraju dovelo do nereda, iz kojeg niko ne
zna šta bi moglo ispasti. Zato je neophodno da domaće političke snage
sjednu i dogovore se o političkom sistemu koji bi odgovarao unutrašnjem
biću Bosne i Hercegovine.
Jusuf Žiga:
Ako se na refendumu odbace insitucije Bosne i Hercegovine, onda se
vraćamo na početak priče. Onda više ništa ne postoji. Podsjetio bih da u
prvom članu dejtonskog ustava piše - citiram “Republika Bosna i
Hercegovina nastavlja svoje pravno postojanje po međunarodnom pravu kao
država, sa unutrašnjom strukturom modificiranom ustavom. Ona ostaje
članica Ujedinjenih naroda... “, pa se onda govori da ta država ima
pravo da radi to i to. Ja sam barem 10 puta dosada čuo vrlo utjecajnog
političara, čije smo ime večeras pominjali, kako bezočno obmanjuje
svijet i kaže da nije tačno da je Bosna i Hercegovina država, da to
nigdje ne piše. To vam je ona Gebelsova priča - tri puta ću nekome
saopštiti neku laž i, naravno, ljudi će onda pomisliti da je to tako.
Pošto ovdje nema odgovorne politike i odgovornih političara, ja ovu
sadašnju politiku zovem, neka se niko ne ljuti, šibicarenjem. To je
šibicarska politika kojoj nije cilj, to vam najbolje svjedoči ovih
pet-šest mjeseci od izbora naovamo, da se formira vlast, da se zaustavi
ovo beskrajno poniženje i mrcvarenje ljudi koji cvile gladnih stomaka -
već da se prevesla, zaskoči i prevari onaj drugi. Kao u šibicarenju. A
kolateralna šteta je narod.
Omer Karabeg: Može li se ovo što radi rukovodstvo Republike Srpske, koje svakim danom sve više u praksi osamostaljuje taj entitet, nazvati taktikom puzajuće secesije?
Miloš Šolaja: To
meni ne izgleda tako. Ali je činjenica da je to odgovor na veliku
unutrašnju nestabilnost u Bosni i Hercegovini, prije svega političku, a
onda i ekonomsku. Ako se ide na to da Republika Srpska bude razvijenija, zašto
da to nazivamo secesijom ili puzajućom secesijom, kad to može da bude
takmičenje u okviru Bosne i Hercegovine, takmičenje ko želi da postigne
više. Jer Republika Srpska je danas i teritorijalno i ustavno-pravno dio
Bosne i Hercegovine. Nažalost, problem je u tome što se iz Sarajeva
stvari često ne posmatraju tako, već se priča svodi na - mi i oni. A za
to nema nikakvog razloga. Ovo je decentralizovana država, ona je
uspostavljena konsenzusom u Dejtonu i to tako treba prihvatiti. Ja ne
vidim razlog da se ide na secesiju, ali isto tako nema razloga ni da se
ide na unitarizaciju i centralizaciju, što je suprotna retorika od
retorike o secesiji, posebno u vrijeme izbora.
Jusuf Žiga: Bilo
bi pogrešno odgovoriti na to pitanje sa - da i ne, jer se može naći
elemenata i za jedno i za drugo. Činjenica je da mi u ovoj zemlji imamo
totalnu feudalizaciju, koja se ne svodi samo na teritorije, nego i na
feudaliziranje svega mogućeg - od nauke, obrazovanja, kulture, sporta,
ekonomije, puteva, infrastrukture - do svega ostaloga. To bi možda bilo i
pihvatljivo u zajednici koja se konstituirala na principu pukog
spajanja onoga što je svako sa sobom donio - kao
što je bio slučaj sa Sovjetskim Savezom, Čehoslovačkom ili
Jugoslavijom. Ali vidite kako se tome opire svaki pedalj Bosne i
Hercegovine - krvareći, mučeći se, grčeći se. Zašto? Zato što najmanje
200 godina unazad na 90 posto teritorije živi izmiješano stanovništvo. I
sad vi odjednom imate prisvajanje određenog područja samo za jedan
narod. Jedni kantoni su feud bošnjačkog, a oni drugi hrvatskoga naroda, s
tim što je Republika Srpska ekskluzivni feud samo srpskog naroda. To u
Bosni ne može funkcionirati osim da potpuno uništite njeno društvo.
