Sve maskote Europskih prvenstava
Radiosarajevo.ba

Piše: Andrej Ðerković
U utorak, 16.novembra tokom svečane ceremonije u Poljskom Nacionalnom Teatru u Varšavi, jednom od gradova domaćina, obznanjena je i promovisana maskota završne faze Europskog fudbalskog prvenstva koji će se održati u Poljskoj i Ukrajini 2012.godine. Čast predstavljanja maskote pripala je po dvojici fudbalskih veterana iz svake zemlje, Andriyu Shevchenku i Olegu Blokhinu, te Zbigniewu Bonieku i Andrzeju Szarmachu, koji su inače i zvanični ambasadori prvenstva UEFA EURO 2012.
Da, nažalost i za ovo nadolazeće prvenstvo, UEFA Events, komercijalno tijelo krovne europske fudbalske federacije angažirala je ah, kojeg li iznenađenja, Warner Bros. Consumer Products, i mada smo očekivali da ćemo ugledati maskotu koja će imati makar malo više duha i mašte od prethodne dvije maskote koje je uradio ovaj studio, opet smo dobili blizance, i opet smo dobili jedan klasični copy-paste maskota sa prošlog prvenstva. Radi se o dvojici dječaka, koji su obučeni u nacionalne boje Poljske i Ukrajine, dok im je kosa obojena u te iste boje, i opet je (baš kao i u slučaju Trixa i Fixa) preko njihovih dresova napisana godina održavanja ovog takmičenja, u ovom slučaju 2012.
I baš kao i prošli put, otvoren je javni konkurs za imena maskote, koji je otvoren do 3.decembra ove godine, a predložena imena su: Slavek i Slavko, Siemko i Strimko, te Klemek i Ladko.
"Obje maskote predstavljaju nas zajednički napor Poljske i Ukrajine, te naših nacionalnih fudbalskih federacija, da organizujemo jedan uspješan EURO 2012”, kazao je predsjednik Ukrajinske Fudbalske Federacije (FFU) Grigoriy Surkis i dodao: "Jedino što ih razlikuje, jeste činjenica da će svaki bodriti drugačiji tim”.
Ambasador prvenstva Andriy Shevchenko koji je danas bio prisutan na svečanosti, će predstaviti "uživo” maskote u srijedu 17. novembra prije početka prijateljske utakmice Ukrajine sa Švicarskom (jednim od organizatora prošlog turnira) u Ženevi, dok će Andrzej Szarmach učiniti isto na Gradskom stadionu u Poznanu prije početka utakmice između Poljske i Obale Bjelokosti.
Poslije premijernog predstavljanja u Varšavi, Poznanu i Ženevi, maskota će imati i svoju promotivnu turneju po ostalim gradovima domaćinima Donetsk, Kyiv, Lviv, Kharkiv, Wroclaw i Gdansk.
Za razliku od maskota ekonomski i medijski mnogo važnijih svjetskih prvenstava, dosadašnje maskote završnih faza Europskih prvenstava su bile kreirane kao repetitivne, neinventivne i bez neke dublje simbolike sportskog duha i kulture zemlje domaćina. Ovom prilikom ćemo se prisjetiti svim maskota, počev od Prvenstva u Italiji 1980.godine, kada je ovo značajno takmičenje Starog kontinenta počelo da uz znak, koristi i maskote kao vizualni identitet.

PINOCCHIO Italija (1980)
Pinocchio je bila prva europska prvenstvena maskota i bio je baziran na Geppettovom Pinokiju, kultnom bajkovitom liku iz našeg djetinstva. Kao i originalni Pinokio, i ovaj je imao tijelo od drveta i veeeeeliki nos sa trikolornom italijanskom zastavom. Na glavi je imao papirnu bijelu (galebarsku) kapicu na kojoj je pisalo EUROPA 80. Gledajući ovu maskotu sa današnjeg aktualnog aspekta, naš dragi Pinokio sa velikim nosom, crnim okruglastim očima i zadovoljnim osmjehom, vizualno mnogo sliči na svog sunarodnika Berluskonija sa naslovne stranice italijanskog izdanja Rolling Stone-a kada je proglašen za “Rok zvijezdu godine”.

PENO Francuska (1984)
Jedna od najsimpatičnijih maskota (barem mojoj generaciji) europskih prvenstava, bio je pijetao PENO. Bijeli pijetao, kao jedan od najprepoznatijih simbola Francuske i istovremeno simbol sa grba Francuske Fudbalske federacije (FFF), bio je obučen u trikolorni dres Francuske reprezentacije i nosio je bijele golmanske rukavice. Ime maskote je izvedeno iz lokalnog slenga u kojem je riječ Peno izraz za penal. Deset godina poslije, Peno će se pojaviti u mnogo tužnijem i folklornom izdanju u vidu “Jules”-a, maskote Francuskog Nacionalnog tima na svjetskom prvenstvu te godine. Neinspirativnost francuza će se nastaviti i četiri godine poslije, kada će maskota “Footix” za svjetsko prvenstvo ovaj put u Francuskoj, sasvim neočekivano biti... pijetao.

