Jovica Paliković, najbolji automobilista Jugoslavije: Rado dolazim u Sarajevo kod raje
Što je Mate Parlov bio za jugoslavenski boks, Miroslav Cerar za gimnastiku, to je Jovica Paliković u automobilizmu. Svojevrsni simbol sporta na prostoru od Triglava do Đevđelije, idol dječaka koji su njegove postere za volanom Renault Gordinija lijepili na zidove.
Razgovarao: Jasmin Mržljak, Radiosarajevo.ba
Krajem '60-ih i tokom '70-ih godina u bivšoj Jugoslaviji bilo je mnogo sjajnih vozača, ali stručnjaci su složni: Nijedan nije bio tako dobar, svestran, tehnički obrazovan, brz, psihički pripremljen kao Jovica Paliković.
Potvrđuju to rezultati zagrebačkog majstora volana - bio je osam puta prvak Jugoslavije u reliju, jednom na brdskim stazama i pet puta na "krugu".
A prije nego je kolekciju popunio sa 14 automobilskih titula osvojio je naslov prvaka Jugoslavije u motociklizmu u klasi do 250 kubika!
Još uvijek vitalan, sjajno nosi 72 godine na plećima, ovog vikenda stigao je u Sarajevo na promociju knjige Zlatne godine bosanskohercegovačkog automobilizma.
"To je najmanje što sam mogao učiniti za svoje prijatelje, autore knjige Gorana Bilana i Mirka Sakića. Svi u Bosni i Hercegovini morate biti ponosni na njihovo djelo, jer ne znam da je knjiga ovakvog sadržaja izašla bilo gdje u ostatku Jugoslavije", govori Paliković, koji danas živi na relaciji Zagreb - SAD.
Na pitanje kako se počeo zanimati za automobilski sport, odgovor je skoro identičan kao i svim klincima koji su odrastali u poslijeratnoj Europi.
"U dječačkoj dobi, kad sam imao osam-devet godina, toliko su me zanimali automobili i motocikli da sam ih sanjao. I kao sva djeca, gledao sam druge automobile i motocikle, potom 'zalutao' u AMD Zagreb i tu se, u društvu starijih vozača, kasnije formirao kao takmičar."
Prvu titulu osvojio je na motociklu, ali se vrlo brzo, 1965. godine, prebacio sa dva na četiri točka. I odmah reli, "majka automobilskog sporta". Pored svih mogućih titula, mogao se pohvaliti zapaženim međunarodnim nastupima.
I činjenicom da je prvi iz bivše Jugoslavije 1969. postao fabrički vozač renomiranog proizvođača. Legendarni Amédée Gordini mu je lično uručio ključeve fabričkog Renaulta 8 Gordini.
S Renaultom 8 Gordini osvaja prvo mjesto u klasi na reliju Monte Carlo 1971. godine što se smatra najvećim uspjehom ex-yu automobilizma.
"Najdraži su mi bili zimski reliji, kakav je i Monte Carlo. A to je i jedan od razloga zašto sam uvijek rado dolazio u Sarajevo. Snijega nikad nije nedostajalo. Sa hiljadama snježnih kilometara 'u nogama' mogao sam uspješno nastupati u januaru u Monte Carlu, a onda u februaru stići na Reli Jahorina", prisjeća se velemajstor volana.
Sarajevo je bila nezaobilazna stanica automobilskog karavana.
"Skoro da nije bilo takmičenja koje je zaobilazilo BiH, a u Sarajevu je uvijek bila dobra raja, da ne kažem klapa. Imao sam i imam dosta prijatelja u glavnom gradu BiH sa kojima sam vodio žestok duel na stazi, ali smo se međusobno pomagali, zajedno trenirali."
"Uvijek rado dođem, danas sam ponovo s starim rivalima i prijateljima - oba Fadila (Kadić i Ćerimagić), Behdžetom Mutevelićem, Veselinom Maksom Kapetanovićem..."
Dok Paliković spominje sarajevske prijatelje, u priču se uključuje jedan od njih – Behdžet Mutevelić.
"Jovice, sjećaš li se kako smo svi zajedno za 22 minuta promijenili prednji trap na tvom Renaultu nakon udesa na onom dugom brzincu u Sloveniji?"
Tad Jovici Palikoviću rado zaigraju sijede obrve, a dok se stara klapa s nostalgijom prisjeća starih dobrih vremena, pravi je trenutak da napravi poređenje automobilizma nekad i sad...
"Nekad je bilo više entuzijazma i ljubavi, u prvom planu bio je vozački kvalitet a ne tehnika. Danas se u Hrvatskoj pojave 3-4 takmičara u klasi, jedan ima tehnički superioran automobil, pa ostali nemaju šansi da ga nadmaše."
"U moje vrijeme smjenjivali smo se na vrhu, nijednu od ovih titula nisam lagano osvojio jer su i drugi vozači imali znanje i odlične automobile", kaže Paliković.
Kad govori o konkurentima, sarajevski ljubitelji automobilizma odmah se prisjete Seada Alihodžića kojem je +'70-ih godina TAS spremio monstruoznu reli verziju VW bube kako bi skinuo Palikovića s trona...
"Naravno, Sejo Alihodžić, moj veliki konkurent i prijatelj. Ali nije samo TAS ulagao u automobilski sport nego i druge firme i fabrike automobila... Zastava, IMV, CIMOS... Fićo i kasnije Jugo su automobili koji su motorizirali bivšu Jugoslaviju, svi im moramo biti zahvalni. Uz fiću smo naučili mehaničke popravke, friziranje", kaže Paliković.
Šta je potrebno da bi se bilo uspješan vozač u automobilskom sportu?
"Danas ne morate znati previše o tehnici, dovoljna je dobra organizacija i prateća ekipa. Ali, to nije to. Automobilski sport, kako ga ja doživljavam, to je da znate kako automobil 'šapuće', sitni tehnički detalji na koje treba obratiti pažnju, kako sačuvati auto da završite takmičenje i sezonu", kaže legenda jugoslavenskog automobilskog sporta Jovica Paliković.
Slike iz karijere i života Jovice Palikovića pogledajte u galeriji.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.