Stalno se priča da u Bosni i Hercegovini nije postojala nikakva istinska
multikulturalnost, da je to bilo nešta prisilno, najprije pod osmanskim
carstvom, pa pod austrougarskim, pa na kraju pod Jugoslavijom. To je
čista laž. Pogledajte Sarajevo gdje u četvorokutu, na stotinjak metara
razdaljine, imate četiri velika sakralna objekta četiri velike svjetske
religije, neki od njih su stari i po 500 godina. Pa nisu to ljudi na tom
mjestu napravili zato što ih je neko natjerao. Nije tačno. Tu istu
multikulturalnost imali smo u Banjaluci, Mostaru, Trebinju, Doboju,
Tuzli i na svakom mogućem mjestu. I sad odjednom nas uvjeravaju kako to
nikad nije postojalo i kako to ne može i ne treba postojati, iako
globalizacijski procesi u svijetu idu u tom smjeru.
Nema raspada bez nasilja
Omer
Karabeg: Oni koji propagiraju raspad Bosne i Hercegovine često kažu:
“Ako se nije mogla održati Jugoslavija, ne može ni Bosna i Hercegovina“.
Kako vi gledate na tu tezu?
Miloš Šolaja:
Ima tu dosta razloga i za i protiv. O razlozima za govore procesi u
posljednjih dvadesetak godina, povećana je etnička distanca, izvršena je
etnifikacija teritorija. Pogledajmo Republiku Srpsku, pogledajmo
Sarajevo ili neke hrvatske teritorije. Istovremeno jača strah od
etničkog disidenstva, od toga da ne pripadaš vlastitom narodu, da te
neko ne proglasi izdajnikom. Ne bi bilo korektno reći da u Bosni i
Hercegovini nikad nije postojao multikulturalizam, ali nakon raspada
Jugoslavije vrlo brzo se u suštini podijelila i Bosna i Hercegovina,
napravljene su etnički čiste, kompaktne teritorije. Već se dvadeseatk
godina živi na različitim kolosjecima i to se politički mora priznati.
Ja, međutim, ne mislim da Bosna i Hercegovina u ovome trenutku može da
se raspadne. Za to ne postoje ni unutrašnje, ni spoljne okolnosti. Ali
priču o disoluciji treba shvatiti kao upozorenje. Jer, činjenica je da
je politički prostor, medijski, a i svaki drugi etnifikovan i to je
danas realnost o kojoj se mora voditi računa, volio to neko ili ne.
Jusuf Žiga: Jugoslavija
je formirana kao zajednička država različitih naroda. Svi oni su u nju
dobovoljno ušli i svi su imali svoje granice. Ove današnje granice Bosne
i Hercegovine su u osnovi bile međunarodno verfikovane još na
Berlinskome kongresu. Dakle, svako je u Jugoslaviju ušao sa svojom
teritorijom. Kamo puste sreće, ja sam milion puta dosada to ponovio, da
smo na čelu zemlje imali odgovorne političare, pa da se ta zemlja nije
raspala, nego da smo svi u paketu ušli u Evropsku uniju. Danas bi to
bila, vjerujte mi, jedna od najrespektabilnijih evropskih država. Imali
bismio barem pet puta veći društveni proizvod i ne bismo prošli kroz sva
ova stradanja. Ali da ne ulazimo u to. Ja ne pristajem uz one koji
smatraju da se povijesni procesi, koji su završeni, mogu vraćati nazad.