BERNI Zapadna Njemačka (1988)
BERNI je bio razdragani sivi zec koji u naletu udara fudbalsku loptu. Bio je obučen u zvanične boje njemačke zastave, crni dres, crveni šortc i žute štucne. Ime Berni je dobio po švicarskom gradu Bernu, u to vrijeme sjedištu UEFA-e, i također gradu gdje je reprezentacija Zapadne Njemačke bila pobjednik Svjetskog Prvenstva 1954.godine.

RABBIT Švedska (1992)
Kao što smo već ranije naveli neiventivnost, ona se projicirala u tome što je švedska maskota za slijedeće prvenstvo “za razliku od prethodnog” bio zec. Zec inspirativnog imena RABBIT (zec na engleskom), bio je na žalost totalni copy-paste svog prethodnika Bernija u gotovo svakom segmentu: od sportske odjeće, oficijelnog znaka prvenstva na dresu koji je samo promijenio boje zemlje domaćina, do bijelih znojnika na glavi i rukama. Ah, da…razlikovao se u tome što je šutirao novi dizajn adidasove lopte “Etrusco Unico”, umjesto dotadašnjeg “Telstar”. Zakon tržišta.

GOALIATH Engleska, 1996
Maskota ovog prvenstva GOALIATH bio je lav, animirani lik koji se naslanjao na maskotu Svjetskog Prvenstva održanog u Engleskoj 1966.godine, također lava Willieja. No za razliku od Willieja koji je svojim stavom i obučen u “Union Jack” prsluk, kao maskota tadašnjeg svjetskog prvenstva ponosno sišao sa kraljevske zastave, Goaliath je svojom pojavom (osim veličinom koja se navodila kroz ime) bio veoma siromašan primjer zemlje domaćina. Izgledao je kao da je izašao iz dječijih slikovnica, obučen veoma skromno u bijelu majicu i plavi šortc.

BENELUCKY Nizozemska i Belgija, 2000
Benelucky je bio simpatični (ah, opet!) lav sa đavoljim repom i ljudskim rukama, što je simboliziralo amalgam lava sa grba Nizozemske Fudbalske Federacije (KNVB) i imena Belgijskog Nacionalnog tima, poznatog kao “Crveni Ðavoli”. Samo ime Benelucky, se naslanja na geografsko-politički termin “Benelux” koji je zaokruživao Belgiju, Nizozemsku i Luksemburg, dok se završetak “-lucky”, tu našao u smislu želje svim učesnicima da imaju sreću (luck) na prvenstvu. Griva maskote bila je multikolorna, tj. obojena u trikolorne boje zemalja domaćina Nizozemske i Belgije: crna, žuta, crvena, bijela i plava.

KINAS Portugal (2004)
Naizgled razdragana maskota KINAS je vizualno izgledala kao crtača verzija lokalnog portugalskog dječačića (mnogo nalik na današnjeg mlađahnog Ronalda), obučenog u boje nacionalne reprezentacije ”Selecção”, crveni dres i zeleni šortc. Ime maskote preuzeto je iz heraldičke simbolike portugalske nacionalne zastave (Bandeira das Quinas). Iako je Kinas trebao da ”utjelovljuje entuzijazam, sposobnost, odlučnost i osjećaj zabave koje čine nogomet najveći sport na svijetu”, već se ovdje mogao uočiti deficit vizualnog identiteta zemlje domaćina i sportskog duha uopšte. Naime, maskotu je za razliku od prethodnih, po narudžbi uradio studio Warner Bros. Consumer Products, a ”kreativna suša” će se nažalost nastaviti i četiri godine kasnije sa bezličnim duom Trix i Flix, jer je UEFA produžila ugovor sa Warner Bros. Consumer Products i za nadolazeća prvenstva.

TRIX & FLIX Austrija i Švicarska (2008)
Blizanci TRIX I FLIX spadaju u ne baš uspješne (komercijalno ili identitetski) maskote europskih završnih takmičenja, čija su imena izabrana na osnovu otvorenog javnog konkursa. Sem činjenice da su prva dvojna maskota na nekom europskom prvenstvu (maskote Svjetskog prvenstva u Zapadnoj Njemačkoj 1974.godine bili su Tip i Tap) i to što su bili obučeni dvobojno, u crveno bijele boje zastava Austrije i Švicarske, nisu odražavali neke dublje kulturološke i vizualne indicije o zemljama domaćinima. U medijima su također nerijetko nazivani i plagijatom u Njemačkoj, najuspješnijih i najpoznatijih crtaćih likova “Fix und Foxi”. Na komercijalnom planu, što je na kraju krajeva i jedna od osnova postojanja maskote, Trix i Flix su proklamovani kao “nesreća stoljeća u domenu suvenira jednog sportskog takmičenja”, počev od imena koji je ubrzo popularno preimenovan u “Fric et Flic” (novac i policajac), do činjenice da su ovi alpski blizanci sa svojim manjkom vizualnog identiteta zemalja domaćina, fanove ostavili potpuno ravnodušnim.
Da li će se isto desiti i sa njihovim najnovijim kopijama - pratit ćemo u naredne dvije godine.
radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.