Glupo je sada razmišljati o formiranju nekakve unisone nacije u Bosni
potiranjem ovih koje su se profilirale. Ja sam zadnji čovjek koji na
takvo što uopće može pomisliti. Ali isto tako mi je jasno da u Bosni ne
možete ništa ni oteti, ni prisvojiti, osim nasiljem koje će unesrećiti
drugog. U Republici Srpskoj bilo je 15 općina gdje su ili Bošnjaci ili
Hrvati bili osjetna većina, negdje čak i dvotrećinska većina. Ista je
situacija i sa Srbima u Federaciji. U Grahovu, Glamoču i Drvaru Srba je
bilo 90 posto ili više od toga. Hoćemo li ići na ono užasno
preseljavanje naroda, kome se dodaje još i riječ humano. Pogledajte kako
to krvari gdje god su monstrouzni inženjeri čistih etničkih teritorija
pravili takve poteze. Zato smatram da bi bilo krajnje pogrešno praviti
analogiju između raspada Sovjetskog Saveza, Čehoslovačke i Jugoslavije i
Bosne i Hercegovine.
Omer Karabeg: Može li se osamostaljenje neke teritorije u Bosni i Hercegovini izvesti bez nasilja?
Miloš Šolaja: Mislim
da bi u ovom trenutku bilo kakav pokušaj osamostaljenja bio nasilan. Ne
bi to moglo drugačije, jer se nikakav konsenzus o disoluciji Bosne i
Hercegovine ne može postići. A sve i kada bi takav kionsenzus bio postignut,
međunarodna zajednica ne bi dozvolila razdvajanje i stvaranje više
nekakvih država ili poludržava na prostoru Bosne i Hercegovine. Zato to
pitanje i ne treba delegirati, jer je svaki razgovor o tome apsurdan.
Rješenja treba tražiti u okviru postojećih granica i mislim da se nas
dvojica u osnovi slažemo da se to može postići jedino kompromisom.
Jusuf Žiga:
Ja ću tu biti vrlo decidan. Po mome mišljenju raspad Bosne i
Hercegovije nije moguć bez nasilja, čak i da se domaće političke snage o
tome dogovore. Oni koji su prolili krv braneći Bosnu i Hercegovinu ne
bi mogli prijeći preko toga. To bi bila užasna, paklena situacija i
otpor bi bio ogroman.
Omer Karabeg: Kakav je odnos Beograda i Zagreba prema najavama secesije?
Jusuf Žiga: To vam je jedan igrokaz koji ima dvije strane. Ako gledate ponašanje predsjednika obe države sve izgleda manje-više korektno. Međutim, kad gledate kako se politika tih zemalja reflektira na rješevanje ključnih pitanja Bosne i Hercegovine, vidite da ona nije nimalo dobornamjerna, jer ne želi da riješi nijedno goruće pitanje osim na način ultimativnog nametanja rješenja. Oni neće da riješe ni pitanje granice sa Bosnom i Hercegovinom, ni pitanje naše imovine u njihovim državama, niti bilo šta drugo. Mislim da bi naši susjedi trebalo da budu daleko, daleko dobronamjerniji nego što jesu.
Omer Karabeg: I na kraju, koliko su u ovom trenutku u Bosni Hercegovini jake snage dezintegracije?
Miloš Šolaja: One
su jake onoliko koliko su bile i prije 20 godina. Nažalost, kriza koja
je nastala nakon posljednjih izbora, a to je kriza funkcionisanja
pravnog i političkog sistema, omogućava da njihova retorika postane
vidljivija. Činjenica je da u Bosni i Hercegovini postoje i snage
decentralizacije i snage centralizacije i, da bismo našli kompromis,
moramo se uvijek vraćati na dejtonsku formulu koja se, ma koliko nam
izgledala nesavršena, na kraju ispostavi kao jedina moguća.
Jusuf Žiga: Očigledno
je da su u zadnje vrijeme snage destrukcije u očitoj prevazi u odnosu
na one koje bi htjele da naprave neki pozitivni pomak. Ja ipak hoću
vjerovati da to neće vječno trajati i da će ljudi koji se bave
politikom, ako imaju imalo razuma, shvatiti da ovako više ne može i da
moramo da izađemo iz ovoga stanja.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.